Rapportering verzekeraars nog belangrijker door Covid-19

30/06/20

Aandachtspunten voor uw externe verslaggeving

Door de Covid-19-pandemie staan ​​verzekeraars wereldwijd voor onverwachte uitdagingen. Naast de onzekerheid rondom de economische ontwikkelingen hebben ze te maken met een toegenomen volatiliteit op de financiële markten, een veranderend gedrag van polishouders en, afhankelijk van de aard van de business, een andere ontwikkeling van het aantal schademeldingen. Het rapporteren van relevante, actuele en betrouwbare informatie en de zaken die hierop invloed hebben, is nu nog belangrijker.

In dit artikel bespreken we de aandachtspunten als gevolg van de coronacrisis die u als verzekeraar in overweging kunt nemen met betrekking tot de externe verslaggeving. We delen ook een aantal suggesties over wat u nu kunt doen om de organisatie voor te bereiden op de volgende rapportageperiode en om relevante informatie te kunnen communiceren.

Dit artikel is geschreven voor verzekeraars die halfjaarberichten publiceren op basis van IFRS. Veel zaken die worden besproken worden, zijn echter net zo relevant voor verzekeraars die geen kwartaalberichten publiceren, maar wel hun stakeholders willen updaten over de effecten van het coronavirus.

Wat Covid-19 voor uw organisatie betekent

Pas de vorm van uw rapportage aan en verhoog de frequentie

Gezien de impact van Covid-19 raden wij u aan om in uw kwartaalberichten te rapporteren over de effecten van de crisis en de maatregelen die u neemt. Neem ook in overweging om de rapporteringsfrequentie voor het uitgeven van IFRS-rapportages te verhogen, aangezien analisten actuele en betrouwbare informatie nodig hebben. Houd hierbij wel rekening met de boekhoudkundige vereisten voor het wijzigen van de rapportagefrequentie en/of de vorm. Een beoordeling door een accountant van deze informatie is daarom aan te raden.

Zorg voor actuele en betrouwbare informatie 

De Covid-19-crisis beïnvloedt de manier waarop verzekeraars de waardering van hun beleggingen, verzekeringsverplichtingen en overige jaarrekeningposten bepalen. Als door volatiele markten de marktprijzen lastig zijn vast te stellen, wordt het beoordelen van de waarde van beleggingen en hedges erg complex. Ook de waardering van niet-beursgenoteerde activa wordt een uitdaging, omdat er meer schattingsonzekerheid zal ontstaan. Doordat de kredietwaardigheid van tegenpartijen verslechtert, moeten vorderingen beoordeeld worden op mogelijke bijzondere waardevermindering en kredietvoorzieningen moeten worden aangepast.

De winstgevendheid van dochterondernemingen kan afnemen of winsten kunnen wegvallen wat effect heeft op toekomstige dividendontvangsten. Het is ook mogelijk dat dochterondernemingen kapitaalinjecties nodig hebben. Dit kan leiden tot een (gedeeltelijke) afwaardering van goodwill en de deelnemingswaarde. Het is dus van belang om waar nodig goodwill-impairmenttests uit te voeren. De verslaggevingsstandaarden vereisen om op balansdatum te beoordelen of er sprake is van een bijzondere waardevermindering. De huidige economische omstandigheden zijn indicaties dat zo’n beoordeling uitgevoerd moet worden. 

Ook de op elk balansmoment uit te voeren toereikendheidstoets van de verzekeringsvoorzieningen (LAT) vraagt aandacht. De Covid-19-crisis zal invloed hebben op onder meer op de verwachte verkoopvolumes, sterfte- en ziektecijfers, mogelijk afkopen (gedeeltelijke of volledige afkoop), de verwachte operationele kosten en verwachte claims. Houd ook rekening met de effecten van veranderingen in de financiële markten van bijvoorbeeld opties en garanties.

Bij de waardering van beleggingen, verzekeringsverplichtingen en overige balansposten spelen schattingen en oordeelsvorming een rol. De schattingen zijn vaak gebaseerd op normale economische omstandigheden. Er moet overwogen worden in hoeverre deze schattingen ook in deze crisis gelden. We adviseren u om gepubliceerde branche-informatie en informatie van toezichthouders zorgvuldig te lezen en om zoveel mogelijk hiervan gebruik te maken.

Leg de impact uit

Door de verstrekkende gevolgen van de Covid-19-crisis is aan te raden om de gebruikers van de jaarrekeningen extra hulp te bieden om de effecten op de resultaten beter te kunnen begrijpen. U kunt hierbij aan de volgende acties denken:

  • Geef een analyse van de redenen waarom de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) zijn veranderd (bijvoorbeeld belangrijke drijfveren voor de verandering in de Solvency II-positie en de schaderatio's).
  • Rapporteer over de jaarrekeningposten die het meest zijn getroffen of getroffen gaan worden.
  • Communiceer over prognoses en geef lezers inzicht in  gevoeligheids- en scenarioanalyses.
  • Rapporteer over de liquiditeitspositie en de verwachtingen daarvan.

Zorg voor aanvullende informatie

De verslaggevingsstandaarden vereisen dat informatie over de impact van Covid-19 toegelicht wordt. Dit geldt zowel voor de impact op de gehele financiële positie als individuele jaarrekeningposten. Enkele voorbeelden van dergelijke toelichtingen kunnen zijn: wijzigingen in risicofactoren, wijzigingen in de solvabiliteit en de liquiditeit, bijzondere waardevermindering, impact op beheersingsmaatregelen en een toelichting op de impact op financiële resultaten en veranderingen in de belangrijkste activa- of passiva-posten.

De volgende acties kunt u in overweging nemen:

  • Geef extra inzicht in de liquiditeitspositie.
  • Verstrek extra informatie over de gevoeligheden van gehanteerde  Covid-19-scenario's.
  • Geef inzicht in de grootste en meest getroffen financiële belangen, uitgesplitst naar industrie.
  • Geef inzicht in goodwillposities en de meest belangrijkste investeringen.
  • Geef aan wat de mogelijkheden of beperkingen zijn om extra informatie te verstrekken aangezien de toegang tot brongegevens en belangrijke systemen mogelijk beperkt is.
  • Geef aan wat de mogelijke impact is op lopende projecten, bijvoorbeeld IFRS 17/IFRS 9-implementatieprojecten, integratieprojecten en/of systeemconversieprojecten.
  • Licht toe wat de impact is op de toekomstige activiteiten van het bedrijf en de mogelijkheid voor de medewerkers om te werken op afstand (vanuit huis).
  • Zorg ervoor dat alle publicaties van financiële informatie in overeenstemming is met de regelgeving.

Contact

Leslie Vermaak

Senior Director, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 379 93 02

Volg ons