In 2015 lag de omzet van de bioscopen wereldwijd nog drie keer zo hoog ten opzichte van populaire diensten als Netflix, Amazon en Videoland. Maar voor 2020 verwacht PwC dat deze achterstand definitief wordt ingelopen. Voor 2020 verwacht het accountants- en adviesbureau dat de omzet voor bioscopen wereldwijd zal dalen met 66%. Tegelijkertijd vertoont de streamingsector ongekende groei - geschat op 26% - door corona en de introductie van nieuwe aanbieders waaronder Disney+.
De filmindustrie is hard geraakt door Covid-19 en het ziet ernaar uit dat ze zich niet snel zal herstellen. Tot en met 2024 blijft de omzet van de bioscopen wereldwijd onder het niveau van 2019. Tegelijkertijd zet de groei van streamingdiensten juist door en wordt een omzetverdubbeling verwacht van $46.4 miljard in 2019 naar $86.6 miljard in 2024. “Wereldwijd staan bioscopen onder ongekende druk door corona. Bezoekersaantallen dalen enorm, soms zelfs tot een absoluut nulpunt. Dit versnelt een ontwikkeling waarin producenten op zoek gaan naar nieuwe modellen waarbij het bioscoopwindow wordt overgeslagen. Nu is de sector al sinds de uitvinding van de televisie in staat zich telkens opnieuw uit te vinden en zich staande te houden. In Nederland kunnen we inmiddels in kleine getale weer naar de bioscoop en andere uitgaansgelegenheden. Bovendien zorgen recente investeringen in innovaties als 3D, IMAX, 4DX, Dolby Digital voor een stevige basis voor in ieder geval de Nederlandse bioscopen. Het succes voor de komende periode is meer dan ooit afhankelijk van toegang tot blockbusters”, zegt Casper Scheffer, entertainment- en media expert bij PwC.
Scheffer: “Sinds de introductie van de Entertainment en Media Outlook ruim 21 jaar geleden hebben nog nooit zo’n scherpe omzetdaling gezien als nu. Voor 2020 verwachten wij een daling van 5,6%, zo’n $120 miljard, ten opzichte van recordjaar 2019. Deze daling komt uiteraard voor een groot deel voor de rekening van live-events. Zelfs tijdens de banken- en kredietcrisis was de krimp met 3% minder scherp.” Voor 2021 verwacht PwC een herstel van de industrie en een groei van 6,4%. Gemiddeld tot en met 2024 wordt een groei van 2,8% per jaar voorspeld. Deze groei wordt vooral gedreven door digitale ontwikkelingen, waaronder VR, games en e-sports, streaming, music en podcasts.
Wereldwijd zorgden lockdowns en een daling van de productie en het consumeren van content voor een sterke afname van de advertentieomzet. Er wordt een daling van 13,4%, zo’n $86,5 miljard verwacht, dit komt waarschijnlijk pas in 2022 weer op het niveau van 2019. De digitale advertentiemarkt haalde vorig jaar voor het eerst de niet digitale advertentiemarkt in. De huidige crisis zorgt voor een nog snellere toename van deze transitie. Scheffer: “Zowel de contentmarkt - productie en aanbod - als de advertentiemarkt globaliseren verder. Voor Nederland betekent dit dat de markt voorlopig verder ‘veramerikaniseert’ als gevolg van de impact die corona-maatregelen hebben op consumenten en bedrijven. Nederlandse uitgevers en producenten van content zullen met slimme oplossingen moeten komen om dit tegen te gaan. Door in te zetten op samenwerking en eigenaarschap van data en content, maar ook door het verkennen en verbinden van lokale communities.”
In ons jaarbericht 2021/2022 doen we uitgebreid verslag van onze financiële resultaten en onze investeringen in kwaliteit, onze mensen, duurzaamheid en...
De ruim 4800 professionals van PwC Nederland werken met elkaar samen vanuit twaalf kantoren en drie verschillende invalshoeken: Assurance, Tax en People and...
PwC is 's werelds grootste organisatie op het gebied van zakelijke dienstverlening. Door gebruik te maken van de kennis en ervaring van meer dan 223.000 mensen...