Nieuwe bedrijfsmodellen

PwC Global Consumer Insights Survey 2018

Waarom fysieke winkels in trek blijven

De grote veranderingen die wij in het retaillandschap waarnemen, komen niet omdat mensen niet meer naar fysieke winkels gaan. Uit ons onderzoek blijkt dat de voorkeur voor een fysieke winkelbeleving redelijk constant blijft. Hoewel het percentage consumenten dat minimaal wekelijks een winkel binnenloopt in 2014 was afgenomen tot 36% (2012: 42%), ligt dit inmiddels weer op 44%. De retailsector dient van winkelen dus een zintuigelijke, sociale beleving te maken, zodat consumenten verleid worden om iets in de winkel te kopen.

In onze ‘Global Consumer Insights Survey’ zien we dat ondanks de dominante positie van Amazon en andere e-commercebedrijven een grote verscheidenheid van andere bedrijven nog steeds kan floreren. Zie in ons artikel over ‘New business models’ voorbeelden van bedrijven die concurrentievoordeel hebben gecreëerd door de consumentenbeleving te verbeteren.

The six year reflection

Contact

Shana Laurie de Hernandez

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 75 55

Marc Hoogenberg

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 44 07

Volg ons