Wat social enterprises kunnen leren van de Nederlandse succesformule

24/10/18

De Nederlandse social-enterprisesector is de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. Na een voorbereidende- en pioniersfase, bevindt hij zich nu in de ontwikkelingsfase. PwC onderzocht welke factoren bijdragen aan die groei en bundelde dit tot zeven geleerde lessen.

PwC-bestuurslid Renate de Lange presenteerde het rapport op 24 oktober 2018 tijdens de jaarlijkse Social Capital Markets-conferentie (SOCAP), een driedaags internationaal evenement in San Francisco waar sociale ondernemers en impactinvesteerders samenkomen.

Sociale ondernemingen gebruiken geld niet als doel, maar als middel om een belangrijk maatschappelijk probleem op te lossen. Verder hebben zij een verdienmodel en een product of dienst, net als andere ondernemingen. In Nederland winnen sociale ondernemingen in rap tempo terrein. 'Dat komt onder andere doordat zij op eigen initiatief met elkaar een geïntegreerd ecosysteem hebben opgebouwd', zegt Renate de Lange, bestuurslid van PwC en verantwoordelijk voor corporate responsibility.

Kennis delen en een ecosysteem bouwen

De ondernemers verenigen zich op eigen initiatief, oftewel bottom-up, delen kennis en ervaringen en bouwen zo samen een eigen ecosysteem. In fases haken zij steeds meer partijen aan, zoals netwerken en platforms, lokale overheden, bedrijfsleven, onderwijs- en onderzoeksinstellingen, financiers en consumenten. Zo krijgt de sector toegang tot essentiële zaken als ondersteuning, training en coaching, financiering en netwerken. Ondanks deze succesfactoren, blijft er werk aan de winkel op het gebied van opschaling en verdere professionalisering.

Andere landen en organisaties inspireren

'Met ons onderzoek willen we de Nederlandse kennis en inzichten delen en andere landen en organisaties inspireren', aldus De Lange. 'SOCAP is daarvoor de plek bij uitstek. Duizenden mensen zijn hier bijeen om de social-enterprisesector en zijn impact te versterken.'

PwC ondersteunt sinds 2012 sociale ondernemingen en is onderdeel van de Nederlandse SOCAP-delegatie. Deze delegatie bestaat uit de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Rotterdam, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Social Enterprise NL, Enviu, PwC en zeventien sociale ondernemingen. Twee van deze ondernemingen, Coolfinity en SweepSmart, hebben eerder het Social Impact Lab van PwC gewonnen.

Contact

Renate de Lange-Snijders

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 39 58

Volg ons