Afwikkeling van de crisis - Fase 1

Algemeen

Informeren van stakeholders over overheidssteun

Omdat de loonsubsidie verstrekt onder de Noodmaatregel voor de overbrugging van werkgelegenheid (NOW) een fors beroep doet op de publieke middelen, is transparantie over de besteding van deze middelen van groot belang. Daarom worden de verleende voorschotten en de vastgestelde subsidiebedragen per aanvrager openbaar gemaakt op de website van het UWV. Wees u als aanvrager hiervan bewust en kijkt eerst goed of u loonsubsidie nodig hebt. Denk ook na over een communicatiestrategie richting stakeholders en eventueel het brede publiek. Na de initiële periode in de lente van 2020 is dit een belangrijk onderdeel voor de toekomstbestendigheid van uw organisatie.

In kaart brengen van verplichtingen voor de overheidssteun

Een aantal van de noodmaatregelen van de overheid brengt extra compliance-verplichtingen met zich mee. Het hebben van een moderne fiscale beheersing helpt hierbij. Door middel van dashboarding kunt u eenvoudig uw fiscale en financiële actualiteit inzichtelijk maken. Bijvoorbeeld ten aanzien van omzetcijfers, het aflopen van aangevraagd uitstel en uw liquiditeitsprognose. Met het verbeterde inzicht kunt u sneller benodigde acties in gang zetten om zo aan de verschillende verwachtingen en verplichtingen te voldoen. Ook richting de toekomst is dit een waardevolle toevoeging.

Bij het verlopen van het bijzonder uitstel van betaling van belasting worden in principe alle uitgestelde belastingaanslagen invorderbaar. Het is dan van belang om goed inzicht te hebben in de aankomende verplichtingen. Ook is het goed om op de hoogte te zijn van de aanvullende faciliteiten die de Belastingdienst biedt, zoals aanvullend uitstel of een passende betalingsregeling. Bovendien leidt het aangevraagd hebben van de loonsubsidie NOW in veel gevallen tot een verbod op het betalen van bonussen en dividenden en het inkopen van eigen aandelen. Dit verbod geldt meestal ook voor gelieerde entiteiten en werkt mogelijk ook door buiten onze landsgrenzen.

Deblokkeren en uitwinnen G-rekeningen

Aannemers of bedrijven die personeel uitzenden, uitlenen of detacheren en G-rekeningen gebruiken, kunnen bij de Belastingdienst verzoeken om deze rekeningen te laten deblokkeren. Door de coronacrisis kunnen - naast het zogenoemde overschot op de G-rekening - tijdelijk ook bedragen worden vrijgegeven die zijn gereserveerd voor reeds opgelegde naheffingsaanslagen loonheffingen of btw. Voor die aanslagen moet u dan wel eerst bijzonder uitstel van betaling vragen vanwege de coronacrisis.

De verruimde deblokkeringsmogelijkheid geldt dan voor bedragen waarvoor u bijzonder uitstel hebt gekregen of waarvoor de Belastingdienst de invordering heeft opgeschort in verband met bijzonder uitstel van betaling. Ook vindt er bij de deblokkering geen verrekening plaats met andere schulden waarvoor bijzonder uitstel is verleend of waarvoor de invordering is opgeschort in verband met bijzonder uitstel van betaling. Uitwinning van de G-rekening (gebruikmaking van het pandrecht) door de ontvanger blijft achterwege, tenzij de belangen van de Staat zich daartegen verzetten.

Het versoepelde beleid voor de deblokkering hangt samen met het bijzonder uitstel van betaling vanwege de coronacrisis. Het versoepelde beleid omtrent de g-rekening geldt tot 1 juli 2024.

Frans Cremers

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 14 62

E-mailadres

Marvin de Ridder

Director, Rotterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 40 50

E-mailadres

Personeel & HR

Voorwaarden NOW-3

Per 1 oktober 2020 is de eerste subsidieperiode van NOW-3 van start gegaan. De NOW-3 is opgedeeld in drie subsidieperioden van elk drie maanden. Per subsidieperiode gelden verschillende voorwaarden, zie onderstaande tabel. Anders dan eerst was vastgesteld, wordt NOW-3 in het tweede tijdvak (jan t/m mrt 2021) nog niet afgebouwd ten opzichte van het eerste tijdvak (okt t/m dec. 2020). Of de parameters van het derde tijdvak (zoals die nu in de tabel staan) later ook nog worden aangepast zullen we moeten afwachten.

NOW 3-regeling

 

Tijdvak

Vereist
omzet-
verlies

Max. vergoeding loonsom

Ruimte daling
loonsom

Max. vergoeding per wn

1 okt. t/m 31 dec. 2020

20%

80%

10%

€ 9.691

1 jan. t/m 31 mrt 2021

20%

80%

10%

€ 9.691

1 apr. t/m 30 juni 2021

30%

60%

20%

€ 4.845

De aanvraagperiode voor het tweede tijdvak van NOW-3 is van 15 februari tot en met 14 maart 2021. De aanvraagperiode voor het derde tijdvak is van 17 mei tot en met 13 juni 2021. Zie voor meer over NOW-3 dit PwC Belastingnieuws artikel.

Afwikkeling NOW-aanvragen

Na aanvraag van een voorschot van NOW bij het UWV moet u na afloop van de subsidieperiode een aanvraag indienen voor de vaststelling van de NOW. De aanvraag van de vaststelling van NOW-1 is mogelijk vanaf 7 oktober 2020. De vaststelling van NOW-2 kan worden aangevraagd na 15 april 2021. Aanvragen voor de vaststelling van NOW-3 kunnen voor alle drie tijdvakken worden gedaan vanaf 1 september 2021. Voor de fase na de aanvraag van een voorschot zijn de volgende zaken van belang:

  • Als duidelijk is dat u niet langer aan de vereisten voor subsidieverlening voldoet, bijvoorbeeld als het verwachte omzetverlies zich toch niet voordoet, moet u dit zo snel mogelijk bij het UWV melden.
  • De aanvraagtermijn voor vaststelling bedraagt 24 weken vanaf 7 oktober 2020 voor NOW-1 en 24 weken na 15 april 2021 voor NOW-2. Een ruimere aanvraagtermijn van 38 weken vanaf deze datums geldt als een accountantsproduct is vereist. 
  • Als uw voorschot hoger is dan 100.000 euro of het uiteindelijke subsidiebedrag hoger is dan 125.000 euro, moet u bij de vaststellingsaanvraag een accoutantsverklaring meesturen. Voor de inschatting of uw subsidie hoger zal zijn dan 125.000 euro (als uw voorschot lager was dan 100.000) zal de overheid een online tool beschikbaar stellen. Voor deze inschatting is in elk geval van belang dat het voorschot tachtig procent bedraagt en de uiteindelijke subsidie wordt verminderd als de gemiddelde loonsom in de subsidieperiode lager is dan driemaal de loonsom in de referentiemaand.Als er geen accountantsverklaring is vereist, komt een steekproefsgewijze controle op verzoeken tot vaststelling. Daarvoor is van belang dat u een nauwkeurige administratie van de omzet en de loonsom beheert.
  • Als er geen accountantsverklaring is vereist, komt een steekproefsgewijze controle op verzoeken tot vaststelling. Daarvoor is van belang dat u een nauwkeurige administratie van de omzet en de loonsom beheert. 
  • Bij het verzoek om vaststelling met een voorschot boven de 20.000 euro of een vaststellingsbedrag boven de 25.000 euro, moet u een verklaring van een derde overleggen die de omzetdaling bevestigt.

Voorbereiding op de 1,5 metersamenleving

Werkgevers doen er goed aan op korte termijn te starten met het opstellen van een beleid voor de terugkeer naar de werkvloer (coronaprotocol). Werkgevers moeten hun werknemers tijdig op de hoogte brengen van dit protocol en de maatregelen ter voorbereiding op de 1,5 metereconomie. Welke maatregelen bedrijven moeten doorvoeren, verschilt per sector en is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. 

Coronaprotocol

Het coronaprotocol moet in elk geval de volgende aspecten bevatten:

  • Breng op basis van het personeelsbestand in kaart welke werknemers (gespreid) kunnen terugkeren naar de werkvloer op een manier die vrij is van discriminatie.
  • Pas de werkomgeving aan (zoals bureaus en kantine) met inachtneming van de 1,5 meterregel;
  • Neem het hygiëneprotocol van het RIVM in acht en maak werknemers bewust van dit protocol. Desinfectiemiddel moet ter beschikking worden gesteld bij binnenkomst en op de werkplekken.

Lees meer over een nieuwe manier van werken. 

Internationale sociale zekerheid

Tijdens de Covid-19-crisis hebben de sociale-zekerheidsautoriteiten in de meeste EU-landen een versoepeld beleid aangekondigd voor internationale werknemers die wonen en werken in de EU, de EER of Zwitserland. Als zij vanwege de coronamaatregelen tijdelijk thuiswerken (zie daarover dit PwC-Belastingnieuwsbericht), zal hun positie niet wijzigen.

Het is voor werkgevers van belang dat zij goed monitoren wanneer deze versoepelde maatregelen eindigen en of hun werknemers tegen die tijd zich daadwerkelijk verplaatsen naar de locaties waar zij hen verwachten.

Belastingheffing grensarbeiders: afspraken met België en Duitsland

Nederland heeft met België en Duitsland afspraken gemaakt over de belastingheffing van grensarbeiders die vanwege de coronamaatregelen in hun woonland werken. De afspraken (mutual agreements) met België en Duitsland zijn inmiddels verlengd tot en met 31 maart 2021. Op basis van de afspraken kunnen werknemers bij het opstellen van hun aangifte inkomstenbelasting in Nederland en België of Duitsland kiezen of zij hun thuiswerkdagen willen toerekenen aan de belastingheffing van hun gewoonlijk werkland of aan hun woonland waar ze daadwerkelijk hebben gewerkt. Om een passende keuze te maken is het raadzaam om uw werknemers hierbij te assisteren en met hen afspraken te maken over het eventuele belastingvoordeel. Zie ook hierna onder Internationaal/grensoverschrijdende arbeid.

Belonings- en personeelsbeleid

De Covid-19-crisis heeft invloed op beloningspakketten. Afhankelijk van uw organisatie moet u bijvoorbeeld de toekenning van prestatieaandelen, participatieplannen en stimulerende beloningen evalueren en aanpassen. Als het gaat om het bredere personeelsbeleid, is de vraag waar en hoe u uw talenten, medewerkers op sleutelposities of ‘key employees’ wilt gaan inzetten. Een reorganisatie in kleinere of grotere vorm kan nodig zijn om de noodzakelijke flexibiliteit tot stand te brengen. Bij al deze zaken is het opstellen van een communicatiestrategie en -plan voor werknemers en andere belanghebbenden essentieel. Lees meer over de invloed van de crisis op Personeel & HR

Pensioen 

De mogelijkheden op korte termijn om de betaling van premies op te schorten hangen af van de afgesproken betalingstermijnen en van het incassobeleid van uw pensioenuitvoerder. Veel pensioenuitvoerders hebben gehoor gegeven aan de oproep tot coulance bij het aangaan van betalingsregelingen voor acute liquiditeitsproblemen. Lees meer over de algemene (wettelijke) randvoorwaarden voor premiebetaling en premieachterstand op Maatregelen tegen de impact van het coronavirus. U leest hier ook meer over eventuele mogelijkheden voor een betalingsvoorbehoud of het eenzijdig wijzigen van de pensioenovereenkomst.

Nicolien Borggreve

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)62 081 66 41

E-mailadres

Daniël Sternfeld

Partner, Rotterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 44 68

E-mailadres

Btw & Douane

Btw

Tussentijdse aansluiting financiële jaarstukken en de btw-aangiften

In verband met al binnengekomen en dit jaar(2020) en volgend jaar (2021) verder inkomende coronageldstromen is een check nodig om te kijken of op deze bedragen wellicht btw van toepassing is en in welk tijdvak. U moet richting de fiscus hebben onderbouwd waarom deze (nieuwe) inkomende geldstromen niet relevant zouden zijn voor de btw. U zult dergelijke inkomende geldstromen wellicht wel op een of andere manier als omzet of kostenvergoedingen moeten verantwoorden, zodat u eventuele verschillen met btw-omzet en kosten moet analyseren. Het is daarbij raadzaam dat u als btw-plichtige ondernemer een (tussentijdse) aansluiting maakt tussen de financiële jaarstukken en de btw-aangiften.

Voorbeelden btw-relevante inkomende geldstromen

Of inkomende coronageldstromen btw-relevant zijn, zult u per geval moeten checken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Rechtstreekse subsidies (zoals loonsubsidies voor werknemers, voorraad subsidies), giften, sponsorinkomsten.
  • Terug te betalen voorschotten.
  • Coronasteun voor onderzoek, specifieke infrastructuur, bouw en verbetering (test) faciliteiten, productie, digitale toepassingen en inhuur externen.
  • Vergoedingen voor het ter beschikking stellen van zorgpersoneel.
  • Schadevergoedingen, bijvoorbeeld van contractspartijen.
  • Uitbetaalde claims derden (bijvoorbeeld onrechtmatig overheidshandelen).
  • Vouchers (voor enkelvoudig of meervoudig gebruik).
  • Beschikbaarheids- en continuïteitsbijdragen (van overheid gericht op bijvoorbeeld ov, zorg).
  • Vrijwillige bijdragen consumenten.
Boekhoudkundig btw-check bij bijzondere prijskortingen

Ook bij bijzondere prijskortingen als gevolg van de coronacrisis is het raadzaam tevens op boekhoudniveau checks te doen en alle positieve en negatieve boekingen op de grootboekrekeningen ‘te vorderen en af te dragen btw’ te controleren op volledigheid, juistheid en tijdigheid. 

Thuiswerken en verdeling zakelijk-privégebruik

In verband met gewijzigde omstandigheden in de verhouding zakelijk-privégebruik kan de mate van btw-aftrek of btw-correctie zijn gewijzigd zijn. Dit kan gevolgen hebben voor uw btw-(jaar)aangifte. Bij hoger zakelijk gebruik kunt u eventueel meer btw terugkrijgen.

Aftrek btw-voorbelasting bij kosten direct betaald door een derde

Als kosten vergoed worden, is er sprake van een binnenkomende geldstroom. Het komt echter ook voor dat een derde kosten rechtstreeks betaalt of dat u rechtstreeks de kosten van een ander betaalt. Voor de juiste btw-behandeling en -aftrek moet u kijken of de btw-factuur correct is en aan de juiste partij is uitgereikt. Voor btw-aftrek gaat het om de afnemer die de kosten gebruikt voor zijn belaste activiteiten.

Omzetten van leverancierskrediet in een geldlening

Bij het omzetten van leverancierskrediet in een geldlening moet u kijken naar de btw-gevolgen. Als een vordering uit een koopovereenkomst (leverancierskrediet) wordt omgezet in een vordering uit geldlening (schuldvernieuwing), is de oorspronkelijke vordering namelijk voldaan. De leverancier kan dan vaak geen verzoek om teruggaaf van btw meer indienen als de geldlening niet zou worden afgelost.

Beëindiging uitstel betaling btw

Bij het afwikkelen van de regeling bijzonder uitstel van betaling belasting, kunt u wellicht met de fiscus maatwerk afspreken. Voor- en nadelen moet u tegen elkaar afwegen.

Douane

Cash recovery

U kunt een mogelijke teruggave van douanerechten wellicht alsnog realiseren. Bijvoorbeeld bij het verlagen van invoerrechten met terugwerkende kracht in verband met coronacrisis.

Beëindiging uitstel betaling 

Bij het afwikkelen van de regeling bijzonder uitstel van betaling belasting, kunt wellicht met de douane maatwerk afspreken. Voor- en nadelen moet u tegen elkaar afwegen. Vraag u af wat maatwerk bijvoorbeeld betekent voor uw eventuele status als AEO (Authorized Economic Operator), die immers moet voldoen aan solvabiliteitseisen.

Data-analyse

Korte termijn noodoplossingen om knelpunten in de goederenstroom op te vangen, kunnen effect hebben gehad op de douane parameters (zoals oorsprong, tarief, waarde). Data-analyse van douanegegevens is nodig om vast te stellen of alles goed is gegaan en kan zelfs leiden tot mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld teruggaaf van betaalde douanerechten.

Jochem Kijftenbelt

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 45 01

E-mailadres

Claudia Buysing Damsté

Partner, Rotterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 38 11

E-mailadres

Winstbelasting

Winstneming bij verzilveren vouchers

Het kan zijn dat u tijdens de ‘intelligente lockdown’ evenementen of bijeenkomsten hebt geannuleerd en in ruil hiervoor vouchers hebt uitgegeven aan klanten. Op welk moment moet u winst hierover opnemen? Hier geldt dat winst uiterlijk wordt genomen op het moment dat de dienst wordt verricht. Veelal zal dit ook het moment zijn dat de voucher wordt verzilverd. Tot dat moment wordt er een passiefpost/verplichting op de balans opgenomen voor nog te verrichten diensten. Afhankelijk van de voorwaarden waaronder de vouchers zijn uitgegeven, gebeurt dit in de vorm van een voorziening of een schuld. Dit laatste is relevant voor de waardebepaling van die passiefpost.

Belastingvrij: gift van vierduizend euro en TVL

De eenmalige gift van vierduizend euro op basis van de Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS) en de Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) van maximaal negentig duizend euro per kwartaal zijn belastingvrij. Deze hoeft u dus niet op te nemen in de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. De regering heeft aangekondigd dat de Eenmalige opslag voor voorraad- en aanpassingskosten horeca en voor de gesloten detailhandel wordt vrijgesteld van inkomsten- en vennootschapsbelasting.

Het kabinet kondigt aan dat de voorraad subsidie voor de gesloten detailhandel vrijgesteld wordt van vennootschaps- en inkomstenbelasting. De tegemoetkoming vindt namelijk plaats via de TVL, die eveneens is vrijgesteld.

Inkomstenbelasting

Versoepeling urencriterium

Als zelfstandig ondernemer of als participant in een VOF of CV moet u voor bepaalde aftrekposten (zoals de zelfstandigenaftrek, de meewerkaftrek en de oudedagsreserve) voldoen aan het urencriterium. Dat houdt in dat u minstens 1225 uren per kalenderjaar hebt besteed aan werkzaamheden voor de onderneming. U mag echter voor de aangifte inkomstenbelasting 2020 voor de periode van 1 maart 2020 tot en met 30 september 2020 minstens 24 uur per week in aanmerking nemen, ook als u in werkelijkheid niet dat urenaantal aan uw onderneming hebt besteed. In geval van gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid geldt een urencriterium van achthonderd uur. 

Versoepeling urencriterium seizoenarbeiders

Seizoensarbeiders voor wie de de piek van de werkzaamheden normaal juist ligt in de periode van 1 maart tot en met 30 september, mogen voor 2020 uitgaan van de uren die zij in dezelfde periode in 2019 hebben gewerkt.

Vennootschapsbelasting

Verbod op uitkering winst bij NOW en uitstel van betaling

Als een Nederlandse (groeps)entiteit een beroep heeft gedaan op de NOW of verlengd uitstel van betaling heeft aangevraagd, gelden restricties voor het uitkeren van dividend en/of bonussen en het inkopen van eigen aandelen. De uitwerking van het verbod op inkoop eigen aandelen, dividend- en bonusverbod voor de NOW is afhankelijk van de periode waarvoor NOW is aangevraagd. Ook geldt een breder verbod als NOW is aangevraagd door een zelfstandige werkmaatschappij (op basis van het eigen omzetverlies in plaats van het omzetverlies op concernniveau).Bij verlengd uitstel van betaling gelden de restricties voor alle dividenden, bonussen en inkoop van aandelen in de periode vanaf het indienen van het uitstelverzoek tot en met de (aandeelhouders)vergadering in 2021, waarin de jaarrekening 2020 wordt vastgesteld. Daarnaast gelden deze alleen voor de onderneming die het uitstel aanvraagt. In sommige gevallen gelden deze restricties alleen als een accountantsverklaring is vereist. Schending van verbod op inkoop eigen aandelen of het dividend- en bonus verbod voor de NOW-regeling kan resulteren in het vaststellen van de loonsubsidie op nihil en daarmee een terugbetaling van de al ontvangen loonsubsidie. Al gemaakte beslissingen ten aanzien van dividend- en bonusuitkeringen over het jaar 2019 kunnen wel doorgang vinden. Zie ook Informeren stakeholders overheidssteun (Fase 1/Algemeen).

Fiscale coronareserve

Onder voorwaarden mag u het verwachte verlies over 2020, voor zover dat verband houdt met de coronacrisis, al in 2019 in aftrek brengen. Dit kan door een zogenoemde coronareserve te vormen. Deze reserve mag niet hoger zijn dan de winst over 2019. Na het vormen van de reserve kunt u een verzoek doen tot verlaging van de voorlopige aanslag over 2019. Dit kan direct leiden tot een teruggaaf van betaalde vennootschapsbelasting. De fiscale coronareserve valt in 2020 verplicht en volledig vrij.

Vaststellen omzetdaling voor NOW-regeling

Hebt u bij het bepalen van uw omzetdaling rekening gehouden met toepassing van uw (reguliere) transfer pricing policy en relevante intercompany-omzet meegerekend? De verrekenprijs-methodiek zou in principe consistent moeten zijn voor, tijdens en na de Covid-19-crisis/NOW-periode. Als u NOW-subsidie ontvangt, let dan op dat u rekening houdt met hoe dit doorwerkt in uw verrekenprijzen en daarmee in het operationele en het fiscale resultaat voor betreffende activiteiten.

Noor Sanders

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 54 06

E-mailadres

Diederik van Dommelen

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)65 394 44 71

E-mailadres

Philip Vossenberg

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 41 72

E-mailadres

Financiering

Terugbetaling van middelen 

Als u gebruikt hebt gemaakt van de steunmaatregelen van de Nederlandse overheid, kan het zijn dat u moet voldoen aan bepaalde verplichtingen. Zo moet een lening via de GO-regeling conform afspraak worden terugbetaald. Of u moet achteraf kunnen aantonen dat u wel voldeed aan de criteria van de gebruikte steunmaatregel. 

Om hier goed op voorbereid te zijn, is het zaak om deze afspraken en verplichtingen te verankeren in uw organisatie. Ga daarom goed na welke administratieve en financiële verplichtingen u bent aangegaan bij het gebruik van een steunmaatregel, en wanneer er vanuit uw organisatie acties worden verwacht. Hierdoor voorkomt u last op langere termijn, en kunt u een weloverwogen planning maken voor hoe u uw organisatie door en uit de Covid-19-crisis kunt navigeren.

Allard Knook

Partner, PwC Netherlands

+31 (0)63 437 77 85

E-mailadres

Ivo Verheijden

Senior Director, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 53 38

E-mailadres

Bestuur

Dechargeverlening in onzekere tijden

Bestuurders die hun taak niet naar behoren vervullen, kunnen in geval van ernstige verwijtbaarheid door de vennootschap worden aangesproken ter vergoeding van de daardoor ontstane schade (interne aansprakelijkheid). Wanneer de algemene vergadering  aan het bestuur decharge verleent, is het bestuur gevrijwaard van deze interne aansprakelijkheid. De bestuursleden kunnen dan in beginsel niet meer door de vennootschap worden aangesproken voor het door hen gevoerde beleid. Let wel, decharge ziet op interne aansprakelijkheid en helpt een bestuurder niet als een derde de bestuurder aanspreekt (externe aansprakelijkheid).  

Vaak wordt op basis van de jaarrekening jaarlijks decharge verleend aan het bestuur. Dan is de vrijwaring beperkt tot het jaar waarop de jaarrekening ziet, hetgeen in de jaarrekening is opgenomen en wat bekend is geworden tijdens de algemene vergadering. Het verlenen van tussentijdse decharge is ook mogelijk, bijvoorbeeld gedurende een crisisperiode. Als een (tussentijdse) decharge niet is gebaseerd op een jaarrekening, wordt de reikwijdte bepaald door de inhoud van het dechargebesluit.  

In deze onzekere tijd is het van belang om de bewoording van een dechargebesluit met zorg te kiezen. 

De Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid biedt mogelijkheden die ook van belang kunnen zijn voor de algemene vergadering. Let er derhalve ook op dat een dechargebesluit op de juiste wijze door de algemene vergadering wordt genomen. Het bestuur loopt een groter risico op aansprakelijkheid als er geen (rechtsgeldige) decharge is verleend.  

Dividend- en bonusbeleid en inkoop van eigen aandelen onder NOW-regeling

Bestuurders moeten alert zijn op het dividend- en bonusbeleid en de inkoop van eigen aandelen, inclusief het verbod daarop, onder de NOW-regeling. Lees meer daarover in ons Belastingnieuwsbericht: Voorwaarden van NOW-3 en aanpassingen in NOW-1 en NOW-2 en Maatregelen tegen de impact van het coronavirus - De NOW-regeling.

Claudine Maeijer

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 29 87

E-mailadres

Ronald Lantman

Director, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 66 22

E-mailadres

Contracten

Nakomen van verplichtingen uit uw bestaande contracten

Kunt u uw verplichtingen uit uw contracten nog nakomen? Als u helemaal niet kunt nakomen, kijk dan eerst of het contract een overmachtsclausule (force majeure) bevat en of u daar een beroep op kunt doen. Als u nog wel kunt nakomen maar niet in redelijkheid van u verwacht kan worden dat u de overeenkomst ongewijzigd nakomt, kunt u met een beroep op onvoorziene omstandigheden proberen het contract te wijzigen of (geheel of gedeeltelijk) te ontbinden.

Ivo Verheijden

Senior Director, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 53 38

E-mailadres

Mark van Wouwe

Director, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 20 03

E-mailadres

Internationaal

Crisismaatregelen in het buitenland

Wereldwijd treffen overheden steunmaatregelen in verband met de coronacrisis. Deze kunnen van toepassing zijn op uw industrie of sector. Zie voor een overzicht hiervan de Internationale (fiscale) steunmaatregelen.

Vestigingsplaats ondernemingen

Ondernemingen worden geacht te zijn gevestigd waar de bestuurders van die ondernemingen feitelijk leiding geven. Door de reisbeperkingen als gevolg van de coronamaatregelen kon het voorkomen dat bestuurders tijdelijk vanuit een ander land leiding gaven aan de onderneming. Als dit blijvend is, kan dit tot gevolg hebben dat de plaats waar een onderneming is gevestigd - en daarmee de plaats waar de winst van die onderneming wordt belast - verschuift naar een ander land. 

Risico’s vaste inrichting

In veel gevallen werken werknemers door de Covid-19-crisis op verzoek van de werkgever vanuit huis. Soms is het woonland van de werknemer een ander land dan het land waarin de werkgever is gevestigd en waarin de werkzaamheden gebruikelijk plaatsvinden. De vraag is of deze situatie kan leiden tot een vaste inrichting van de werkgever in het woonland van de werknemer, met als gevolg niet-naleving van de regels en soms zelfs dubbele belasting. Meestal zal hiervan geen sprake zijn, omdat een zekere duurzaamheid ontbreekt. De verwachting is echter dat in veel gevallen het thuiswerken (gedeeltelijk) het ‘nieuwe normaal’ gaat worden. Dit vergroot het risico op een vaste inrichting van de werkgever in het land van de werknemer. Omdat dit per land en belastingmiddel verschilt, doet u als werkgever er goed aan om deze risico’s te inventariseren.

Grensoverschrijdende arbeid

In de praktijk komt het voor dat werknemers wonen in het ene land, maar werken in een ander land. Belastingverdragen verdelen de heffingsbevoegdheid tussen het woonland en het werkland. Hoe het ‘nieuwe werken’ er na de coronacrisis uitziet is nog onbekend. Werkgevers die overwegen werknemers de mogelijkheid te bieden structureel meer vanuit huis te werken, moeten er rekening mee houden dat dit voor internationale werknemers invloed kan hebben op hun belasting- en sociale-zekerheidspositie. Denk daarbij ook aan de verdragen ter voorkoming van dubbele belasting, waardoor sprake kan zijn van een verschuiving van heffingsbevoegdheid van werkland naar woonland en omgekeerd. Omdat dit per land en per belastingverdrag kan verschillen, doet u als werkgever er goed aan om de effecten en nalevingsverplichtingen te inventariseren. De mutual agreements met België en Duitsland voor de belastingheffing voor internationale werknemers gelden nog tot en met 31 maart 2021.

Regina van der Kuip

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 76 70

E-mailadres

Auke Lamers

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+ 31 (0)88 792 45 42

E-mailadres

Familiebedrijven

Aanvraag NOW in combinatie met verbod op dividenduitkeringen

Als uw (familie)bedrijf gebruik maakt of heeft gemaakt van de Noodmaatregel voor de overbrugging van werkgelegenheid (NOW), past vanuit maatschappelijk perspectief terughoudendheid met dividend- en bonusuitkeringen. Afhankelijk van de vragen of sprake is van een groep bedrijven waarbij een of meer werkmaatschappij(en) zelfstandig NOW heeft aangevraagd en wanneer dat is gedaan, geldt een dividend- en bonusverbod. Zie ook ons Belastingnieuwsbericht: Voorwaarden van NOW-3 en aanpassingen in NOW-1 en NOW-2. en Maatregelen tegen de impact van het coronavirus - De NOW-regeling.

NOW en noodzakelijke dividenduitkeringen

Als er afspraken bestaan waarvoor dividenduitkeringen nodig zijn, kan de NOW voor u als directeur-grootaandeelhouder lastig uitwerken. Bijvoorbeeld bij de aflossing van een (rekening-courant)schuld aan uw bedrijf. Er kan een dividend- en bonusverbod gelden, afhankelijk van wanneer NOW is aangevraagd en of er sprake is van een groep van bedrijven waarbinnen een zelfstandige werkmaatschappij NOW heeft aangevraagd, zie ook het item hiervoor. Los van een eventueel dividend- en bonusverbod is een zorgvuldige overweging van nut en noodzaak van een dividenduitkering noodzakelijk. Neem bij uw overwegingen ook het maatschappelijk perspectief en uw fiscale (bedrijfs)strategie mee.

Voortzettingseis BOR en waardering van de onderneming

Als (een gedeelte van) een bedrijf wordt geschonken aan de bedrijfsopvolger en daarbij gebruik wordt gemaakt van de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR), is onder andere vereist dat de verkrijger de onderneming in haar geheel gedurende minstens vijf jaar voortzet, de zogeheten voortzettingseis. Als u minder dan vijf jaar geleden met toepassing van de BOR (een deel van) uw huidige bedrijf geschonken hebt gekregen en door de coronacrisis bent genoodzaakt een gedeelte of het geheel van de onderneming te beëindigen, kan dat in strijd zijn met de voortzettingseis. Het is belangrijk hierover tijdig in gesprek te gaan met de Belastingdienst. 

Verlaging gebruikelijk loon bij afname omzet

Als directeur-grootaandeelhouder wordt u geacht minstens een gebruikelijk loon te ontvangen vanuit uw bedrijf. Als uw bedrijf door de coronacrisis in de eerste vier maanden van dit jaar een lagere omzet heeft behaald en u (tijdelijk) uw loon verlaagt, kunt u voor het gehele jaar een lager gebruikelijk loon in aanmerking nemen. De toegestane verlaging van het gebruikelijk loon is evenredig aan de omzetdaling in de eerste vier maanden van 2020 ten opzichte van de eerste vier maanden van 2019. Een van de voorwaarden is dat uw rekening-courantschuld en uitgekeerd dividend over 2020 niet toeneemt als gevolg van het lagere gebruikelijk loon.

Verhuur vastgoed aan uw familiebedrijf

Als u vastgoed verhuurt aan uw familiebedrijf, kunt u er mogelijk op zakelijke gronden voor kiezen om (tijdelijk) de huur te verlagen.

Rob Janssen

Partner, Amsterdam, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 14 41

E-mailadres

Niels Govers

Partner, Eindhoven, PwC Netherlands

+31 (0)88 792 54 20

E-mailadres

De volgende stappen voor herstel:

Volg ons

Contact

Nicolien Borggreve

Nicolien Borggreve

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 081 66 41

Diederik van Dommelen

Diederik van Dommelen

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 394 44 71

Allard Knook

Allard Knook

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 437 77 85

Hide