Assurance for AI omvat een reeks diensten die onafhankelijke zekerheid en andere gerelateerde oplossingen bieden voor systemen met kunstmatige intelligentie. De diensten zijn aanvullend op de bestaande adviesdiensten van PwC op het gebied van AI-governance, risicobeheer, interne beheersing en het testen en valideren van AI-toepassingen.
Het modulaire dienstenportfolio loopt uiteen van zogenoemde ‘maturity en readiness assessments’ tot uitgebreide toetsing van AI-toepassingen. Het richt zich op organisaties die AI operationeel (gaan) inzetten, al dan niet met gebruikmaking van externe leveranciers en dienstverleners. En op organisaties die aan wettelijke en maatschappelijke eisen moeten voldoen, waaronder sectorale eisen zoals in de financiële sector en de zorg, eisen gerelateerd aan ESG-rapportage en eisen gericht op digitale weerbaarheid.
‘AI wordt steeds meer een kernonderdeel van dagelijkse besluitvorming en werkprocessen, en de vraag van klanten groeit’, zegt Mona de Boer, leider van de Trust in AI-praktijk bij PwC Nederland. ‘Om het maximale uit AI te halen, moeten organisaties en hun belanghebbenden vertrouwen hebben in de oplossingen, de onderliggende data en de beslissingen die eruit voortkomen. Veel bedrijven ontwikkelen prototypes voor nieuwe AI-toepassingen, maar aarzelen de stap naar productie te zetten. Onafhankelijke zekerheid kan hun het extra vertrouwen geven dat ze nodig hebben om die stap te zetten.’
PwC's AI-dienstverlening is gebaseerd op gevestigde normen zoals de EU AI Act, ISO 42001 en andere sectorspecifieke eisen en standaarden. PwC Nederland brengt zijn uitgebreide toetsingsperspectief actief in bij nationale en internationale standaardiseringsprocessen. De Boer: ‘AI vraagt om vertrouwen – en vertrouwen vraagt om transparantie. Met ons aanbod realiseren wij beide – op het snijvlak van technologie, regelgeving en concrete toepassing. Assurance for AI ondersteunt organisaties bij het opbouwen van vertrouwen bij interne en externe stakeholders volgens erkende assurance-standaarden (zoals de herziene ISAE 3000) en criteria.’
Assurance for AI ondersteunt organisaties niet alleen bij het voldoen aan nieuwe regelgeving, het beheren van risico’s (van derden) en het naleven van bedrijfswaarden, maar het biedt belanghebbenden in de basis ook geruststelling dat AI-gerelateerde risico’s effectief worden beheerd.
‘Het is cruciaal dat organisaties vertrouwen hebben dat hun AI-systemen op verantwoorde wijze worden beheerd en voldoen aan regelgeving’, stelt Wytse van der Molen, voorzitter van de Assurance Board van PwC Nederland. ‘Verantwoorde AI begint met sterke governance. Organisaties moeten duidelijke kaders, verantwoordelijkheden en toezicht instellen om ervoor te zorgen dat AI ethisch en transparant wordt ontwikkeld en ingezet.’
PwC Nederland biedt nu formele, onafhankelijke zekerheid met duidelijke, onderbouwde inzichten in de relevante controles rond AI-systemen. ‘Zo helpen we bij het opbouwen van het vertrouwen in AI’, zegt Van der Molen. ‘Assurance for AI biedt zekerheid dat AI-systemen op verantwoorde, transparante wijze zijn ontworpen, geïmplementeerd en beheerd – en in toenemende mate in lijn met (nieuwe) regelgeving. Daardoor kunnen onze klanten AI op een duidelijke manier, doelgericht en met vertrouwen omarmen en geloofwaardige, betrouwbare systemen bouwen. Dat versterkt hun positie en geloofwaardigheid in de markt.’
In ons jaarbericht 2023/2024 doen we uitgebreid verslag van onze financiële resultaten en onze investeringen in kwaliteit, onze mensen, duurzaamheid en...
De ruim 6.000 professionals van PwC Nederland werken met elkaar samen vanuit twaalf kantoren en drie verschillende invalshoeken: Assurance, Tax en People and...
PwC is 's werelds grootste organisatie op het gebied van zakelijke dienstverlening. Door gebruik te maken van de kennis en ervaring van meer dan 223.000 mensen...