Asset & Wealth Management Webinar verslag

Tijdens een Dufas-PwC-webinar op 29 april werden inzichten gedeeld hoe u weerbaar kunt blijven te midden van de gevolgen van de wereldwijde pandemie.

In het beginstadium van de Covid-19-uitbraak was de Asset & Wealth Management sector zeer gericht op het reageren op de crisis en het stabiliseren van het bedrijf. Patrick Heisen, leider van de Asset and Wealth Managementpraktijk binnen PwC: ‘We hebben het punt bereikt waarop we de risico's en kansen kunnen verkennen. Om dat te kunnen doen, moeten we meer inzicht hebben in waar de crisis de sector zal treffen. Natuurlijk is uw eigen situatie leidend en verschilt het afhankelijk van welk type vermogensbeheerder u bent. Zo kunnen we onderscheid maken tussen een vermogensbeheerder die één of enkele verzekeraars en/of pensioenfondsen bedient en een vermogensbeheerder met distributienetwerk die zich richt op wereldwijde klantgroepen met regionale locaties. Omdat we niet weten wat er gaat gebeuren, is het van belang om gebruik te maken van relevante scenario's. Deze scenario’s zijn afhankelijk van de context en de grootste risico's of kansen waar vermogensbeheerders mee te maken kunnen krijgen’.

Maken, kopen of samenwerken? Manoël de Goeij, Partner Valuation bij PwC, gaf een update over outsourcing en het veiligstellen van de toekomst door middel van right-sourcing strategieën.

Covid-19 heeft echt het belang op de bedrijfscontinuïteit gezet en klanten hebben hier vragen over gesteld. ‘Dit is een goed moment om eens goed naar het risicomanagement framework van derden te kijken. Is het op snelheid en kan het omgaan met situaties waar uw outsourcing partners mee te maken hebben ten aanzien van de bedrijfscontinuïteit? Een ander element is de verhoogde druk op de winstgevendheid en het besparen van kosten. Het is daarom een goed moment om te kijken naar uw uitbestedingsstrategie om beslissingen te nemen, te kopen of samen te werken, ook vanuit het oogpunt van de veranderende behoeften van de klant. Klanten willen meer digitaal, meer ESG, en mogelijk andere assets. Met andere woorden, staan uw outsourcing partners klaar om te helpen bij het inspelen op uw veranderende behoeften als klant?’

Manoël benadrukte het belang om alle operationele processen onder controle te houden en de verwachtingen van de klant te managen. Bij het beoordelen van de impact van Covid-19 op uw uitbestedingsstrategie zijn er drie belangrijke overwegingen mee te nemen:

  1. Bepaal welke kernactiviteiten als strategisch worden beschouwd en wat kan worden uitbesteed. ‘Denk bijvoorbeeld aan het uitbesteden van administratie, fund accounting, custody, transfer agency of securities lending. Alles wat te maken heeft met klantcontactmomenten mag niet worden uitbesteed.’
  2. Verlaag kosten door je operationele efficiëntie te vergroten
  3. Benut grootschalige voordelen

Bij het aangaan van samenwerkingsverbanden is het verstandig om rekening te houden met de volgende succesfactoren:

  • Zet de klant centraal bij het ontwerpen en prioriteren van nieuwe waardeproposities
  • Verhoog de capaciteit van de interne organisatie om samenwerkingsverbanden aan te kunnen gaan, inventariseer consequent naar mogelijkheden en screen partners zorgvuldig op duidelijke criteria
  • Ontwikkel een integratiestrategie en planning
  • Ontwikkel een gedegen financieel plan
  • Communiceer duidelijk en tijdig met alle relevante betrokkenen

Lees hier het volledige webinar verslag

Contact

Patrick Heisen

Patrick Heisen

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 59 70

Volg ons