89% van de verkopers zegt dat er ruimte is voor verbetering van de fiscale en juridische structuur in een transactie; 'Creating value beyond the deal'.
Misschien niet geheel verrassend. In veel transacties werd er in de regel namelijk niet veel verder gekeken dan de historische fiscale positie en de fiscaal optimale allocatie van de overnameschuld. Natuurlijk komt er meer bij kijken, maar de fiscale positie van een verkoop- en/of overnamestructuur werd doorgaans geoptimaliseerd in isolement van de commerciële en operationele realiteit van de target onderneming.
Recente wijzigingen in de belastingregels, zoals het BEPS-initiatief van de OESO, hebben de aftrekbaarheid van de rente beperkt, hetgeen het gebruik en de waarde van de schuldfinanciering heeft verminderd. In combinatie met de toegenomen onrust, convergentie in de sector, technologische veranderingen en de noodzaak om over te schakelen op nieuwe bedrijfsmodellen om concurrerend te blijven, heeft dit ertoe geleid dat (financiële) investeerders steeds meer op zoek zijn om waarde te ontsluiten.
De nieuwe fiscale wereldorde schrijft nog meer voor dat belasting de business volgt. Men zou kunnen stellen dat dit weinig ruimte laat om waarde te creëren door middel van belastingen. Echter verkopers en kopers zijn wel steeds meer op zoek naar het ontsluiten van waarde door strategische herpositionering, het verbeteren van de bedrijfsprestaties en het optimaliseren van het bedrijfsmodel bij een transactie. Dit impliceert verandering en met verandering is er potentieel om additionele waarde te creëren en in stand te houden door middel van belastingen.
Stel, voor een target zijn er groeimogelijkheden in Zuidoost-Azië en deze zijn het best te realiseren door de belangrijkste activiteiten te verplaatsen naar die regio. Deze wijziging is een kweekvijver voor belasting nu effectieve belastingdruk en contante belastingen bepaald worden door wat, waar en door wie gedaan wordt. Door de belasting impact mee te wegen bovenop de geïdentificeerde omzet en/of kosten synergie wordt waarde gecreëerd vanuit een fiscaal en juridisch perspectief. Niet pas wanneer een transactie wordt beklonken, maar volgens twee derde van onze Creating value beyond the deal respondenten direct vanaf het begin van een transactie en met betrekking tot de gehele hele value chain van een onderneming.
Download ons Engelstalig rapport en lees hoe anderen een lange termijn, alomvattende aanpak van waardecreatie hanteren.