De Europese Commissie heeft met de inwerkingtreding van de Foreign Subsidies Regulation (FSR) op 12 januari 2023 het toepassingsbereik van de Europese staatssteunregels verruimd tot buiten de EU. Reden hiervoor was dat er nog geen Europees instrument bestond om door niet-EU-landen verleende staatssteun te controleren die de interne markt verstoren en het gelijke speelveld ondergraven. Met de FSR hoopt de Europese Commissie om marktverstorende staatssteun verleend door derde landen aan ondernemingen die in de EU actief zijn, effectief te bestrijden. Om een gelijk speelveld op de hele interne markt en consistentie bij de toepassing van de FSR te garanderen, is de Europese Commissie de enige instantie die bevoegd is om de FSR toe te passen. Zie voor een introductie op de FSR volledigheidshalve ook het eerdere artikel in PwC Accountancy Insights Verordening marktverstorende buitenlandse subsidies.
Met ingang van 12 oktober 2023 zijn ondernemingen in bepaalde situaties verplicht om buitenlandse financiële bijdragen verstrekt door niet-EU-landen, voorafgaand te melden aan de Europese Commissie. Het doel van de melding is om de Europese Commissie in staat te stellen te beoordelen of een buitenlandse financiële bijdrage de interne markt zou kunnen verstoren. Daarbij heeft de Europese Commissie aldus exclusieve bevoegdheden om deze bijdragen te toetsen en handhavend op te treden. De meldingsplicht geldt in het specifieke geval van grote concentraties (fusies en overnames) en aanbestedingsprocedures boven bepaalde financiële drempels (zie paragraaf ‘Aanmeldingsdremples’ voor een samenvatting). Ook kan de Europese Commissie per 12 juli 2023 ambtshalve ingrijpen in andere marktsituaties – waaronder kleinere concentraties en aanbestedingen – als zij vermoedt dat buitenlandse financiële bijdragen de interne markt verstoren.
Op grond van de FSR kan de Europese Commissie ondernemingen uitsluiten van deelname aan concentraties of overheidsopdrachten, in gevallen waarin deze ondernemingen – of leden van hun groep – financiële bijdragen hebben ontvangen van derde landen die de interne markt verstoren. Ook kan de Europese Commissie boetes opleggen tot 10% van de totale jaaromzet.
Ondernemingen zijn volgens de FSR in bepaalde situaties verplicht om buitenlandse financiële bijdragen verstrekt door derde landen voorafgaand te melden. Deze meldplicht geldt in de volgende situaties:
Zodra de aanmeldingsdrempels worden overschreden, moeten ondernemingen buitenlandse financiële bijdragen voorafgaand aan de transactie melden en rapporteren aan de Europese Commissie. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen concentraties en openbare aanbestedingsprocedures (zie onderstaande toelichting). In de Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1441 en de bijbehorende aanmeldingsformulieren (vindbaar via het Publicatieblad van de Europese Unie), staan de rapportageverplichtingen van de aanmeldende partijen beschreven.
Voor concentraties en openbare aanbestedingsprocedures gelden de volgende rapportagedrempels:
Volgens de aanmeldingsformulieren hoeven ondernemingen in sommige gevallen geen beschrijving op te nemen van bepaalde buitenlandse financiële bijdragen. Als de buitenlandse financiële bijdragen niet kwalificeren als een van de zeer waarschijnlijk marktverstorende buitenlandse financiële bijdragen (art. 5 FSR), hoeft er geen beschrijving opgenomen te worden van:
Gezien de ruime onderzoeksbevoegdheden van de Europese Commissie en de vergaande maatregelen bij niet-naleving van de FSR, en gezien de voorbereidingen die nodig zijn om de FSR te kunnen naleven, is het belangrijk dat ondernemingen goed op de hoogte zijn van de impact hiervan op de onderneming. Het is daarom raadzaam dit vroegtijdig te integreren in de interne-beheersingsmaatregelen. Er is geen one-size-fits-all benadering, de FSR zal ondernemingen op verschillende manieren beïnvloeden. Een gedegen FSR-compliance gaat onder meer in op het strategisch verzamelen, identificeren, evalueren en rapporteren van data, alsmede het toezien op de naleving van het interne complianceproces en de verbetering daarvan. Deze controle wordt voorafgegaan door een vroegtijdige impactbeoordeling. Hierna worden de stappen van een dergelijke FSR compliance check kort toegelicht.
De FSR Policy Brief van de Europese Commissie is het eerste gepubliceerde beleidsdocument dat statistieken biedt ten aanzien van de eerste 100 dagen na inwerkingtreding van de meldingsplicht, evenals verduidelijkingen over enkele terugkerende kwesties die zijn ontstaan in het kader van ontvangen meldingen. De Policy Brief maakt duidelijk dat ondernemingen speciale aandacht moeten besteden aan de kwaliteit en volledigheid van de gerapporteerde informatie om een tijdige en soepele beoordeling van hun transacties te waarborgen. Dit geldt vooral voor de juiste identificatie van de betreffende buitenlandse financiële bijdragen, de juiste afbakening van buitenlandse financiële bijdragen die meest waarschijnlijk de interne markt zouden kunnen verstoren, evenals een beperkte interpretatie van de toepassing van de uitzonderingen in de aanmeldingsformulieren.
Begin daarom nu met het verzamelen, rapporteren en bijhouden van essentiële gegevens op nationaal en lokaal niveau, mogelijk voorafgaand aan of zonder verwijzing naar concentraties of openbare aanbestedingen. Zo zou u het Sightline-platform van PwC kunnen inzetten om gegevens te verzamelen, of het nu gaat om belastingen of andere bijdragen, of het Connected Tax Compliance-initiatief.