Nieuwe lijnen binnen de financiële sector

Goed nieuws. U - als bankier, verzekeraar of pensioenuitvoerder - omarmt massaal de samenwerking met fintechs. Dat blijkt uit ons nieuwe rapport Redrawing the lines: FinTech’s growing influence on Financial Services, waarvoor we ruim 1.300 topmanagers van financiële instellingen en fintechs spraken.

Eugénie Krijnsen – PwC-expert op het gebied van de financiële sector

Reageerde u eerst nog aarzelend - slechts durfkapitalisten wilden investeren in die innovatieve financiële startups -, ondertussen is het merendeel van u overstag. Ruim vier op de vijf respondenten wil de komende drie tot vijf jaar samenwerken met fintechbedrijven.

Nieuwe lijnen binnen de financiële sector

Slimme innovaties

U moet ook wel, u voelt immers de hete fintech-adem in de nek. Dankzij slimme innovaties op het gebied van blockchain, biometrie, kunstmatige intelligentie, identiteit- en toegangsbeheer en mobiel betalen maken zij dezelfde diensten goedkoper, gemakkelijker en sneller. Negen op de tien respondenten in ons wereldwijde onderzoek vrezen een substantieel deel van hun business te verliezen aan fintechnieuwkomers.

Toename samenwerking

Niet zo raar dus dat traditionele partijen massaal samenwerking zoeken met fintechs. If you can't beat them, join them. Zo koopt bijna een derde fintechdiensten, steeg het aantal partnerschappen van 33 naar 45 procent en zint 55 procent op overnames van fintechs. 

Investeringen in fintech

Inmiddels investeert u gemiddeld vijftien procent van uw jaaromzet in fintech en bent u optimistisch over het rendement dat u daarop denkt te kunnen maken. Vooral allerlei oplossingen op het gebied van data-analyse kunnen op uw aandacht rekenen. Maar uw interesse gaat ook uit naar mobiel, kunstmatige intelligentie, cybersecurity, robot process automation, biometrie en identiteitsmanagement.

Meer gebruik blockchain

Ruim driekwart van u durft zelfs te stellen dat in 2020 blockchain onderdeel uitmaakt van uw fundamentele systemen en processen. Dat is een slimme zet; blockchain leent zich namelijk uitermate goed voor uw kernprocessen zoals betaal- en handelsinfrastructuren en digitaal identiteitsmanagement. Kortom, blockchain is moving out of the lab.

Een stapje extra

Maar voor een succesvolle samenwerking moeten uw bestaande IT-systemen wel kunnen integreren met al die nieuwe technologieën. De realiteit is dat de systemen van financiële dienstverleners die van fintechbedrijven amper kunnen bijbenen. Veel banken, verzekeraars en pensioenuitvoerders zullen dus een stapje extra moeten zetten, zodat er sneller een ecosysteem ontstaat waarop fintechbedrijven kunnen inhaken.

Klanten beter bedienen

Intensiever samenwerken met fintechs is geen kwestie van een sprong in een rijdende trein. Het gaat over het vinden van de beste manier om uw strategie uit te voeren, zodat u uw klanten beter kunt bedienen en u uw maatschappelijke rol kunt waarmaken. Dat begint bij wederzijds begrip. Door als grote financiële instelling nieuwkomers toegang tot uw kapitaal en klanten te verlenen. Door te begrijpen hoe fintech de klantervaring kan verbeteren en versneld een einde kan maken aan uw verouderde systemen. 

Aantrekkingskracht op fintechtalenten

U krijgt daar veel voor terug. Bijvoorbeeld behoud van en toegang tot schaarse talenten met technologische vaardigheden, zoals dataspecialisten en programmeurs. Ruim vier op de vijf Nederlandse respondenten zegt moeite te hebben om personeel met fintechvaardigheden te kunnen vinden. Wat helpt is dat veel financiële dienstverleners zich meer en meer letterlijk organiseren als techbedrijf. Ook dat zal uw aantrekkingskracht op fintechtalenten stuwen.

Tenslotte, laat u niet ontmoedigen door regels die vernieuwing in de weg zouden staan. Natuurlijk, nieuwkomers hebben minder last van wettelijke beperkingen, legacy en ‘dure’ cao’s. Vooral regelgeving op het gebied van dataopslag en privacy en digitale identiteitsverificatie ondervindt u als hinderlijk. Maar bedenk dat regelgeving ook als vooruitgangsmotor kan werken. Het kan concurrentie, transparantie, lagere kosten en gebruiksgemak bevorderen. Een goed bijvoorbeeld hiervan is de Payment Services Directive (PSD2), die open banking bevordert.

Kortom: redraw the lines! Laat dat nu toevallig ook het credo van ons fintechrapport zijn. 

Aantrekkingskracht op fintechtalenten

Contact

Eugénie Krijnsen
Banking Leader en Partner
Tel: +31 (0)88 792 36 98
E-mailadres

Volg ons