Skip to content Skip to footer
Search

Loading Results

Geef uw personeel ruimte voor ondernemerschap

Creëer concurrentievoordeel door meer betrokkenheid van uw medewerkers

Werk nu al aan de medewerkerstevredenheid van morgen: vijf redenen voor actie – deel 4

Intrapreneurship is de nieuwe mantra van toekomstgerichte bedrijven. Hiermee bedoelen we dat medewerkers binnen een organisatie de ruimte krijgen commercieel rendabele ideeën en soms nieuwe ondernemingen te creëren. Op die manier stimuleert een organisatie haar eigen innovatie en geeft ze haar werknemers de ruimte om zich op persoonlijk vlak te ontwikkelen.

Dit is het vierde artikel in een serie van vijf over hoe uw organisatie door het bevorderen van de betrokkenheid van uw werknemers een concurrentievoordeel kan creëren. In samenwerking met Lynda Gratton, professor management practice aan de London Business School hebben we onderzocht welke organisatorische kenmerken een bedrijf moet hebben om zijn medewerkers zo goed mogelijk te kunnen ‘koesteren’. Uiteindelijk kwamen we tot vijf actiepunten waarmee u de tevredenheid van uw medewerkers kunt verhogen. De andere artikelen vindt u onderaan de pagina.

Download het volledige rapport (PDF 13,5 MB)

Medewerkers beginnen vaker eigen bedrijf

Door de huidige technologie is het vrij eenvoudig een onderneming te beginnen. Een internetverbinding en een verkoopbaar product zijn al voldoende. Als een beginnend ondernemer investeringen nodig heeft, kan hij of zij crowdfundingplatforms gebruiken. Daarnaast is ondernemerschap in de maatschappij meer geaccepteerd. Dit alles zorgt er mede voor dat veel jonge werknemers hun carrière niet voor altijd in loondienst zien, maar op een gegeven moment eigen baas willen zijn. Uit onderzoek blijkt dat 35 procent van de jonge werknemers in Nederland van plan is binnen de komende drie jaar een bedrijf te beginnen.

Intrapreneurship zorgt voor behoud creatieve werknemers

Om te zorgen dat organisaties hun talentvolle en creatieve medewerkers behouden, doen ze er goed aan intrapreneurship te bevorderen. Het verleden laat namelijk zien dat succesvolle ondernemers hun grote idee ontwikkelden terwijl ze bij een bestaand bedrijf werkten, maar daar uit frustratie over de bestaande inflexibiliteit vertrokken. Als ondernemingen medewerkers de kans bieden innovatieve ideeën te ontwikkelen en om te zetten naar de praktijk, is de kans groter dat ze de mensen behouden die bijdragen aan hun succes op de lange termijn.

Drie acties die helpen bij ondersteunen intrapreneurship

Een manier om intrapreneurship binnen een bedrijf vorm te geven is het kweken van een start-upcultuur, waarbinnen voortdurend wordt geëxperimenteerd. Hierna vindt u drie acties die helpen bij het ondersteunen van intrapreneurship.

Zorg dat uw medewerkers zich veilig voelen

Om intrapreneurship te ondersteunen is het belangrijk dat medewerkers zich gesteund en veilig voelen in het delen van nieuwe en uitdagende ideeën. Vaak bepaalt het gedrag van leidinggevenden of deze veiligheid binnen een organisatie bestaat. Krijgen medewerkers de ruimte hun leidinggevende uit te dagen? Gaan leidinggevenden bij hun mensen actief op zoek naar ideeën? Ondernemen leidinggevenden actie op de ideeën van de medewerkers? Al deze facetten dragen bij aan de zelfverzekerdheid van werknemers en de mogelijkheid om hun ideeën en meningen te delen.

Geef uw medewerkers de tijd om ideeën te ontwikkelen

Creativiteit kost tijd. Vaak zijn de eerste innovaties die mensen bedenken, minder origineel dan de daaropvolgende. Geef uw medewerkers daarom de ruimte om te experimenteren en ideeën uit te werken waarvan nog onduidelijk is of ze succesvol zijn.

Beloon ook mislukkingen

Door niet alleen successen maar ook mislukkingen te ‘belonen’ voelen mensen zich eerder gesteund in het nemen van risico's. Sommige bedrijven hebben al onderscheidingen voor innovatieve initiatieven, ook als ze zijn mislukt. Door mislukkingen als een onvermijdelijk en nuttig onderdeel van het innovatieproces te benoemen leren medewerkers over de producten die ze maken en de markten die ze bedienen.

Contact

Jan Willem Velthuijsen

Jan Willem Velthuijsen

Chief Economist, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 248 32 93

Bastiaan Starink

Bastiaan Starink

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 375 58 28

Richard Goldstein

Richard Goldstein

Industry Leader Publieke Sector PwC Europe en Nederland, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 50 48

Volg ons