Vincent begon direct na zijn studie in 2001 bij PwC bij Management Consulting Services. ‘Een paar jaar later werd dat verkocht aan IBM. Ik ben meegegaan en gelijk twintig jaar gebleven.’ In die jaren werkte Vincent in strategieconsulting en later in technologie en cloud voor klanten in de sector ‘fast moving consumer goods’ (FMCG). ‘Ik werkte met veel plezier voor grote klanten in de zuivel-, bier- en persoonlijke verzorging, met de focus op sales en marketing. We hielpen klanten hun producten beter te verkopen op platforms zoals Marktplaats of Bol.com. Toch wilde ik na al die jaren weer de stap maken naar PwC. Ik had inmiddels veel kennis en ervaring opgedaan in tech-enabled transformaties. Die kennis wilde ik graag weer meenemen, maar dan in een adviesrol waarin bedrijfsresultaten belangrijker zijn. Ook wist ik van mijn eerdere werkervaring dat PwC naast veel sectorkennis, ook de marketing- en saleskant van een project goed begrijpt.’
Naast herkenning op het gebied van consulting, was de cultuur volgens Vincent doorslaggevend om weer terug te keren bij zijn voormalige werkgever. ‘Dat zit in de manier waarop PwC’ers met elkaar praten en in de persoonlijke en warme ontvangst die ik heb gehad. Daarnaast voelde ik me snel thuis vanwege de gemeenschappelijke visie binnen het team; het zo goed mogelijk adviseren van klanten. Als ik vertel dat ik in de sales en marketing zit, hoor ik vaak ‘’maar PwC gaat toch om finance?”. Ik zeg dan altijd dat we handelen in vertrouwen. Heeft een klant een vraagstuk, dan benaderen we dat vanuit verschillende expertises. Daaruit rolt een passend advies waarop de klant kan vertrouwen. Dat is wat ik persoonlijk bij PwC heel erg waardeer aan de manier van werken.’
Vlak ook de invloed van sociale media niet uit
Vincent Le NoblePartner CIPSHet werk van Vincent richt zich voornamelijk op de consumentenmarkt (CIPS). Hij helpt klanten met allerlei manieren om hun sales- en marketingactiviteiten en klantenservice te verbeteren; de zogenoemde customer practice. ‘En om het nog ingewikkelder te maken, houd ik me bezig met transformaties in het klantdomein, van strategie naar technologie’, legt Vincent uit. ‘Voor een consumentenbedrijf zijn we bezig de samenwerking met de winkels te verbeteren. Bijvoorbeeld met Salesforce als digitale oplossing en de juiste data. Hierdoor krijg je een goed beeld van waar de winkels zich bevinden, wie er komen en wat er wordt gekocht. Op basis daarvan kun je de klantenservice verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.
Een ander voorbeeld is een bedrijf dat online koffie verkoopt en wil uitbreiden in Europa. Daar kunnen we de strategie voor verfijnen door bijvoorbeeld aanvullende diensten aan te bieden zoals koffiemachines of reinigingsmiddelen. Vlak ook de invloed van sociale media niet uit: tegenwoordig worden TikTok-filmpjes waarin koffie of een koffiemachine de hoofdrol speelt, door miljoenen mensen bekeken.’
‘Generative AI en cloudplatforms en de gepersonaliseerde diensten die daaruit voortkomen gaan zich steeds verder ontwikkelen’, voorspelt Vincent. ‘Consumentendata wordt steeds inzichtelijker omdat door de inzet van technologie de reden tot bepaald koopgedrag steeds duidelijker wordt. 'Klantervaringen worden door die verbeterde diensten ook beter.’ Vincent ziet ook een andere positieve ontwikkeling, namelijk dat consumenten steeds kritischer worden als het gaat om de gezondheidsaspecten of de mate van duurzaamheid van producten. ‘Je ziet dat de bewijslast voor de duurzaamheid van een product steeds verder vooruit gaat. Neem bijvoorbeeld de nieuwste generatie slimme wasmachines. Via een app geef je de mate van vuil en gewicht aan. Het wasprogramma past zich daarop aan met de juiste dosering water en tijdsduur.’
‘Generative AI en cloudplatforms en de gepersonaliseerde diensten die daaruit voortkomen gaan zich steeds verder ontwikkelen.’
Vincent Le NoblePartner CIPSOp de vraag of er bij PwC ook iets is veranderd in de afgelopen twintig jaar, merkt Vincent op dat de ambitie om grotere transformaties te gaan doen nog meer aanwezig is dan toen. ‘En het feit dat iedereen bereid is elkaar te helpen. De interactie en samenwerking tussen collega’s en afdelingen loopt soepel. Of je nu in assurance of consulting werkt, iedereen is bezig elkaar succesvol te maken. Misschien dat dat toen ook al was, maar viel me dat als net afgestudeerde nog niet zo op. Waar we echt trots op mogen zijn, is de parate sectorkennis en de persoonlijke benadering die ik al eerder noemde. Ik zie dat die combinatie direct een band schept tussen ons en de klant. Een echte band van vertrouwen.’
'Het onderhouden van ons alumninetwerk is van grote waarde op verschillende domeinen, bijvoorbeeld weten wat er speelt bij verschillende organisaties en bij transformaties die er aankomen. Daarnaast is het PwC's rol om ons alumninetwerk op de hoogte te houden van de ontwikkelingen bij PwC.'