Wendy van Tol, Partner en Leader Sustainability Transformation Services
Werkt sinds 2000 bij PwC, neemt namens PwC ook deel aan de internationale Business Commission to Tackle Inequality (BCTI). Studeerde onder meer Organisational Sociology aan de Universiteit van Amsterdam. Hielp NF vooral met positionering op sociale duurzaamheid.
Pauline Mbundu Senior Manager, PwC Consulting, Portfolio en Programmamanagement
Werkt sinds 2008 bij PwC, schreef het voorstel voor NF en was projectleider. Pauline adviseert klanten op sociale duurzaamheidsvraagstukken en helpt hen met strategische keuzes op het gebied van o.a. maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), diversiteit, inclusie en kansengelijkheid. Studeerde aan de Radboud Universiteit International Business Communication en Change management & CSR.
Femke de Ruiter, Consultant Regulatory Strategy and Transformation
Werkt sinds 2023 bij PwC, met een specifieke focus op sociale duurzaamheid. Adviseerde NF op zowel strategische als operationele punten. Studeerde International Development Studies aan de Universiteit van Amsterdam en International Political Economy aan de Rijksuniversiteit Groningen.
De Amsterdamse stichting Neighbourhood Feminists is ambitieus als het gaat om het verspreiden van gelijkwaardigheid, specifiek op het gebied van menstruatiearmoede. Ondanks het feit dat ze de afgelopen jaren veel bereikt hebben is er gebrek aan middelen en capaciteit. Het vormt een uitdaging wat betreft hun visie en het bereiken van doelen. PwC hielp met een stappenplan voor een uitvoerbare strategie. Wendy: ‘Het is ontzettend mooi om de intrinsieke gedrevenheid te zien van Neighborhood Feminists-voorzitter Tammy Sheldon en haar team. De motivatie zit diep en de drang om het probleem van menstruatiearmoede op te lossen voor de meiden die het ‘t hardst nodig hebben is groot. Ik geloof in deze manier van bijdragen aan een betere wereld. Veel bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan hoe kleine stichtingen zoals zij dit doen, met passie, gedrevenheid en échte impact.’
'Ik werk zelf nu anderhalf jaar bij PwC en door mee te gaan naar de klant en gesprekken met hen te voeren, kreeg ik in een veilige omgeving ook wat meer verantwoordelijkheid mee.’
Femke de RuiterFemke stond tijdens het hele project voortdurend in contact met de klant. ‘We hebben in de eerste fase veel gesprekken met NF gevoerd om het probleem echt te kunnen identificeren. Ook hebben we de stakeholders van NF gesproken zodat we inzichtelijk hadden met welke organisaties NF samenwerken. Vervolgens hebben we, om dit allemaal in kaart te brengen, een zogenoemd documentenonderzoek gedaan en daarin duidelijk gemaakt wat we voor de stichting kunnen doen en hoe we het wilden aanpakken. Die aanpak bestond onder meer uit drie workshops waarin we de verschillende deelonderwerpen behandelden samen met NF. Denk aan de focus van de stichting, de groei en het capaciteitsprobleem.’
‘Ons team is het krachtigst geweest op de momenten dat wij tijdens de workshops met elkaar vanuit verschillende invalshoeken oplossingen ontwikkelden voor de levensvatbaarheid van NF.'
Pauline MbunduDie sessies waren volgens Femke aardig intensief en besloegen vaak een hele ochtend. ‘In elke sessie spraken we over een bepaald onderwerp en begonnen we eerst breed over de missie en visie om vervolgens toe te spitsen op waar de stichting nu echt op wilde focussen. Om een voorbeeld te noemen hebben we naar de funding gekeken en naar de partijen die NF heeft aanschreven. We keken vervolgens naar mogelijke partners om aan te schrijven in de markt waar ze zelf nog niet aan hadden gedacht. In de laatste werksessie brachten we alle informatie samen in een stappenplan met een duidelijke rolverdeling voor de medewerkers van NF.’
Pauline: ‘Ons team is het krachtigst geweest op de momenten dat wij tijdens de workshops met elkaar vanuit verschillende invalshoeken oplossingen ontwikkelden voor de levensvatbaarheid van NF. Het gaat voor hen ieder jaar opnieuw om hun voortbestaan. We hebben geholpen met het herijken van hun missie en visie, hun governance en de financieringsstrategie. Ze hebben hierdoor meer kans om op lange termijn te blijven bestaan. Dat maakt mij trots.’
'Veel bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan hoe kleine stichtingen zoals zij dit doen, met passie, gedrevenheid en échte impact.’
Wendy van TolFemke vertelt dat het ‘alles samen doen’ heel kenmerkend voor het project was. ‘Zelfs de interviews met NF en de stakeholders verdeelden we onder elkaar. Als contactpersoon had ik een coördinerende functie. Hierdoor had ik meer een overall overzicht op het project. Weer een andere collega uit het team wist meer van planningen en budgetten, dus die was daar verantwoordelijk voor. Ook leuk om te vertellen dat de senior managers de jongere collega’s altijd meenamen naar de interviews en klantgesprekken. Ik werk zelf nu anderhalf jaar bij PwC en door mee te gaan naar NF en gesprekken met hen te voeren, kreeg ik in een veilige omgeving ook wat meer verantwoordelijkheid mee.’
Lees meer over hoe menstruation stations productiviteit en gelijke kansen verhogen in dit artikel.