Persbericht

PwC ook komende vier jaar strategisch kennispartner van de KNVB

PwC ook komende vier jaar strategisch kennispartner van de KNVB
  • Persbericht
  • 01 jul 2025

AMSTERDAM - PwC blijft de komende vier jaar strategisch kennispartner van de KNVB. Bij het aangaan van de tweejarige samenwerking in juli 2023 namen beide partijen al een optie voor nog vier jaar. Die wordt nu gelicht en daarmee loopt de verbintenis door tot juli 2029. 'We zijn trots op wat we samen met de KNVB hebben bereikt en de impuls die het partnership heeft gegeven aan medewerkerstrots, en de impact die we hebben kunnen maken bij en met de KNVB', zegt Veronique Roos-Emonds, lid van de raad van bestuur van PwC. 'Voetbal heeft de samenleving veel te bieden. Wij willen de KNVB graag helpen dat onderbouwd en structureel over te brengen om nog meer maatschappelijke impact te maken met dit partnership.'

Positieve impact op de samenleving 

Als strategisch kennispartner van de KNVB stelt PwC - naast  financiële steun - kennis en expertise ter beschikking om de grootste sportbond van Nederland vooruit te helpen bij zijn (maatschappelijke) uitdagingen en vraagstukken. De missie van de KNVB is het voetbal in Nederland naar een steeds hoger niveau te brengen en de verbindende kracht van het voetbal in te zetten voor een positieve impact op de samenleving. Dit sluit goed aan bij de purpose van PwC: bouwen aan vertrouwen in de maatschappij en belangrijke problemen helpen oplossen.

Strategisch kennispartnership uitbreiden 

De focus op maatschappelijke impact was de afgelopen jaren al aanwezig, maar krijgt de komende vier jaar nog meer aandacht. Roos-Emonds: 'We hebben de KNVB inzicht gegeven in de maatschappelijke impact van het betaald voetbal in Nederland, wat de bond helpt richting overheden op uiteenlopende thema's. Ook hebben we de gevolgen van een mogelijke BTW-verhoging op sport in kaart gebracht, en wat dat betekent voor de toegankelijkheid van sport. Voor het WK Vrouwen-bid van 2027 zette onze economische impactanalyse uiteen wat het Nederland (en de speelsteden) zou opleveren, als wij dit WK zouden gaan organiseren met België en Duitsland. Kansengelijkheid, de inzet van data en AI zijn andere thema's die de afgelopen jaren aan bod zijn gekomen en de komende jaren op de agenda blijven.'

Samen bouwen aan toekomst Nederlandse voetbal 

‘De afgelopen twee jaar hebben we enorm veel waarde gehaald uit het partnership met PwC’, zegt Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal van de KNVB. ‘Hun kennis en expertise hebben ons geholpen bij verschillende strategische vraagstukken, van het opstellen van het maatschappelijk impactrapport voor het betaald voetbal tot het uitvoeren van haalbaarheidsanalyses en het maken van de economische impactanalyse voor het WK Vrouwenbid 2027. PwC denkt actief mee, stelt kritische vragen en levert concrete inzichten waar wij als organisatie echt mee verder kunnen. We zijn dan ook erg blij dat we de komende vier jaar opnieuw kunnen rekenen op hun ondersteuning. Zo blijven we samen bouwen aan de toekomst van het Nederlandse voetbal, met oog voor maatschappelijke relevantie en sportieve ontwikkeling.’  

PwC-campagne EK Vrouwenvoetbal 2025 

De verlenging van het strategisch kennispartnership van PwC met de KNVB valt samen met de start van UEFA Women's EURO 2025 in Zwitserland. Zaterdag 5 juli spelen de Oranje Leeuwinnen hun eerste wedstrijd tegen Wales. Daarna volgen pouleduels tegen Engeland (9 juli) en Frankrijk (13 juli). Uiteindelijk hoopt het team van bondscoach Andries Jonker de finale op zondag 27 juli te halen.

Als strategisch kennispartner van de KNVB heeft PwC een campagne ontwikkeld die zich richt op gendergelijkheid in de sport, specifiek binnen het vrouwenvoetbal. Onder de naam 'Guess the Stats' laten we de komende weken via objectieve data en statistieken zien hoe groot en succesvol het vrouwenvoetbal is geworden. Oranje-internationals Sherida Spitse en Daniëlle van de Donk spelen een interactieve challenge waarin ze opvallende statistieken over het vrouwenvoetbal proberen te raden.

‘Bias en media framing beïnvloeden sterk hoe vrouwenvoetbal wordt waargenomen, ondersteund en commercieel ontwikkeld', besluit Roos-Emonds. ‘Alsof het een “bijproduct” is van mannenvoetbal. Maar wie sec naar de cijfers kijkt, ziet een volwaardige, succesvolle en snelgroeiende sport. Die enorme kansen biedt voor media, sponsors, fans en beleidsmakers. Mooi dat wij dit frisse, objectieve en positieve perspectief de komende weken in onze campagne kunnen belichten.’

Van links naar rechts op de headerfoto:  

  • Dave Dekker, commercieel directeur KNVB
  • Veronique Roos-Emonds, lid raad van bestuur PwC Nederland
  • Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal KNVB
  • Martin Bond, managing partner strategisch kennispartnership PwC Nederland
PwC is ook de komende vier jaar strategisch kennispartner van de KNVB

Contact

Monique de Jong

Woordvoerder, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)64 329 88 53

Femke Alsemgeest

Persvoorlichter, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 987 52 26

Niels Wiertz

Persvoorlichter, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 395 89 68

Volg ons