Skip to content Skip to footer

Loading Results

Kennistekort digitalisering kost Nederland jaarlijks ruim 7 miljard

AMSTERDAM - Door een tekort aan kennis en vaardigheden in met name de techniek- en digitale sector loopt de Nederlandse economie in 2019 ruim 7 miljard euro mis. Voor dit probleem lijkt geen snelle oplossing beschikbaar. Bijna 40 procent van de Nederlandse bedrijven zegt omzet mis te lopen omdat ze kampen met een gebrek aan gespecialiseerd personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse European Private Business Survey van accountants- en adviesbureau PwC, waarvoor 100 Nederlandse bestuurders zijn ondervraagd.

Opdrachten waar niet op wordt ingeschreven en aanbestedingen die bedrijven links laten liggen. Het gebrek aan kundig personeel kost de Nederlandse economie veel geld. “Bedrijven willen graag opdrachten aannemen of nieuwe markten verkennen maar kunnen het niet bemannen met de juiste mensen. Het gaat om opdrachten in Nederland en het buitenland”, zegt PwC-partner Ron Martinek.

Vanwege het tekort op de arbeidsmarkt aan technici en IT-expertise focussen Nederlandse bedrijven steeds meer op het trainen van hun bestaande werknemers. “Het Nederlandse bedrijfsleven past zich aan door stevig in te zetten op upskilling. Er worden interne programma’s opgezet om nieuwe rollen als product owners, scrum masters en dataspecialisten te trainen. Wanneer je die capaciteit intern niet hebt dan moet je dit uitbesteden. Positief aan deze trend is dat het bedrijfsleven steeds meer investeert in de al aanwezige werknemer, waardoor deze weerbaarder wordt voor eventuele economische tegenslagen of veranderende arbeidsmarkt”, aldus Martinek.

Volgens Martinek betekent deze ontwikkeling wel dat de aansluiting tussen het onderwijs en bedrijfsleven beter moet. “Opleidingen met een digitaal karakter zie je steeds meer, maar is nog steeds een kloof met de behoefte bij het bedrijfsleven. In dat gat springen grote techbedrijven zoals Amazone en Microsoft die hun eigen University of Campus oprichten. Ik denk dat ook de overheid moet nadenken over samenwerkingsverbanden met techbedrijven rondom investeren in kennis”, aldus Martinek.

Op bestuursniveau is nog veel te winnen. Bijna 50% van de respondenten geeft aan dat het bestuur niet is uitgerust om de digitale strategie te ondersteunen, ten opzichte van 72% voor alle Europese respondenten. Martinek: “Daar ligt een verantwoordelijkheid, de bestuurder heeft een voorbeeldfunctie voor de bredere organisatie. Het is niet meer voldoende om te zeggen, ‘daar heb ik mensen voor’ je moet je zelf je verdiepen in het onderwerp. Het moet zijn ‘als mijn baas het kan, dan kan ik het ook.’”

Contact

Thomas Galestien

Woordvoerder

Tel: +31 (0)64 242 51 45

Aram Goudsmit

Persvoorlichter

Tel: +31 (0)64 513 27 41

Rutger Schuil

Persvoorlichter

Tel: +31 (0)68 316 55 24

Volg ons