Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Winnaar 2016

Negentiende IJ-prijs naar directeur en regisseur Ivo van Hove:

‘We willen de meest urgente en unieke voorstellingen maken’

De IJ-prijs 2016 is op 22 november uitgereikt aan Ivo van Hove, regisseur en directeur van Toneelgroep Amsterdam. Op de feestelijke avond in de hoofdstedelijke Stadsschouwburg noemde Burgemeester Eberhard van der Laan Ivo van Hove een van de beste ambassadeurs van de stad.

Na een openingsfilm waarin medewerkers van Toneelgroep Amsterdam Van Hove prezen, was het woord aan Michael de Ridder, lid RvB PwC. Hij noemde in zijn inleiding de combinatie van Van Hoves ondernemerschap en artisticiteit: ‘De IJ-prijs is een erkenning van uw onmiskenbaar grote bijdrage aan de culturele ontwikkeling van Amsterdam.’

Buitenlandse optredens groot succes

Burgemeester van Amsterdam Eberhard van der Laan stelde dat Van Hove ‘van Toneelgroep Amsterdam daadwerkelijk een internationaal gezelschap heeft gemaakt’. Meer buitenlanders dan voorheen bezoeken de Stadsschouwburg en Toneelgroep Amsterdam boekt ook met buitenlandse optredens groot succes. Zo wees Van der Laan op een lovende recensie in The New Yorker over Van Hoves Shakespearebewerking Kings of War: The First Great Theatrical Work of the Trump Era.

De burgermeester noemde het bijzonder dat in de huidige zapcultuur duizenden mensen in New York een Nederlandstalig toneelstuk met boventiteling komen zien dat vier en een half uur duurt. Het thema leiderschap, in het weekend voor de verkiezingen, hielp daarbij. Met de recensent zei Van der Laan: ‘Soms is een kunstenaar, meer dan politieke experts, in staat om een betrouwbare diagnose te stellen of een politieke voorspelling te doen.’ Ivo van Hove, zijn partner Jan Versweyveld – scenograaf van Toneelgroep Amsterdam – en het theatergezelschap zijn volgens Van der Laan een van de ‘beste ambassadeurs van de stad’.

Onvermoede mogelijkheden

In zijn dankwoord ging Van Hove in op ‘kunst als helende factor’ in een tijd van terugkerend nationalisme en religieus fanatisme: ‘Kunst vindt zijn bron in creativiteit, in iets nieuws tot stand brengen. Kunst kan ons naar onszelf doen kijken en laten huiveren door wat we zien – of onvermoede mogelijkheden tonen. Daarvoor leid ik een theater, omdat ik geloof dat het ertoe doet.’

Van Hove vertelde over zijn geïntegreerde artistieke en zakelijke beleid bij Toneelgroep Amsterdam. Het fijnmazige reprisebeleid, waarin toneelproducties soms als sinds 2006 spelen, geeft het publiek de kans om voorstellingen te zien en nog eens te zien. Dit leidde tot een verdubbeling van bezoekersaantallen in Amsterdam naar 61.000 in 2015. 65% van die bezoekers komt van buiten de stad. Van Hove: ‘Laat je dus niet wijsmaken dat Toneelgroep Amsterdam alleen preekt voor eigen parochie.’

Prijzengeld voor talentontwikkeling

Van Hove onderstreepte dat hij het ‘allerfierst’ is op het internationale succes van zijn toneelgezelschap: ‘Dat bereiken we niet alleen door visie maar dankzij een hooggekwalificeerd ensemble van acteurs en technici.’ Van Hove gaat door met ‘op grootschalige wijze onderzoeken wat er in het theater mogelijk is. We willen de meest urgente en meest unieke voorstellingen maken voor een zo breed mogelijk publiek.’

Het prijzengeld dat verbonden is aan de IJ-prijs, wil Van Hove gebruiken voor de opstart van een nieuw talentproject in samenwerking met Frascati. Na het succes van het talentontwikkelingsprogramma TA2 voor regisseurs, gaat Van Hove nu ruimte bieden aan jonge schrijvers die voor de grote zaal willen schrijven. ‘Deze prijs is daarvoor een mooi beginmoment.’ Tot besluit van de prijsuitreiking gaf zangeres Wende Snijders een intieme vertolking van het lied Als de liefde niet bestond, van Toon Hermans.

Contact

Thomas Galestien

Woordvoerder

Tel: +31 (0)64 242 51 45

Volg ons