Niet blijven steken bij de gemotoriseerde koets

Iedere U2-fan zou wel eens een concert willen meemaken van de band in Dublin. Maar aangezien er tussen droom en daad praktische bezwaren – schaarste aan geld, tijd en concerttickets – staan, zou het in ieder geval leuk zijn er virtueel bij te zijn. Zou het geen goed idee zijn om een stadion te voorzien van 360 gradencamera’s en tegen een gering bedrag virtuele concertkaartjes te verkopen?

Ilja Linnemeijer – technologiespecialist PwC

Deze toepassing kan het businessmodel van de muziekbranche opnieuw drastisch veranderen. De eerste partijen experimenteren hier al mee.

Niet blijven steken bij de gemotoriseerde koets

Dingen zelf ervaren wordt steeds belangrijker  

Het idee dat je zelf dingen kunt ervaren, wordt steeds belangrijker. Zo kunnen nieuwsproducenten virtual reality toepassen voor nieuwsbeelden om de ‘nieuwsexperience’ te verbreden en te verdiepen. Dan hadden we zelf virtueel kunnen vaststellen of het wel of niet afgeladen druk was tijdens de inauguratie van Donald Trump in Washington. Ook op dit vlak zien we de eerste experimenten ontstaan.

Meerdere verhaallijnen in dezelfde film

En waarom zit ik eigenlijk nog steeds in de bioscoop op dezelfde manier als tien jaar geleden? Zou ik niet midden in de film kunnen staan of zelf mee kunnen doen? Of een film kunnen bekijken vanuit vijf verschillende perspectieven met meerdere verhaallijnen in dezelfde film? Ik zou dan met mijn partner naar de film kunnen gaan en we zouden allebei een andere film kunnen zien. Dat verandert het gesprek na afloop nog eens, laat staan dat je dus ook echt nog een keer terug moet om ook die andere verhaallijn te beleven! 

Dichtbij oorspronkelijke verschijningsvorm

We praten heel vaak over disruptie, maar even opvallend als de technieken die de wereld op haar kop zetten, zijn de toepassingen van techniek die juist heel dicht bij een eerdere verschijningsvorm blijven. De eerste auto leek veel meer op een koets dan op wat wij nu als een auto beschouwen. Deze koets met verbrandingsmotor werd door zijn rijke eigenaar op mooie zonnige dagen voor een recreatief ritje tevoorschijn gehaald. Pas toen Henri Ford met massaproductie auto’s toegankelijk wist te maken voor de gewone man en vrouw, veranderde de wereld van transport en vervoer. 

Een film is nog steeds een film

Zijn films en kranten ook niet net van deze gemotoriseerde koetsen? Wie wil, kan de papieren krant digitaal lezen, via de traditionele paginaopmaak in pdf op een website. Als er nog nooit eerder een krant was geweest en je zou nieuwsbeleving nu uitvinden, zou het iets anders zijn dan een pdf. Een film is nog steeds een film, ook al is de beeldkwaliteit onnoemlijk veel verbeterd en is er een derde dimensie toegevoegd. En concertkaartjes zijn schaars en vaak duur. 

Niet technologie, maar denkkracht mensen staat nieuwe toepassingen in de weg

Niet alleen voor film- en nieuwsproducenten is er alle reden om na te denken over nieuwe mogelijkheden van technologie om hun producten (opnieuw) aantrekkelijk te maken en te houden, om tegemoet te komen aan (toekomstige) vraag en businessmodellen toekomstbestendig te maken. Kranten staan al jaren onder druk en de muziekbranche is nog steeds volop in beweging na de opkomst van Spotify en andere streamingsdiensten. Technologie is allang niet meer de bottleneck. Technologie kan bijna alles wel wat een mens kan bedenken. Helaas wordt die mens vaak beperkt door zijn eigen associaties en tamelijk vaste ideeën over hoe dingen eruit moeten zien, zoals een krant of een film

Dicht bij het oude blijven is gemakkelijker

Dicht bij het oude blijven is gemakkelijker dan buiten de gebaande paden te treden. Maar creatief denken en het verbeelden van het onmogelijke is iets wat elke industrie eigenlijk continu moet doen. Alleen dan zullen we in staat zijn het volledige potentieel van de nieuwe technologie te ontsluiten, echt nieuwe businessmodellen te vinden en nieuwe disruptieve toepassingen en modellen te ontdekken.

Ik heb overigens ook een persoonlijk belang bij snelle ontwikkelingen op dit gebied: eind juli speelt U2 in Dublin en ik wil er graag bij zijn. 

Contact

Ilja Linnemeijer
Partner
Tel: +31 (0)88 792 49 56
E-mailadres

Volg ons