Bij de marktleiders binnen de transport- en logistieksector is achter de schermen een ingrijpende digitale transformatie gaande. Deze bedrijven digitaliseren belangrijke interne functies in de verticale waardeketen, alsook met hun partners in de supply chain. Bovendien verbeteren zij hun productportfolio door toevoeging van nieuwe digitale functionaliteiten en innovatieve, op data gebaseerde services.
Transport- en logistiekbedrijven zijn van plan in de komende vijf jaar 5% van hun jaarlijkse omzet te investeren in het digitaliseren van hun belangrijkste processen. Daarnaast stellen zij ambitieuze doelen voor het niveau van digitalisering en integratie die zij kunnen bereiken. Zo verwacht 71% van de ondervraagde bedrijven over vijf jaar een geavanceerd niveau te bereiken op het gebied van digitalisering.
De snelheid waarmee transport- en logistiekbedrijven de Industry 4.0 technologieën omarmen is enorm. De mogelijkheden die digitalisering, integratie en automatisering bieden voor bedrijven om zowel intern als door hun hele waardeketen heen samen te werken zijn enorm. Zo maken vooroplopende bedrijven gebruik van data analytics om de vraag beter te voorspellen en kunnen ze op die manier hun gehele voorraadbeheer, opslag en distributie verbeteren.
Flexibiliteit en beheersing zijn erg belangrijk in de transport- en logistieksector om de winstgevendheid te verhogen en te waarborgen.
De vierde industriële revolutie wordt gekenmerkt door de toenemende digitalisering en de interconnectie van producten, waardeketens en business modellen.