Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Vijf redenen waarom VR niet alleen virtuele waarde heeft

Anouk Bijleveld Senior Manager, PwC Netherlands 03/03/21

Virtual Reality (VR) ingezet als vervanging voor klassikale training? Ik zie het eerlijk gezegd nog vrij weinig gebeuren. Jammer, want ik vind het een goede aanvulling op blended learning oplossingen. Wij hebben het bijvoorbeeld gebruikt om een echte mondelinge presentatie te simuleren. VR combineert heel mooi de elementen van Business, Experience en Technology met elkaar. Vindt u het misschien toch wat ingewikkelde technologie? Niet nodig: met VR leren is verrassend eenvoudig. 


Door Anouk Bijleveld - Learning strategy advisor PwC's Academy

1. Tot vier keer sneller opgeleid

Tijd voor leren en ontwikkelen moet uiteraard productief zijn. En dat is waar VR kan helpen. Wat in het klaslokaal twee uur duurde om te leren, kan met VR in slechts 30 minuten worden geleerd: tot vier keer sneller. Als je rekening houdt met de extra tijd die deelnemers nodig hebben om de VR-headset te bekijken, aan te passen en te leren gebruiken, doen de zogeheten V-learners de training nog steeds drie keer sneller dan klassikale cursisten. En dan is er nog de tijdsbesparing die mogelijk is als deelnemers niet naar een trainingslocatie hoeven te reizen.

2. Meer vertrouwen in toepassen van het geleerde

Als je iets nieuws leert, is het belangrijk dat je zelf vertrouwt dat je het wel kunt als het erop aankomt. Daarom willen mensen graag eerst in een veilige omgeving oefenen met lastige situaties, zoals negatieve feedback geven. Met VR is dat goed mogelijk: deze manier van oefenen in een levensechte omgeving met weinig stress, draagt bij aan meer zelfvertrouwen Ons PwC-onderzoek* laat een prachtig resultaat zien:  - een verbetering in het zelfvertrouwen van 40% ten opzichte van klassikale training!

3. Meer emotie, meer leren

Als je emoties worden aangesproken tijdens het leren, begrijp en onthoud je meer. De simulatie in VR biedt deelnemers een prachtige kans op een nieuwe ervaring, met bijbehorende emoties. Zogeheten V-learners in ons onderzoek voelden zich meer emotioneel verbonden met de inhoud dan reguliere klassikale deelnemers. Zo beschreef een groot deel van ondervraagde deelnemers aan een VR-training over diversiteit en inclusie dat ze zich wakker geschud voelden, en dat zij zich realiseerden niet zo inclusief te zijn als ze dachten.

4. Meer focus

Tegenwoordig zijn we vaker ongeduldig en snel afgeleid. Smartphones zijn een belangrijke oorzaak van onderbreking en afleiding tijdens een training. Met VR word je aanzienlijk minder afgeleid. Met een VR-headset dwingt de simulatie je tot focus, je kunt simpelweg niets anders doen. Door deze sterke focus is de kans groot dat je meer uit de training haalt.

5. VR-leren: steeds meer kosteneffectief?

In het verleden was VR te duur, te gecompliceerd en lastig om buiten een kleine groep in te zetten. Tegenwoordig worden deze apparaten beheerd als elk ander mobiel bedrijfsapparaat en herhaaldelijk gebruikt om trainingen te geven. De waarde die VR biedt, wordt dan ook steeds reëler!

*PwC VR Soft Skills Training Efficacy Study, 2020

Volg ons

Contact

Anouk Bijleveld

Anouk Bijleveld

Senior Manager, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 777 94 08

Hide