Digitale oplossingen bieden kansen voor entertainment- en mediabranche

Enorme impact coronacrisis

De coronacrisis zet een streep door het veelbelovende entertainment- en mediajaar 2020. Hoewel de verwachtingen industriebreed onzeker zijn voor de rest van het jaar, ziet Casper Scheffer, Entertainment & Media Industry Leader bij PwC, ook digitale oplossingen die het momenteel goed doen.

Het jaar 2020 beloofde een succesvol jaar te worden voor de Nederlandse entertainment- en media-industrie. De combinatie van de Olympische Spelen en een EK of een WK voetbal - zoals gebruikelijk in even jaren - zijn doorgaans goed voor een impuls. ‘Verder stonden dit jaar het Eurovisie Songfestival in Rotterdam én Sail Amsterdam op de planning’, vertelt Casper Scheffer. ‘Het zag er dus allemaal veelbelovend uit, maar inmiddels is het duidelijk dat de uitbraak van het coronavirus een enorme impact heeft op de gehele industrie. Maart en april waren zeer zwaar, mei toont hier en daar lichtpuntjes, maar de verwachtingen voor de rest van het jaar zijn onzeker en bepaalde branches beschouwen 2020 nu al als verloren.’

‘Organisaties moeten in sneltreinvaart op zoek naar mogelijkheden om inkomsten te genereren en vaste kosten te beperken. Voor veel uitdagingen zijn organisaties aangewezen op digitale oplossingen. Videogames, OTT-diensten, e-sports en podcasts zijn segmenten die het momenteel goed doen.’

Casper SchefferEntertainment & Media Industry Leader PwC

Digitale oplossingen brengen redding

In 2020 staat een aantal voorspelbare veranderingen op de agenda voor de entertainment- en media-industrie. Denk hierbij aan de beëindiging van third party cookies en de wijziging van het NPO-reclamebeleid. Ook de verdergaande consolidatie, onder andere gedreven door de overname van Sanoma Media Nederland door DPG Media en van Endemol Shine Group door Banijay, is onderwerp van gesprek. Evenals de alsmaar toenemende concurrentie op de OTT-markt (‘over-the-top’-diensten, zoals Netflix, Disney, NPO Start). Door de crisis staan de ondernemingen en de organisaties in de branche nu ook voor belangrijke operationele en financiële uitdagingen die ook de maatschappij in haar geheel raken.

‘Ik denk daarbij aan de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van onafhankelijke nieuwsmedia’, vervolgt Scheffer. ‘Ook moeten organisaties in sneltreinvaart op zoek naar mogelijkheden om inkomsten te genereren en vaste kosten te beperken. Dit tegen een achtergrond waarin mensen wordt aangeraden thuis te blijven, samenscholingen zijn verboden, grote en kleine adverteerders hun budgetten terugschroeven en nieuwe content alsmede introducties van consumentenelektronica vertragingen oplopen. Voor veel van deze uitdagingen zijn organisaties aangewezen op digitale oplossingen. Videogames, OTT-diensten, e-sports en podcasts zijn segmenten die het momenteel goed doen.’

Entertainment & Media Outlook

Voor de jaarlijkse Entertainment & Media Outlook die PwC al twintig jaar uitbrengt, heeft de coronacrisis ook gevolgen. ‘In de Outlook blikken we altijd vijf jaar vooruit’, meldt Scheffer. ‘Onze verwachtingen voor de korte termijn moeten we volledig herzien. En voor de middellange termijn ontkomen we er niet aan om te werken met scenario's. Als eerste stap maken we in onze nieuwe whitepaper inzichtelijk welke ontwikkelingen plaatsvinden in de verschillende segmenten die wij ook in de Outlook hanteren. De nadruk ligt hierbij op de korte termijn. Verder blikken we - in samenwerking met Ad Council - vanaf dinsdag 12 mei vijf weken lang via vijf webinars vooruit op specifieke onderwerpen. Onder meer de toekomst van sport- en andere live events, de uitdagingen omtrent content productie en distributie, en de verbinding met het publiek komen hierbij aan bod.’

Bekijk hier de webinars en meld u aan

Download 'Likely Impact of COVID-19 on the Dutch Media Industry'

Contact

Casper  Scheffer

Casper Scheffer

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 394 96 57

Steven Pattheeuws

Steven Pattheeuws

Partner Strategy&, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 279 19 64

Volg ons