Winnaars

Winnaars vorige edities

In de afgelopen jaren wonnen deze social enterprises het Social Impact Lab:

  • 2019: aQysta, Die Fairmittlerei, Happy Tosti, Tolkido

  • 2018: Coolfinity, GiantLeaps, Kodluyoruz, Active Cues, MUMO
  • 2017: Rebottled, SweepSmart en Vinculum
  • 2016: Butterfly Housing, FOODLOGICA en 100weeks
  • 2015: &thijs, GEEF café en Bookspecials
  • 2014: Stichting OOPOEH, Amplino en CTalents

Winnaars 2019  

Start-ups

  • Aqysta streeft ernaar om duurzame pompoplossingen met waterkracht te leveren die een positieve economische, ecologische en sociale impact hebben.
  • Die Fairmittlerei’s belangrijkste doel is om onnodige verspilling van middelen te verminderen en tegelijkertijd sociaal voordeel te creëren.
  • Tolkido is een interactief en educatief hulpmiddel voor kinderen met autisme. Het ondersteunt spraak- en taaltraining met aangepaste en hoorbare flash-kaarten.

Scale-up

  • De droom van Happy Tosti is om zoveel mogelijk mensen, met of zonder arbeidsbeperking, een leuke, inspirerende en betaalde werkplek te bieden waar ze de lekkerste tosti’s kunnen serveren.

Publieksprijs

Innovatief extreme armoede te lijf

Via 100WEEKS kunnen donateurs hun gift rechtstreeks aan vrouwen in ontwikkelingslanden geven. De vrouwen bepalen wat ze ermee doen en laten dat de donateurs weten.

Het uitbannen van extreme armoede staat prominent op de lijst van duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN. Maar het uitbannen van armoede lukt volgens Gitte Buch van 100WEEKS alleen als de hulpsector met innovatieve oplossingen komt. 100WEEKS innoveert op een disruptieve manier door met een op ICT en data gebaseerd businessmodel van micro-giving vrouwen te helpen die in extreme armoede leven. In 2016 won 100WEEKS PwC’s Social Impact Lab en kon daardoor twee jaar kosteloos gebruikmaken van PwC-diensten om hun organisatie verder te brengen.

Toen door de snelle opkomst van mobiele telefonie, ook in Afrika, de mogelijkheid ontstond om op grote schaal via een mobiele telefoon kleine geldbedragen te sturen tegen minimale kosten, zagen Jeroen de Lange en Gitte Buch een kans om de goededoelensector te vernieuwen en richtten zij 100WEEKS op. ‘Het duurt een tijd voordat je mensen meekrijgt met een nieuw idee’, zegt Gitte Buch. ‘Dat is toch een soort koudwatervrees en dan is het fijn dat een partij als PwC innovatie in de beginfase actief ondersteunt.’

Revolutie in de goededoelensector

‘Donateurs geven via ons online platform rechtstreeks mobile money aan een groep geselecteerde vrouwen in een ontwikkelingsland en weten dus precies wie de ontvangers van het geld zijn’, zegt Buch. ‘Bovendien bepalen de vrouwen die het geld ontvangen zelf hoe ze het besteden en dat is echt een revolutie in de goededoelensector. Met 100WEEKS maken wij het geven, en het resultaat ervan, persoonlijk en zichtbaar.’

‘De vrouwen weten zelf het beste wat zij nodig hebben. En omdat het om kleine bedragen gaat, denken zij bovendien meer na over de besteding van het geld. Het blijkt dat de vrouwen het geld eerst besteden aan basisbehoeften, zoals eten en medicijnen, zodat zij en hun gezin weer gezond worden. Verder betalen de vrouwen schulden af, sturen ze hun kinderen naar school en knappen ze hun huis op. Het geld gaat naar de vrouwen, maar komt ten goede aan het hele gezin.’

Ondernemerschap

‘Vervolgens zie je dat de vrouwen gaan sparen en met dat spaargeld bijvoorbeeld vee, land of een naaimachine kopen, zodat ze kunnen gaan ondernemen. Hiermee kunnen zij dus geld verdienen, ook na de periode van honderd weken. De vrouwen houden een huishoudboekje bij en krijgen financiële coaching. We halen de vrouwen uit die vicieuze cirkel van armoede, zodat ze een gevoel van zelfvertrouwen en waardigheid terugwinnen. Om samen met de vrouwen te vieren dat ze de regie over hun leven weer in eigen hand hebben genomen, krijgen ze na de voltooiing van het programma een certificaat.’

Groei van de organisatie

Het op ICT gebaseerde businessmodel van geld geven zonder condities en data terugontvangen is gemakkelijk op te schalen. Maar om meer vrouwen in meer landen aan het programma te kunnen laten deelnemen, moest 100WEEKS daar ook als organisatie klaar voor zijn. Buch: ‘Ons programma staat als een huis en het is nu een kwestie van verder opschalen en meer donateurs betrekken. Door een toename van onze inkomsten hebben we nieuwe medewerkers kunnen aantrekken en kunnen we hen, en onszelf, nu een beetje salaris uitbetalen. We ontgroeien dus steeds meer het stadium van vrijwilligersorganisatie en dat is belangrijk om verdere groei te kunnen verwezenlijken.’

‘PwC heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van onze organisatie en de groei van het aantal vrouwen dat kan deelnemen aan het 100WEEKS-programma. Na het winnen van het Social Impact Lab konden we twee jaar lang zonder kosten gebruikmaken van professionele diensten van PwC. We hebben in die periode met maar liefst vijftien PwC’ers samengewerkt en dat hadden we nooit kunnen doen als we daarvoor hadden moeten betalen. Dan maakt een partij als PwC echt het verschil. Ik ken niet veel partijen die dit doen.’

Diensten van PwC

‘Als een van de eerste dingen hebben we samen met PwC ons financiële systeem opgezet en naar IT gekeken’, vertelt Gitte Buch. ‘Verder hebben we samen onze hele customer journey in kaart gebracht om de communicatie richting donateurs goed te organiseren. Met een PwC-adviseur heb ik grondig gekeken naar de security en privacy van onze data en hiervoor een databeleid opgesteld. Dit is cruciaal voor het vertrouwen in onze organisatie. Ook hebben we samen met PwC alle bedrijfsprocedures uitgewerkt en vastgelegd en daarnaast een uitgebreid informatiememorandum opgesteld met alle ins en outs van ons bedrijf. Dit laatste document is belangrijk richting investeerders en grote fondsen. Uiteraard hebben we ook gesproken over alles wat komt kijken bij onze verdere internationale groei.’

Groeiambitie van 100WEEKS

In de pilotfase heeft 100WEEKS twee groepen van totaal twintig Rwandese vrouwen geholpen. Naast Rwanda is 100WEEKS nu ook actief in Ghana, Oeganda en later dit jaar in Ivoorkust. Het aantal vrouwen dat 100WEEKS uit extreme armoede helpt is nu vijfhonderd en zal eind 2019 zijn gestegen tot duizend vrouwen. Buch: ‘Onze ambitie is om vanaf 2022 elk jaar 10.000 vrouwen met het programma te laten starten, inclusief familieleden gaat het dan over ongeveer 50.000 mensen per jaar. Een programma voor een vrouw en haar familie kost 1000 euro. Van die 1000 euro krijgt ze, verdeeld over honderd weken, 800 euro cash. Honderd euro blijft in Nederland en de overige honderd euro is voor het programma en de training.’

Callcenter en database

100WEEKS heeft ‘mobiele’ callcenters in Rwanda en Ghana, waar lokale teams gebruikmaken van professionele marketingresearchsoftware. Buch: ‘Iedere vrouw die deelneemt aan ons programma wordt om de drie maanden gebeld om een aantal vragen te beantwoorden, bijvoorbeeld over consumptie, inkomen en sparen. Het zijn dus niet slechts steekproeven. Vanuit Nederland kunnen we deze gesprekken volgen en de data worden verzameld in onze database. Deze database maakt het makkelijk om bijvoorbeeld groepen vrouwen in verschillende landen met elkaar te vergelijken en rapportages te maken. Deze informatie communiceren we ook aan onze donateurs, zodat ze de vrouwen die ze steunen kunnen volgen.’

Naamsbekendheid

Naast professioneel advies heeft PwC aan 100WEEKS ook een platform geboden om hun verhaal te kunnen vertellen aan de buitenwereld. Buch: ‘Onbekende start-ups die willen groeien moeten echt werken aan hun naamsbekendheid en daar heeft PwC ons mee geholpen. Zo heeft PwC ons bijvoorbeeld uitgenodigd voor de NextWeb conferentie waar we met geïnteresseerden hebben gesproken over data en hoe ons systeem werkt. Verder heb ik een presentatie gegeven tijdens PwC’s Humanitarian Hackathon en tijdens de uitreiking van De Transparantprijs. Dit heeft allemaal positief bijgedragen aan onze naamsbekendheid.’

Samenwerking

100WEEKS wil groeien en dat doen zij door in Nederland een sterk merk op te bouwen, donateurs te binden en fondsen te werven. Buch: ‘We willen ook actief worden in andere Europese landen en verder opschalen door bijvoorbeeld samen te werken of partnerschappen te sluiten met (goededoelen)organisaties en bedrijven. Ons direct cash programma is breed toepasbaar en ook bijvoorbeeld banken en telecombedrijven zijn voor ons logische partijen om mee samen te werken.’

Tony’s Chocolonely

Een goed voorbeeld van samenwerking is die met Tony’s Chocolonely. De Chocolonely Foundation financiert via 100WEEKS-platform vijf groepen van totaal honderd vrouwen in Ghana. Maar de mogelijkheden voor samenwerking gaan verder. Buch: ‘We gaan graag in gesprek met Tony’s Chocolonely om te kijken of het concept van direct cash transfers via mobile money ook kan werken voor cacaoboeren. Door 100 weken deze boeren per week geld te geven (micro-giving) zouden deze boeren bijvoorbeeld kunnen investeren in nieuwe technieken om hun oogst te verbeteren. Daarnaast kunnen we met mobile surveys de effecten van de donatie op bijvoorbeeld arbeidsproductiviteit en gezinsinkomen meten en in kaart brengen.’

‘Ik noem nu cacaoboeren omdat we met Tony’s samenwerken’, zegt Buch. ‘Maar het kunnen net zo goed andere kleine boeren zijn. Meer dan 70% van de landbouwproductie komt van kleine boeren, dus het is belangrijk dat zij door innovatie een constante toevoer van producten kunnen waarborgen. Dit is allemaal nog in de ideefase, maar het zou voor 100WEEKS een interessante volgende stap kunnen zijn’

Onderzoek

100weeks staat ook open samenwerking met bijvoorbeeld overheid en universiteiten als het gaat om grote onderzoeken naar de effectiviteit van het geven van cash om duurzaam armoede te bestrijden. Buch: ‘In de Verenigde Staten heeft USAID de resultaten van een traditioneel programma vergeleken met een direct cash-programma. Dit onderzoek wees uit dat ze beter cash hadden kunnen geven. Ik zou het fantastisch vinden als de Nederlands eoverheid ook zo’n onderzoek zou doen, omdat je door het analyseren en vergelijken van de verschillende programma’s meer te weten kunt komen over de resultaten die worden behaald.’

Transformatie van de sector

Terwijl grote organisaties vaak verschillende programma’s naast elkaar hebben, richt 100WEEKS zich alleen op het geven van tijdelijk mobiel geld en bijbehorende financiële training om armoede duurzaam te bestrijden. Buch: ‘Eenvoud is onze kracht en de sleutel tot ons succes. Als je kijkt naar organisaties die zonder veel resources snel willen groeien, dan zijn de organisaties die focussen op maar één ding vaak succesvoller dan zij die het in de breedte zoeken. Bovendien wijken we met ons model af van traditionele modellen van goede doelen. Slechts twee organisaties in de wereld richten zich helemaal op het geven van unconditional cash, dat is GiveDirectly in de Verenigde Staten en dat zijn wij in Europa. Ons model is wel iets anders, want GiveDirectly geeft grotere bedragen in één keer en biedt geen financiële training. Direct unconditional cash geven is het begin van een transformatie in de hele sector.’

De partners van 100WEEKS zijn ervaren professionals, zoals ontwikkelingseconomen, reclamestrategen en sociale ondernemers. Ook partner worden van 100WEEKS? Stuur dan een e-mail aan Gitte@100weeks.org

www.100WEEKS.nl

Gitte Buch (oprichter 100WEEKS)

Gitte Buch werkt op de scheidslijn van communicatie, marketing en fundraising. Na verschillende commerciële communicatiefuncties woonde zij een aantal jaar in Tanzania. De afgelopen vijftien jaar was zij actief bij diverse ontwikkelingsorganisaties, waaronder War Child. Om kinderen in achtergebleven gebieden een beter leven te geven, heeft Gitte Buch in Vietnam gezorgd dat er partnerschappen werden gesloten tussen UNICEF en diverse grote bedrijven.

Jeroen de Lange (oprichter 100WEEKS)

Jeroen de Lange heeft jaren in Afrika gewoond en gewerkt. Hij werkte onder meer voor de Nederlandse Ambassade en de Wereldbank. Na zijn terugkomst in Nederland was hij woordvoerder internationale samenwerking voor de PvdA in de Tweede Kamer.

Contact

Mouna Cheppih

Senior Associate, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 46 44

Volg ons