De twijfelachtige praktijk van het blokkeren van bytes

De nachten waren behoorlijk koud in Bogotá, toen wij vorige maand door Colombia reisden. Mijn vrouw stelde daarom op een avond voor om onze favoriete Netflix-serie in ons Airbnb-appartement te bekijken. Thuis had ze al een paar afleveringen gedownload, voor het geval we een keer niet iets cultureels wilden doen.

Door Jan Willem Velthuijsen - hoofdeconoom PwC

Bogotá is net zo modern als elke stad. Dus de grote Samsung-tv in het appartement, de Apple TV en het goed functionerende internet waren allemaal ingesteld op entertainment. Maar toen vertelde het scherm ons dat we de serie buiten ons thuisland niet kunnen bekijken. De Netflix-operator in New York bevestigde telefonisch dat Colombia niet over de uitzendrechten van de serie beschikt. Het niet kunnen zien van je favoriete programma is een groot probleem als je net de malbec hebt ontkurkt voor een leuke avond. Maar deze domper wees ook op het grotere probleem van protectionisme.

Innovatie stimuleren

In het verleden stond protectionisme voor het in bedwang houden van de handel tussen landen die gebruikmaakten van tarieven of quota's. De meeste economen zijn het erover eens dat als je producten maakt waar dat het goedkoopst is en je het vervolgens vrijuit kunt verplaatsen, je welzijn creëert, innovatie stimuleert en de efficiëntie verhoogt. Tegenwoordig nemen wereldwijd steeds meer regeringen afstand van dit idee, vooral uit angst dat ze in eigen land arbeidsplaatsen verliezen.

Vrije stroom van digitale content

Ook in de digitale wereld lijkt protectionisme in verschillende gedaanten zijn kop op te steken. Voor het beperken van de vrije stroom van digitale content bestaan er wellicht goede argumenten, zoals het beschermen van lokale of regionale content. Maar daartegenover staat dat er virtuele grenzen worden opgeworpen die de stroom van talent, technologie en gegevens blokkeren. En van die drie zijn digitalisering en innovatie nu juist afhankelijk. Uiteindelijk verliezen dus ook de landen die de grenzen optrekken.

Privacywetten bepalen wie marktleider wordt

De beperking door regionale licenties is lastig, maar een nog groter probleem is de regelgeving die bedrijven soms volledig de toegang tot bepaalde regio's ontzegt. Denk (weer) aan Netflix, dat ook graag de Chinese markt wilde betreden. Dat werd door de Chinese overheid lang tegengehouden. Inmiddels kan Netflix via allerlei licentieovereenkomsten zijn series en films tonen aan de Chinezen, maar in feite is dit ter ondersteuning van lokale videostreambedrijven als IQIYI. Hieruit blijkt dat naarmate contentbedrijven hun aanbod digitaliseren, (regionale) privacy- en databeschermingswetten steeds crucialer worden bij het bepalen welke bedrijven marktleiders worden en welke bedrijven te maken krijgen met toenemende concurrentie.

Dynamiek van bestaande industrieën verandert

Voor industrieën die snel digitaliseren, is omgaan met regelgeving slechts een van de vele huidige uitdagingen. Door de digitale revolutie zijn nieuwkomers eerder in staat sterke voordelen te ontwikkelen die in diverse industrieën toepasbaar zijn. Kijk nog eens naar Netflix: het bedrijf begon als een streamingdienst, maar door de groei van het aantal abonnees kon het zelf content gaan produceren. Bedrijven met een bepaalde schaalgrootte zijn in staat een waarde te creëren die de dynamiek van de traditionele industrieën veranderen. Slecht enkele sectoren hebben zich volledig kunnen beschermen tegen de aanvallen van disruptieve bedrijven.

Gevolgen van digitale veranderingen

Deze tweedeling in de ontwikkeling van waardeketens is het meest voelbaar in de technologie-, media- en telecomsector (TMT). De bedrijven in deze sector zorgden veelal voor disruptie, maar ondervonden ook de gevolgen van de digitale veranderingen aan den lijve.  Aan de ene kant hebben techbedrijven hun scoop uitgebreid, maar aan de andere kant zijn de fundamenten van de media-industrie behoorlijk opgeschud. Dat geldt ook voor de telecomsector,  hoewel gevestigde ondernemingen in verschillende regio's zichzelf opnieuw hebben uitgevonden.

Onzekere toekomst van TMT-sector

In onze publicatie A Borderless Future gaan we in op de onzekere toekomst van de TMT-sector. We hebben gekeken naar de scenario's die zich in het volgende decennium kunnen voordoen als het protectionisme in de verschillende regio’s toeneemt. Gaan de plaatselijke wetgevers de digitale groei ondersteunen of juist belemmeren? Gaan het wereldwijde gebruik van data en de toenemende inbreuk op privacy ervoor zorgen dat regelgevers meer protectionistisch worden?

Impact op traditionele bedrijven

We kijken ook naar wat er de komende vijf tot tien jaar met de waardeketens in de sector kan gebeuren. Worden de bestaande ketens verder verstoord door het ontstaan van nieuwe ecosystemen? En wat is de impact op traditionele bedrijven: zullen zij zich snel genoeg aanpassen om te kunnen overleven? Los van het stellen van belangrijke vragen, biedt het onderzoek u een kader om de toekomst te visualiseren en na te denken over mogelijke strategieën voor succes.

Contact

Jan Willem Velthuijsen
Partner
Tel: +31 (0)88 792 75 58
E-mailadres

Volg ons