28/08/24
De bepalingen van het Emissiehandelssysteem (ETS) voor gebouwen, wegvervoer en aanvullende sectoren (hierna ETS-2) zullen per 1 januari 2025 van kracht worden. Deze ETS-2 bepalingen hebben betrekking op het gebruik van energieproducten en zullen in principe van toepassing zijn wanneer deze energieproducten in het vrije verkeer worden gebracht.
Het in het vrije verkeer brengen kan plaatsvinden bij invoer van buiten de EU of bij beëindiging van een accijnsschorsingsregeling, bijvoorbeeld bij het vrijgeven van minerale oliën uit een accijnsgoederenplaats of het ontvangen van de producten als geregistreerde geadresseerde. Dat brengen in het vrije verkeer zal verplichtingen voor ETS-2 met zich meebrengen, d.w.z. dat een ETS-2-vergunning en een monitoringsplan vereist zijn en het in het vrije verkeer brengen moet worden gerapporteerd aan de ETS-2-autoriteit.
De houders van accijnsgoederenplaats vergunningen of geregistreerde geadresseerde vergunningen voor minerale olieproducten en andere energiebelastingplichtigen moeten nagaan of zij deze ETS-2-verplichtingen kunnen hebben en als dat zo is, de voorbereidingen voor de toepassing van de ETS-2-vergunning starten en kijken naar de vereisten van de ETS-2-rapportage.
Per 1 januari 2025 mogen de energieproducten niet in het vrije verkeer worden gebracht (d.w.z. dat maatregelen, zoals het blokkeren van zendingen, kunnen worden toegepast) als de accijnsmagazijnhouder of andere entiteiten die zijn aangewezen als de belastingplichtige voor de accijnzen / energiebelasting niet over een ETS-2-vergunning beschikken.
De EU ETS-2-wetgeving verwijst naar de EU-richtlijnen inzake energiebelasting en accijnzen, zodat de persoon die verantwoordelijk is voor de betaling van de energiebelasting / accijnzen wordt aangewezen als de persoon die de ETS-2-vergunning moet hebben en de rapporten moet indienen.
De aanvragen voor de vergunningen moeten worden ingediend bij de lokale ETS-2-autoriteit in het land waar de producten in het vrije verkeer worden gebracht. Evenzo moeten de rapporten ook worden ingediend bij deze lokale autoriteiten.
PWC kan uw bedrijf helpen en begeleiden bij het beoordelen van de noodzaak van een vergunning en/of de methode om te voldoen aan de rapportageverplichtingen, alsmede bij het indienen van het verzoek om de vergunning en het monitoringsplan.
Oordeel Hof van Justitie: de bijzondere criteria voor stalen buizen (tariefpostonderverdeling 7304 41) kunnen ongeldig zijn bij strijdigheid met de hoofdregel.
Als je als CIO/technologie expert aan een erp (cloud) transformatie begint, vind je een krachtige bondgenoot binnen het tax team van jouw organisatie.
HvJ het opladen van elektrische voertuigen is voor btw-doeleinden een samengestelde prestatie die als geheel wordt gezien als het leveren van een goed.
Belastingplan 2025. Wat kunt u verwachten? Bekijk het overzicht van de belangrijkste verwachte fiscale maatregelen.
André Stoop
Senior Manager - Customs & International Trade, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)62 293 16 98
Juliette Marsé
Director (Tax) - Energy, Utilities & Resources, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)63 419 61 08