Creëer patronen in videoconsumptie
Tot een jaar of tien geleden zaten gezinnen, vrienden, huisgenoten en zelfs vreemden samen in de huiskamer voor de tv om naar het nieuws, films of andere programma’s te kijken. Omroepen wisten precies welke content ze moesten produceren of aankopen, en wanneer ze die moesten uitzenden om zo veel mogelijk kijkers te trekken tegen zo laag mogelijke kosten. Met dit bedrijfsmodel verdienden ze hun brood.

Belasting van de digitale economie
Belastingheffing op de digitale economie is in korte tijd hoog op de politieke en fiscale beleidsagenda komen te staan. Diverse belanghebbenden hebben internationale, Europese of unilaterale maatregelen overwogen, voorgesteld of al genomen. Het meest opvallend zijn de twee ontwerprichtlijnen die de Europese Commissie (EC) in maart 2018 heeft gepubliceerd. Hoewel deze zich nog in een vroeg stadium van de Europese politieke besluitvorming bevinden, voorzien zij in concrete maatregelen, waarvan de TMT-sector op de hoogte moet zijn. De potentiële reikwijdte van deze ontwerprichtlijnen is namelijk groter dan men op het eerste gezicht zou verwachten. In dit artikel gaan wij nader in op deze concrete maatregelen en de mogelijke gevolgen ervan voor de TMT-sector.

Internet of Things
Telecombedrijven opereren in een dynamische omgeving. Een omgeving van snel veranderende klantwensen, snelle technologische ontwikkelingen en een komen en gaan van nieuwe concurrenten. Ook de rol van telecombedrijven in de waardeketen verandert van telecomsilo's naar sectoroverstijgende ‘enablers’ van datadiensten. Deze nieuwe omgeving vereist een nieuwe, transformerende manier van innovatie, waarbij flexibiliteit, wendbaarheid, snelle ontwikkeling, en testen en aanpassen via prototyping centraal staan. Afdelingsoverstijgende en klantgerichte innovatie is essentieel, vooral in de steeds groeiende IoT-markt, waar bedrijven op zoek zijn naar een ‘way to play’. Zij zijn zich terdege bewust van deze ontwikkelingen en dus ook van de noodzaak om nieuwe IoT-producten en -diensten te ontwikkelen en op te schalen, eventueel samen met partners in relevante ecosystemen.

Behaal concurrentievoordeel met de AVG
Bedrijven in de telecom-, entertainment- en mediasector, die bekend staat om het grootschalige gebruik van persoonsgegevens, zagen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op zich afkomen als een tsunami van extra voorschriften en vragen van klanten over persoonsgegevens. Gezien het vooruitzicht van reputatieschade, hoge boetes tot vier procent van de wereldwijde jaaromzet of (als dat meer is) twintig miljoen euro, is het begrijpelijk dat de naleving van de AVG gepaard gaat met een grote angst om het fout te doen. Nu de AVG sinds 25 mei 2018 van kracht is, moeten telecom- en E&M-bedrijven echter verder durven gaan dan alleen naleving van de regels. Ze moeten nagaan hoe ze de AVG in hun voordeel kunnen gebruiken, bijvoorbeeld door een concurrentievoordeel te creëren met hun privacybeleid. Voor grotere mediabedrijven zal dit concurrentievoordeel vervolgens een ‘hygiënefactor’ worden. Wij zijn ervan overtuigd dat 25 mei een kleine mijlpaal is geweest in een jarenlang proces waarin burgers, politici en bedrijven geleidelijk toegroeien naar een meer ‘databewuste’ samenleving.

Vertrouwen in media daalt
De afgelopen twee jaar is het vertrouwen in de Nederlandse media afgenomen, waarbij dat in de sociale media het sterkst is gedaald. Om inzicht te krijgen in deze veranderingen, vroegen we meer dan duizend mensen, verspreid over vijf generaties, naar hun vertrouwen in verschillende Nederlandse media en hoe dat kan worden verbeterd.
