Finalisten

Op dinsdag 25 september 2018 streden tien start-ups en drie scale-ups voor een plaats in de top vier. Zij wonnen een geldbedrag, twee jaar ondersteuning van PwC en mogen gebruikmaken van de kantoorfaciliteiten van PwC. Hiernaast zal er een publieksprijs worden uitgereikt aan de volgens het publiek meest veelbelovende start-up of scale-up.

De jury voor de finale bestond uit: Renate De Lange-Snijders (bestuurslid PwC), Margot Cooijmans (directeur Phillips Foundation), Jeroen van der Heijden (Hoofd van CX Research - PostNL Innovation Studio), Helmer Schukken (Partner Social Impact Ventures NL) en Jermain van der Graaf (Winnaar van Social Impact Lab 2017 & mede-oprichter Rebottled).

De finalisten van Social Impact Lab 2018 stellen zich hieronder aan je voor.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Scale-up track

  • Kromkommer wil voedselverspilling tegengaan door etenswaren te maken met groente en fruit dat anders weggeooid zou worden vanwege het uiterlijk of overproductie. 
  • Good4trust is een marktplaats voor consumenten alleen waren kunnen kopen die afkomstig zijn van een social enterprise.
  • Active Cues heeft spellen ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking, dementie of autisme. De spellen worden gespeeld met een beamer en de 'Tovertafel'.

Start-up track

  • Ava is een app waarmee mensen met een beperking aan hun gehoor een gesprek kunnen volgen. De app zet niet alleen de spraak om in tekst maar registreert ook wie wat zegt.
  • Beermatties wil de bierproductie 100% circulair maken. Daarnaast creëren zij banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij maken biologisch afbreekbare artikelen als bierviltjes, labels en promotie artikelen. 
  • Coolfinity heeft een koelkast ontwikkeld dit alleen maar 6 uur energie nodig heeft om 24 uur te koelen. Dit om voeding en medicijnen koel te houden in omstandigheden waar niet altijd een stabiel elektriciteitsnet is.
  • Designweek@School is een digitaal onderwijsprogramma voor scholen en leraren omtrent duurzame thema's. 
  • GiantLeaps heeft een tool ontwikkeld waarmee restaurants en cateraars precies kunnen zien wat hun ecologische voetafdruk is van het geserveerde eten. Daarnaast kan de cateraar ook gelijk zien hoe dit verlaagd kan worden.
  • Goodbag is een smart en herbruikbare tas. De tas heeft een NFC/RFID chip en unique barcode om de drager te belonen als zij de tas laten scannen in de supermarkt. Op deze manier worden consumenten aangespoord om hun eigen tas mee te nemen in plaats van steeds nieuwe te kopen. 
  • Kodluyoruz leidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op voor een baan in de technologische sector. 
  • KOPPL verbindt verzoeken omtrent ondersteuning direct met relevante initiatieven in de buurt. Dit doen zij door software die beschikbaar is via KOPPL-zuilen op publieke locaties en via de KOPPL App. Zij helpen hiermee mensen in eenzaamheid, armoede of met zorgvragen.
  • MUMO is een plasticvervanger die tot wel 100 keer hergebruikt kan worden, Daarnaast is het ook nog biologisch afbreekbaar. MUMO wil het eenmalig gebruik van plastic terugdringen.
  • Volunteer Vision is een geautomatiseerd systeem waar (potentiële) vrijwilligers aan organisaties worden gematcht.

Contact

Mouna Cheppih

Senior Associate, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 46 44

Volg ons