Een blauwdruk voor digitaal succes

In zijn thuisbasis in Beieren bouwt Adidas een gloednieuwe fabriek, de Speedfactory. De half miljoen paar sportschoenen die daar per jaar gemaakt gaan worden zijn peanuts vergeleken bij de 300 miljoen paar die Adidas nu voornamelijk in het Verre Oosten maakt. Het gaat Adidas dan ook niet om de aantallen. De Speedfactory wordt gebouwd om een hele industrie op zijn kop te zetten.

Michel Mulders, partner en Industry 4.0 Leader PwC

"De manier waarop we nu werken is waarschijnlijk het tegenovergestelde van wat klanten verlangen," zegt het hoofd technologie-innovatie van Adidas in The Economist. Vanaf de allereerste schets van een nieuw model sneaker kan het nog 18 maanden duren voordat deze sneaker ook echt in de winkels ligt. Extra productie van een populair model laat soms drie maanden op zich wachten. In de Speedfactory wordt dit hele proces teruggebracht tot een paar dagen.

De klant achter de tekentafel

Het ontwerpen, testen en simuleren van productieruns voor een nieuw model gebeurt volledig digitaal, en mogelijk zelfs op individuele basis. De klant neemt plaats achter de virtuele tekentafel en kan zijn persoonlijke smaak, lichaamskenmerken en loopstijl inbrengen. Het digitale bestand met het uiteindelijke ontwerp bevat de instructies voor de robots en de 3D-printers die het grootste deel van het productieproces voor hun rekening nemen. Dankzij het gebruik van nieuwe materialen en productiemethodes leveren schoenen betere prestaties en zijn nieuwe 'looks' mogelijk. De eerste sneakers moeten halverwege dit jaar de Speedfactory verlaten.

Nederland mist de boot

Industrie 4.0 is dus de hype voorbij. Dat is, niet toevallig, ook de hoofdboodschap van het wereldwijde onderzoek naar Industrie 4.0 dat PwC vorig jaar publiceerde. De digitale revolutie in de maakindustrie is echt begonnen, en de voordelen die er met name voor de koplopers vallen te behalen zijn enorm. Dat laatste punt was voor mij aanleiding een opiniestuk voor het FD te schrijven. De Nederlandse maakindustrie dreigt naar mijn overtuiging namelijk de boot te missen als het gaat om digitalisering. Een zeer zorgelijke ontwikkeling, gezien de bijdrage van die industrie aan de Nederlandse economie en onze welvaart.

Twee misvattingen ...

Dat we naar mijn oordeel toch te traag reageren, is terug te voeren op twee elkaar versterkende misvattingen. Veel ondernemers en topmanagers hebben een te rooskleurig beeld van hoe ver hun organisatie is gevorderd op het gebied van digitalisering. Aan de andere kant onderschatten ze de impact die de digitale revolutie op hun bedrijf kan hebben. Ze zijn te weinig offensief en missen daardoor kansen: de potentiële winst die digitalisering kan opleveren - in de vorm van nieuwe omzet, lagere kosten, grotere flexibiliteit, betere dienstverlening en klantenervaringen - is immens. Er wordt ook te weinig defensief gedacht waardoor kwetsbaarheden ontstaan: hoe goed is hun bedrijf werkelijk bestand tegen een digitale koploper - een concurrent, een start-up of een nieuwkomer uit een andere sector - die hun markt verstoort?

... en een nuancering

De reacties op het opiniestuk en de gesprekken die ik sindsdien heb gevoerd met Nederlandse bedrijven, hebben me alleen maar gesterkt in mijn overtuiging. We zullen het tempo en de daadkracht waarmee we onze industriële bedrijven digitaliseren moeten opvoeren. Toch is een nuancering hier ook op zijn plaats. Het is niet zo dat Nederlandse ceo's er niet van overtuigd zijn dat de wereld echt aan het veranderen is. Aan de berichten daarover valt immers niet te ontkomen: van doorbraken in digitale technologie tot de massa-ontslagen bij banken die hun businessmodel in hoog tempo aan het digitaliseren zijn. Nederlandse ondernemers worstelen niet met de vraag óf ze mee moeten gaan in de digitale revolutie, maar vooral met de vraag hóé ze daarop kunnen inhaken.

 

Het stappenplan

Om die reden wil ik de komende weken in een zestal blogs een blauwdruk voor digitaal succes schetsen, een stappenplan met concrete acties die bedrijven kunnen nemen om hun digitale capaciteiten te vergroten.

Deze aanpak is gebaseerd op de kennis en inzichten die PwC wereldwijd in allerlei sectoren heeft opgedaan bij het begeleiden van honderden transformaties. In deze blogreeks wil ik ze zo concreet mogelijk uitwerken. Ik hoop dat ik bedrijven daarmee kan aanzetten echte stappen te gaan zetten op weg naar digitaal succes.  

De inleiding bij een serie blogs met een stappenplan voor succes in de digitale toekomst van de maakindustrie.

loading-player

Playback of this video is not currently available

 

 

Contact

Michel Mulders
Partner
Tel: +31 (0)88 792 31 65
E-mailadres

Volg ons