De Nederlandse bioscoop blijft populair

Gaat Netflix de bioscoop verdringen? Die vraag hoor ik steeds vaker en mijn antwoord is ‘nee’. Ondanks de spectaculaire groei van video on demand (VOD) en zware concurrentie van sportevenementen op televisie beleefde de Nederlandse bioscoop wederom een recordjaar.

Ennèl van Eeden – expert entertainment & media PwC

 In 2016 werden er meer dan 34 miljoen bioscoopfilmkaartjes verkocht. In totaal incasseerden de bioscoopexploitanten een bedrag van 287,6 miljoen euro. Dat maakten de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters deze week bekend. Ik feliciteer de bioscoopbranche met deze mooie cijfers.

Goede locaties, goede stoelen en goed geluid

Dat de branche Tuschinski verkoos als decor voor zijn presentatie van de cijfers, kan haast geen toeval zijn. Dit theater - één van de oudste bioscopen van Amsterdam - ademt de grandeur uit de jaren twintig, maar combineert dit met state-of-the-arttechnologie. Daarmee staat dit theater symbool voor wat het publiek wil: goede locaties, goede stoelen en goed geluid. It’s all about sites, seats and sound. Niet alleen trekt dit meer publiek, maar de bioscopen kunnen ook hogere prijzen rekenen voor bijvoorbeeld 3d en Imax.

Meer investeringen

Decennialang hebben exploitanten nauwelijks geïnvesteerd in bioscoopzalen. De bios kampte begin deze eeuw met een slecht imago. Het was er donker, vies en er kwam onprettig publiek. Vooral de laatste tien jaar is er flink geïnvesteerd om de bios om te toveren in mooie open ruimtes, een plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Het is er schoon, fris en modern.

Nieuwe bioscopen

Bovendien schieten nieuwe bioscopen als paddenstoelen uit de grond. Alleen al in 2015 openden vijf moderne bioscoopcomplexen hun deuren: in Hilversum, Utrecht, Eindhoven, Hoorn en Maastricht. Vorig jaar volgden Arnhem, Dordrecht, Zwolle en Alkmaar. In Utrecht wordt flink getimmerd aan een nieuw complex in het centrum en in Nijmegen is een heuse strijd gaande tussen twee exploitanten.

De bioscoopindustrie heeft haar succes voor een groot deel te danken aan de komst van deze nieuwe en de upgrade van bestaande bioscopen. The International Cinema Technology Association (ICTA) riep Vue Alkmaar afgelopen zomer zelfs uit tot beste nieuwbouwbioscoop van de wereld in 2016.

Onderscheiden blijft belangrijk

Het klinkt allemaal als een feelgoodmovie. Toch heeft de branche nog wel wat uitdagingen. Allereerst moet hij blijven investeren in state-of-the-arttechnologie, design en infrastructuur. Dit is nodig om succesvol te kunnen blijven en zich te blijven onderscheiden van andere vormen van entertainment, waaronder VOD. Als gevolg van VOD zal de draaiperiode van films overigens worden verkort. Omzetmaximalisatie vraagt bovendien om nieuwe marketingstrategieën met behulp van uit data-analyse verkregen inzichten. 

Bioscoopbezoek blijft groeien

Dat de populariteit van ‘bingewatching’ (het kijken van een heel seizoen in één of twee dagen) thuis op de bank niet pers se ten koste hoeft te gaan van bioscoopbezoek, blijkt ook uit voorspellingen in onze recente Entertainment & Media Outlook 2016-2020. De mooie 2016-cijfers overtroffen ook onze verwachting in de outlook aanzienlijk. Kortom, de bios is weer helemaal hot!

Contact

Ennèl van Eeden

Ennèl van Eeden

Entertainment & Media Industry Leader Global, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 45 40

Volg ons