Fabrikant, ga zelf aan de slag met artificial intelligence

Fabrikanten dreigen steeds afhankelijker te worden van de data die door andere partijen worden verzameld. Daarmee leveren ze macht in. Wat ze daaraan kunnen doen? Zelf aan de slag gaan met artificial intelligence, de techniek die in staat is de voorkeuren van de eindgebruiker steeds beter te leren kennen. 

Door Ilja Linnemeijer, technologie-expert bij PwC

Wie data over eindverbruikers heeft, heeft macht 

Wie data over eindgebruikers heeft, heeft macht. Zoals ik mijn vorige blog al schreef, wordt innovatiekracht vandaag de dag namelijk vaak bepaald door hoe goed je de voorkeuren en gedragingen van je eindgebruiker kent. Fabrikanten - of ze nu koekjes of spijkerbroeken maken - hebben die data over de voorkeuren van eindgebruikers helemaal niet, want vroeger draaiden hun businessmodellen meestal niet om het verzamelen van data. 

Digitale assistenten van grote techreuzen komen alles te weten 

Opkomende en zeer succesvolle innovaties, zoals de digitale assistenten Siri en Alexa, maken dat apparaten en hun ontwikkelaars echt alles weten over eindconsumenten. Over hoe laat je van huis vertrekt en op welke wijze en met wie je interacteert, wat je koopt en hoe vaak, en wat je favoriete vakantiebestemming is. Data die op dit moment niet uit één bron te verzamelen zijn. 

Omgaan met innovaties en hun makers 

Voor bestaande partijen vormen dit soort innovaties enorme uitdagingen. Want hoe zorgen zij er nu voor dat zij in ‘beeld’ zijn bij Siri of Alexa. Als de consument via Siri of Alexa koekjes koopt, hoe zorg jij er dan voor dat het jouw koekjes zijn? De data die jij wilt, zitten allemaal in dat kastje bij de provider van de technologie. Dat werpt allerlei vragen op. Moeten of mogen techbedrijven die informatie wel met je delen? Gaan techbedrijven toestaan dat jij als fabrikant via hun kanalen en hun zelflerende algoritmes consumentencampagnes gaat voeren? Krijgt jouw bedrijf überhaupt direct toegang tot de consument via hun technologie om die campagnes te voeren? Hoe adverteer je eigenlijk op zo’n medium? Bannering en dergelijke zijn passé. Het ontginnen van al deze gebieden zal niet gemakkelijk zijn.

Een andere optie: doe het zelf 

Er is nog een andere optie. Zelf doen. Door samen met een techbedrijf de stap te zetten naar een eigen artificial intelligence engine en daarmee minder afhankelijk te worden van de tussenhandel. Veel tijd is er niet. Het moment dat de standaard wordt gezet - Amazon is al heel ver -, komt snel dichterbij. Dit dwingt fabrikanten creatief te zijn bij het vinden van modellen waarmee ze zelf dataverzamelingen kunnen aanleggen van consumentengegevens. Maar die uitdaging is nog altijd aantrekkelijker dan het vooruitzicht dat je tegen de laagste kosten mag leveren aan techbedrijven die wél het gedrag van consumenten begrijpen en daarmee hun innovatiekracht en dominantie in rap tempo versterken.

Contact

Ilja Linnemeijer
Partner
Tel: +31 (0)88 792 49 56
E-mailadres

Volg ons