Alan Brookes is in de zesde aflevering van PwC's video- en podcastserie ‘CEO's op koers’ de gast van presentator Paul Laseur. Onderweg naar The Joan Building, een CO2-neutraal project van Arcadis aan de ring van Amsterdam, praten ze over de uitdagingen voor een bedrijf dat wereldwijd actief is, over net zero en het belang van inclusie en diversiteit.
‘Toen ik vorig jaar PwC's CEO Survey invulde, hadden we te maken met hoge rentes en hoge energiekosten. Inmiddels hebben we die goed onder controle. Maar de spanning in de wereld is gebleven. Arcadis heeft projecten in dertig landen en we monitoren altijd goed de plaatselijke politieke situatie. Dat maakt voor mij momenteel het leiden van een groot bedrijf het meest uitdagend. Je moet constant scherp zijn op actuele ontwikkelingen in het buitenland en kijken wat daar de gevolgen van zijn.’
Playback of this video is not currently available
Een uitdaging waar Brookes als CEO zelf meer invloed op heeft, is het terugdringen van de CO2-uitstoot. Arcadis wil in 2035 carbonneutraal zijn in zijn operaties. Daarnaast kiest het consultancybureau alleen projecten die een positieve impact op de planeet hebben. ‘We zijn dus bijvoorbeeld niet actief bij de winning van fossiele brandstoffen, maar kijken juist naar hergebruik en herstel van activa over de hele wereld. We proberen bij te dragen aan de energietransitie, aan een beter milieu en aan het leefbaar houden van steden. We kiezen bewust voor de dingen die een positieve impact op het milieu en onze leefomgeving en zo de planeet herstellen voor de toekomst.’
Naast Arcadis net zero maken staan ook inclusie en diversiteit hoog op de agenda van Brookes. ‘Daarmee raak je een persoonlijke passie. Ik denk dat het erg belangrijk is dat mensen, ongeacht hun geslacht of achtergrond, het gevoel hebben bij een bedrijf te horen en zichzelf te kunnen zijn. Ons managementteam bestaat uit vijf vrouwen en vijf mannen. Daarbij is niet bewust naar een evenwicht tussen geslachten gekeken, maar meer naar de beste mensen op de juiste plek en te zorgen dat er een diversiteit van denken is.’
‘Met een goed diversiteitsbeleid kan een bedrijf een groot verschil maken. Bedrijven met veel diverse mensen en veel verschillende denkwijzen en ideeën presteren beter en zijn meer toekomstbestendig.’