Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Waarde creëren na de deal: private equity

Onderzoek toont onderscheidende factoren waardecreatie

De wereldwijde dealwaarde bereikte in 2018 het op een na hoogste niveau sinds de financiële crisis van 2008, vooral dankzij de sterke mondiale vraag naar assets vanuit zowel private equity-partijen als bedrijven. Maar het aantal succesvolle deals – deals die een significante waarde creëren ten opzichte van de overnameprijs – laten een daling zien.

In ons internationale onderzoek Creating value beyond the deal: private equity, onderzochten we welke factoren bijdragen aan waardecreatie. We vroegen honderd senior executives van private equity-bedrijven wereldwijd naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat kosten besparen niet meer genoeg is om rendement te realiseren in de huidige lastige marktomstandigheden, hoewel de investeringscapaciteit van private equity-partijen groter is dan ooit.

Dit zijn vier onderwerpen die volgens ons onderzoek het verschil kunnen maken voor uw M&A:

 

We zien dat de toonaangevende private equity-partijen voor elke deal een strategie voor waardecreatie hebben, waarin ze de waardeontwikkeling monitoren en rapporteren. Ook onderzoeken ze welke factoren bijdragen aan de waardecreatie. Door dit leerproces vergroten deze bedrijven hun grip op waarde. Een plan voor dataverzameling en data-analyse is hierbij een noodzakelijke voorwaarde.

Leerpunten voor private equity

Uit ons onderzoek kwam naar voren dat dealmakers eerder prioriteit zouden geven aan waardecreatie als ze hun deal zouden kunnen overdoen. Ook het Human Capital-beleid en het behoud van klanten en medewerkers zouden zij eerder aandacht willen geven. Op de vraag wat niet meteen de hoogste prioriteit had moeten hebben, noemden de ondervraagden de herpositionering in de markt en het aanpakken van het bedrijfsmodel. Hoe zorgt u dat u bij uw volgende deal de juiste prioriteiten stelt? Daarover wisselen we graag met u van gedachten.

 

Wat waren uw prioriteiten op dag één, en wat hadden ze moeten zijn?

Contact

Remco van Daal

Remco van Daal

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)61 001 80 15

Volg ons