FinTech

FinTech: een positieve ontwikkeling

FinTech zorgt voor een frisse wind door de wereld van de financiële dienstverlening. Daarmee krijgt de sector een uitgelezen kans om positieve veranderingen op het gebied van handel, gezondheid, werkgelegenheid, onderwijs en voor nog veel meer aspecten van onze levens in gang te zetten. Die positieve veranderingen zijn niet alleen maatschappelijk, FinTech is ook goed voor bedrijven. Als de sector dit door FinTech aangestuurde momentum weet om te zetten in oprecht en duurzaam beleid, dan kan het vertrouwen worden hersteld.

loading-player

Playback of this video is not currently available

Global FinTech Report 2019: De grenzen verleggen:

Hoe FinTech financiële dienstverleners en technologiebedrijven uit hun traditionele rol verdrijft

De scheidslijnen tussen financiële diensten (FS) en technologie-, media- en telecommunicatiebedrijven (TMT) vervagen. Er ontstaat een nieuw speelveld. Veel TMT-bedrijven vragen een FS-licentie aan en FS-organisaties beginnen zichzelf technologiebedrijven te noemen. 

Fintech, of financiële technologie, vormt het epicentrum van deze transformatie. Fintech wordt ingezet om de operationele efficiëntie aan te scherpen, de kosten te verlagen, de klantervaring te verbeteren en de aantrekkelijkheid van hun producten en diensten te verhogen. Dit leidt tot nieuwe toepassingsmogelijkheden;

  • Digitale banken bieden nieuwe proposities en gebruikersprofielen aan;

  • vermogensbeheerders zetten robo-advies volledig op maat in;

  • verzekeraars maken gebruik van sensoren om de gezondheid van mensen te monitoren en ziekte te voorkomen.

Recent onderzoek van PwC laat zien dat de consument klaar is voor de omschakeling naar digitaal. De vraag is niet langer of fintech FS zal transformeren, maar welke bedrijven dit het beste zullen doen en als koploper uit de bus zullen komen.

Goed voor klanten

Financiële toepassingen altijd zowel online als mobiel beschikbaar.

Klanten verwachten dat al hun financiële diensten online of mobiel beschikbaar zijn. Ze willen gebruiksvriendelijke dienstverlening op maat. En ze zoeken steeds vaker naar extra functionaliteit. Bijvoorbeeld voor hulp bij het beheren van hun financiën en om inzicht te krijgen in hun uitgaven. FinTechs spelen op veel gebieden in op deze nieuwe klantbehoeften. Crowdfunding biedt nieuwe financieringsmogelijkheden voor particulieren en kleine bedrijven die eerder nul op het rekest kregen. Zorgverzekeraars belonen polishouders voor hun gezondere levensstijl op basis van de gegevens die ze via 'wearables' ontvangen. Bovendien zijn veel FinTech-technologieën gebaseerd op duurzame klantrelaties. Het zijn juist deze relaties die voortdurend persoonlijk klantcontact mogelijk maken, iets wat voor veel bedrijven al jaren geleden verloren ging.

View more

Goed voor bedrijven

Op zoek naar goedkope financiële dienstverlening? FinTech drukt de kosten.

FinTechs komen meestal niet met een schokkend nieuwe applicatie. Wel ontwikkelen ze hulpmiddelen waarmee zelfs de lastigste problemen van de financiële sector kunnen worden opgelost. Denk aan applicaties waarmee financiële dienstverleners zich kunnen onderscheiden, en waardoor de klantervaring verbetert, aan wettelijke eisen wordt voldaan, kosten omlaag gaan en de manier van werken in de backoffice verbetert. Het belangrijkste is echter dat FinTech financiële dienstverleners de kans biedt de banden met hun klanten weer aan te halen. Door nieuwe diensten aan te bieden waarmee de sector zich profileert als een solide en duurzame factor in het leven van hun klanten, helpen FinTechs het vertrouwen te herstellen.

View more

Goed voor de maatschappij

Het is kiezen of delen: financiële dienstverleners kunnen niet langer om het fenomeen FinTech heen.

FinTech ondersteunt niet alleen financiële dienstverleners en hun klanten, maar zorgt ook op maatschappelijk gebied voor een positieve verandering. Startups dragen daaraan bij door meer financiële armslag te bieden. Dankzij hun apps kunnen nu ook de miljoenen mensen in afgelegen gebieden deelnemen aan de economie. Mobiele telefoons maken wereldwijde financiële transacties mogelijk voor gezinnen die afhankelijk zijn van inkomsten uit het buitenland. Specifieke verzekeringsproducten worden daar aangeboden waar ze het hardst nodig zijn. Dankzij FinTech krijgen mensen die daar eerder niet over beschikten, nu toegang tot financieel advies. En van een beter spaar- en investeringsbeleid profiteert iedereen.

View more

'Banken en verzekeraars moeten een stapje extra zetten, zodat er sneller een ecosysteem ontstaat waarop fintech-bedrijven kunnen inhaken.'

Eugénie Krijnsen, partner bij PwC

Contact

Eugénie Krijnsen

Banking Leader en Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 36 98

Volg ons