Tijdelijke vrijstelling bij invoer medische hulpmiddelen voor zorginstellingen

08/04/20

Vanwege het coronavirus is de invoer van bepaalde medische hulpmiddelen en beschermingsmiddelen tijdelijk vrijgesteld van invoerrechten en btw. De Europese Commissie wil het hiermee financieel makkelijker maken om de middelen op de juiste plaats te krijgen. De vrijstelling geldt voor middelen die nodig zijn in het kader van de bestrijding van de Covid-19-uitbraak, zoals maskers, testkits, ventilatoren en andere medische uitrusting.

De vrijstelling is met terugwerkende kracht van toepassing op goederen die van 30 januari 2020 tot en met 31 juli 2020 worden ingevoerd. De Europese Commissie kan de maatregel verlengen. Wij verwijzen ook naar ons eerdere nieuwsbericht hierover.

Hieronder lichten wij toe wat deze maatregel betekent voor zorginstellingen die de bedoelde middelen invoeren en gebruiken voor de bestrijding van de Covid-19-uitbraak.

Wat betekent dit voor u?

Kostenbesparing

De maatregel leidt tot een besparing van invoerrechten en btw voor zorginstellingen die de bedoelde medische hulpmiddelen en beschermingsmiddelen invoeren uit non-EU landen. Dit betekent dat de transporteur bij invoer geen invoerrechten en btw meer hoeft te voldoen. Wij raden aan om in voorkomende gevallen uw transporteur op deze regeling te wijzen om onnodige belastingheffing te voorkomen.
Als de ingevoerde hulpmiddelen ter beschikking worden gesteld aan een andere partij, dan gelden nadere voorwaarden om de vrijstelling te behouden. Wij helpen u graag om dat in dergelijke omstandigheden nader te beoordelen.

Artikel 23 vergunning – administratieve aanpassing nodig

Er zijn zorginstellingen die beschikken over een zogenoemde artikel 23 vergunning voor de btw-heffing bij invoer. Hiermee geven zij zelf de verschuldigde btw bij invoer aan op hun btw-aangifte in plaats van dat de transporteur dit doet. Die instellingen hoeven per heden geen btw meer op aangifte te voldoen over de invoer van de medische hulpmiddelen en beschermingsmiddelen waarvoor de vrijstelling geldt. Wij raden aan om dit in de administratie te borgen.

Terugwerkende kracht vanaf 30 januari 2020

Deze besparing geldt met terugwerkende kracht vanaf 30 januari 2020. Het is nog onduidelijk hoe deze terugwerkende kracht in Nederland vorm gaat krijgen voor invoerrechten en btw die al zijnis betaald. Wij raden in ieder geval aan om de mogelijkheden in kaart te brengen om met terugwerkende kracht de invoerrechten en btw terug te krijgen.

Goedkeuring nodig van Belastingdienst?

Volgens de regeling kunnen publiekrechtelijke instellingen én andere instellingen die daarvoor een goedkeuring hebben van de bevoegde autoriteiten gebruik maken van de regeling. De Belastingdienst heeft een bericht gepubliceerd waaruit blijkt dat overheidsinstellingen, hulpeenheden of filantropische instellingen van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Zorginstellingen die de Covid-19-uitbraak bestrijden, kwalificeren naar onze mening als ‘hulpeenheden’ zoals hier bedoeld. Niet-publiekrechtelijke instellingen die van de vrijstelling gebruik willen maken, raden wij echter aan om de Belastingdienst pro-actief te vragen om dit te bevestigen.

Leveringen vanuit andere EU-lidstaten

Invoerrechten zijn niet verschuldigd bij leveringen vanuit andere EU-lidstaten, maar hoe zit het met de btw? Over hulpmiddelen die vanuit andere EU-lidstaten worden geleverd (intra-communautaire verwervingen), blijft btw verschuldigd. Deze maatregel verandert daar niets aan.

Vanaf beëindiging tijdelijke vrijstelling

De vrijstelling geldt tot en met 31 juli 2020 en kan mogelijk worden verlengd. Als de maatregel is beëindigd dan is het mogelijk dat er alsnog invoerrechten en btw verschuldigd zijn. Dit kan bijvoorbeeld als de medische hulpmiddelen en beschermingsmiddelen op een later moment worden doorgeleverd.

Wat kunt u nu doen?

Wij raden partijen aan om te bekijken of zij gebruik kunnen maken van deze tijdelijke vrijstelling en te letten op de hiervoor beschreven aandachtspunten. Uiteraard staan onze adviseurs u daarin graag bij. 

Contact

Einte van der Wal

Einte van der Wal

Partner, Tax Lead, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 094 06 32

Volg ons