Tandpasta en zonnebrand zijn een geneesmiddel: 6% btw

De Hoge Raad heeft vandaag in een door PwC gevoerde procedure geoordeeld dat zonnebrandmiddelen met UVA- en UVB-filter en fluoridehoudende tandpasta’s voor de btw zijn aan te merken als geneesmiddelen. Voor geneesmiddelen geldt het verlaagde btw-tarief van 6%. Deze uitspraak is met name van belang voor retailers en voor meer producten dan alleen tandpasta en zonnebrand.

Wat betekent dit voor u?

Voor de praktijk betekent dit met ingang van vandaag een aanpassing van het btw-tarief in de financiële systemen voor de producten zonnebrand en tandpasta, althans voor zover deze een UVA-en UVB filter bevatten en fluoride bevatten of bijdragen aan de genezing van geïrriteerd tandvlees.

De Hoge Raad bevestigt dat het begrip geneesmiddel voor de heffing van btw ruim moet worden uitgelegd. Op grond van de motivering van de Hoge Raad zullen ook andere producten voortaan belast zijn met 6% btw. Kort gezegd is de redenering van de Hoge Raad dat als producten:

  • gepresenteerd worden als geneesmiddel; en
  • behulpzaam zijn bij het voorkomen van ziekte, gebreken en pijn; en
  • dat dit met de aanduiding op de verpakking aan de ‘gemiddelde’ consument wordt duidelijk gemaakt,

deze producten als geneesmiddel kwalificeren en daarom belast zijn met 6% btw.

Wij raden leveranciers van dergelijke producten aan om bezwaar te maken tegen de meest recente btw-aangifte(n). Als dat bezwaar tijdig is, kan ook voor dat betreffende tijdvak nog om een teruggaaf worden verzocht. Voor de hoogte van de teruggaaf is het van belang om vast te stellen of er ook andere producten als gevolg van deze uitspraak belast (kunnen) zijn met 6% btw. Wij helpen u uiteraard graag met die inventarisatie.

 

Meer informatie of deelname aan de webcast

Voor meer informatie over deze zaak en mogelijke gevolgen voor uw onderneming kunt u contact opnemen met uw PwC btw-adviseur, Tim Kok of Einte van der Wal.

Maandag 21 november 2016 zullen wij om 16.30 uur een webcast organiseren om de gevolgen van deze uitspraak nader toe te lichten. Voor informatie over deelname aan deze webcast kunt u contact opnemen met Manon Ultee.

 

Bron: Hoge Raad, 11 november 2016, nr. 15/03118, ECLI:NL:HR:2016:2560

Voorafgaande procedures:
• Hof Amsterdam, 28 mei 2015, nr. 14/00283, ECLI:NL:GHAMS:2015:3324  
• Rechtbank Noord-Holland, 14 maart 2014, nr. AWB 12/2240, ECLI:NL:RBNHO:2014:1979

Dit deel is enkel zichtbaar voor gebruikers met een aan PwC gerelateerd IP-adres.

Zijn zonnebrand en tandpasta geneesmiddelen?

Belanghebbende levert onder meer zonnebrandmiddelen, fluoride houdende tandpasta’s en jeukstillende middelen bij insectenbeten/antimuggenmiddelen. Belanghebbende is van mening dat deze producten zijn aan te merken als geneesmiddelen X zoals bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Geneesmiddelenwet (GMW). Als dat het geval is, op basis van post 6 van Tabel I. het verlaagde btw-tarief van 6% van toepassing is.
Rechtbank en Hof: geen geneesmiddel
De Rechtbank was van mening dat niet werd voldaan aan de toedienings- en aandieningscriteria van geneesmiddelen. Het Hof weegt de argumenten maar raakt niet overtuigt van de stelling dat er sprake is van geneesmiddelen. Het Hof neemt bij die weging mede in aanmerking dat de Inspectie van de Volksgezondheid en het College ter beoordeling van geneesmiddelen, die verantwoordelijkheid dragen voor de Geneesmiddelenwet, geen aanleiding hebben gezien om de producten als zodanig aan te merken.

Hoge Raad: wel een geneesmiddel
De Hoge Raad volgt de visie van de Rechtbank en het Hof niet en oordeelt dat zonnebrandmiddelen met UVA- en UVB-filter en fluoridehoudende tandpasta’s zijn aan te merken als een geneesmiddel.
De Hoge Raad overweegt voor de beantwoording van de vraag of de levering van zonnebrandmiddelen en de tandpasta’s onder het verlaagde btw-tarief vallen, bepalend is of ze zijn aan te merken als geneesmiddelen in de zin van artikel 1, lid 1, van de GMW, respectievelijk de Geneesmiddelenrichtlijn.
Met een verwijzing naar het HvJ-arrest Commissie tegen Duitsland (HvJ EU, 15 november 2007, C-319/05 – Knoflookpreparaten in capsulevorm) overweegt de Hoge Raad dat het aandieningscriterium ruim moet worden uitgelegd. Aan dit criterium wordt voldaan als een product uitdrukkelijk als hebbende therapeutische of profylactische werking wordt aangeduid of aanbevolen, eventueel op het etiket, in de bijsluiter of ook mondeling, of wanneer het bij de modale consument door de wijze van aandiening de indruk wekt dat het deze werking heeft.
Daar is bij zonnebrandmiddelen met UVA- en UVB-filter en fluoridehoudende tandpasta’s sprake van.

Contact

Einte van der Wal

Einte van der Wal

Partner, Tax Lead, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 094 06 32

Volg ons