Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

BXT: gebruik de kracht van het perspectief

De digitale transformatie van organisaties en processen begint en eindigt bij de ervaring van de eindgebruiker of de consument. Om tot duurzame oplossingen te komen hanteren wij de BXT-methode, waarbij multidisciplinair werken het uitgangspunt vormt.

Van nature vervalt de mens voortdurend in herhalingen. En dan bedoel ik in dit geval vooral zijn handelingen. Als je veter los is, strik je hem. Als je honger hebt, eet je een boterham. Het automatisme om te herhalen zit in ons overlevingsmechanisme, dat we in onze eerste levensjaren hebben opgebouwd. Eigenlijk doen we sinds die tijd nog nauwelijks onbewust iets nieuws.

Dit overlevingsmechanisme is ook van invloed bij het oplossen van problemen en vraagstukken. Afhankelijk van onze achtergrond, opleiding en kennis zijn we gewend een probleem vanuit een bepaald standpunt te benaderen. Dat hebben we immers eerder gedaan en we waren er (meestal) succesvol mee. Maar dat betekent niet dat we dan ook tot de beste oplossing voor iedereen zijn gekomen. Met onze BXT-aanpak en in ons Experience Center proberen we dat patroon te doorbreken en steeds tot een oplossing te komen die voor iedereen de beste is.

Iedereen kijkt vanuit zijn eigen perspectief

Om deze aanpak te verduidelijken geef ik altijd het voorbeeld van de sinaasappel. Als ik die op tafel leg en ik aan de omstanders vraag wat ze zien, krijg ik steevast verschillende antwoorden: ‘iets gezonds’, ‘een oranje bal’, ‘een ruwe schil’. Het aardige is dat ze allemaal correct zijn. Iedereen heeft alleen vanuit zijn eigen perspectief naar de sinaasappel gekeken.

Met de BXT-filosofie doen we dat ook. We laten mensen vanuit drie lenzen naar een probleem kijken: vanuit de zakelijke (business), de technische en de emotionele (experience) kant. Door vanuit alle zijden de juiste perspectieven bij elkaar te brengen, creëer je oplossingen die echt impact maken en die bijdragen aan een goede digitale transformatie.

De drie perspectieven combineren

Het is belangrijk dat je de drie perspectieven combineert, want anders ben je alleen maar bestaande processen aan het optimaliseren of aan het zorgen dat nieuwe technologie wordt geaccepteerd. De vraag of je met deze veranderingen je medewerkers of je klanten tevreden stelt, blijft onbeantwoord.

Dit verhaal zal voor menigeen logisch klinken. En menigeen zal ook zeggen dat hij of zij natuurlijk aan de tevredenheid van de consument denkt. In de praktijk blijkt dat wel anders te zijn, zo ervaren wij regelmatig in ons Experience Center. Op die speciale locatie in ons kantoor in Amsterdam fileren we een vraag of probleem van een klant op de hierboven beschreven manier.

'Voorbedachte' ideeën loslaten

Stel een bedrijf wil zijn gebruik van plastic terugbrengen, maar heeft geen idee waar te beginnen. In ons Experience Center nodigen we dan experts vanuit de B-, X- en T-perspectieven uit om als multidisciplinair team aan de slag te gaan. Ook de klant neemt deel aan deze sessie.

Het proces begint door de deelnemers te vragen hun zelfbedachte oplossingen los te laten. Met de BXT-filosofie proberen we juist alle ‘voorbedachte’ ideeën los te laten en gebruik te maken van de verschillende invalshoeken om nieuwe oplossingen te genereren. De beste ideeën kunnen namelijk uit de meest onverwachte hoeken komen. Uiteindelijk kwamen we in dit voorbeeld tot een dashboard waarin het management per productielijn kan zien hoeveel plastic er in het milieu verdwijnt en hoe het dat kan veranderen.

Geen wereldschokkende oplossing, zult u zeggen. Maar met BXT creëren we een omgeving waarin iedereen zich veilig voelt om deel te nemen aan de discussies en hun creativiteit te uiten. Daarbij moeten we mensen eerst uit hun comfortzone duwen, maar op die manier kom je bij de werkelijke problemen en vind je de waardevolle mogelijkheden. Met alle stakeholders op zo’n inspirerende plek kun je binnen een paar dagen tot een oplossing komen, en niet pas na maanden.

Contact

Berry Driessen

Berry Driessen

Experience Consulting Lead, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)63 987 32 71

Volg ons