De btw die drukt op verstrekkingen van eten en drinken aan personen die tijdelijk aanwezig zijn in een horecabedrijf (bijvoorbeeld een hotel, café of restaurant) is voor de afnemer niet aftrekbaar. Deze uitsluiting van aftrek van horeca-btw geldt ook voor een ondernemer als hij op een door hemzelf uitgekozen locatie, bijvoorbeeld een boot of een beurs, door een cateringbedrijf de verstrekking van eten en drinken laat verzorgen. De btw die drukt op zaalhuur, overnachtingen, aankleding van de zaal, gebruik van de geluidsinstallatie, ontvangst van gasten en dergelijke valt niet onder deze specifieke aftrekuitsluiting. Mogelijk moet voor de in aftrek gebrachte btw op deze kosten wel een correctie op grond van het BUA (Besluit uitsluiting aftrek omzetbelasting 1968) worden gemaakt.
Als het verstrekken van spijzen en dranken wordt uitbesteed aan een ondernemer die deze dienst weer uitbesteedt aan een andere ondernemer, wordt dezelfde dienst (de horeca-dienst: het verstrekken van spijzen en dranken) opvolgend verricht.
De wet bepaalt dat er recht op aftrek van deze ‘horeca-btw’ bestaat als de btw in rekening wordt gebracht aan een ondernemer die deze horeca-dienst vervolgens onder bezwarende titel verricht aan een ander.
Belastingplan 2027. Wat kunt u verwachten? Bekijk het overzicht van de belangrijkste verwachte fiscale maatregelen.
Wij combineren een diverse groep experts met strategische alliantiepartners en technologie voor een integreerde aanpak naar een digitale transformatie van jouw...
De wereld is aan het digitaliseren. Deze transformatie verandert de wijze waarop we zaken doen. Van communicatie tot de manier van werken. Data, AI en...
De blik op belastingen verandert wereldwijd. Daarmee verandert ook de fiscale functie binnen organisaties. In onze rapporten Tax Function of the Future neemt...