Nederlandse bedrijven benutten onvoldoende kansen Industrie 4.0

Het merendeel van de Nederlandse bedrijven ziet zichzelf als een ‘digitale beginner’. In Nederland zijn we nog terughoudend in het benutten van de kansen van de zogeheten vierde industriële revolutie, Industrie 4.0. Dat blijkt uit de Global Digital Operations Study 2018 van Strategy&, een onderdeel van accountants- en advieskantoor PwC.

Voor het onderzoek interviewden we ruim 1100 bestuurders binnen de maakindustrie in 26 landen. Op basis daarvan ontwikkelden we een index die bedrijven rangschikten naar ‘digitale rijpheid’: van digitale beginner, digitale volger en digitale innovator naar digitale kampioen. Driekwart van de Nederlandse respondenten ziet zichzelf als een digitale beginner.

Nederland loopt achter bij Azië

‘Dit sluit aan bij mijn gesprekken met kopstukken uit de Nederlandse industrie. Zij bevestigen dit beeld’, zegt Michel Mulders, bij PwC expert op het gebied van Industrie 4.0. Wat Mulders betreft, moeten Nederlandse bedrijven de komende jaren aan de slag om te versnellen zodat de achterstand ten opzichte van vooral Aziatische bedrijven niet onoverbrugbaar wordt.

In vergelijking met de rest van de wereld is de Nederlandse industrie nu minder optimistisch over de te verwachte omzetgroei en de efficiencywinst die is te halen uit de investeringen in digitale technologieën. Daarnaast spenderen Nederlandse bedrijven liever geld aan technologieën die zich reeds hebben bewezen (internet of things, manufacturing execution systems, voorspellend onderhoud) dan in nieuwe opkomende technologieën (kunstmatige intelligentie, blockchain, virtual reality).

Vraag: In hoeverre hebt u deze technologieën binnen uw bedrijf geïmplementeerd?

Nederland terughoudend in benutten kansen

Waar Nederland terughoudend is in het benutten van de kansen van de vierde industriële revolutie, is Azië hard op weg om koploper in de wereld te worden. Maar liefst een derde van de Aziatische bedrijven maakt de komende vijf jaar gebruik van volwassen digitale ecosystemen. Dit zijn systemen waarin meerdere partners hun waardeketens aan elkaar hebben verbonden met behulp van nieuwe technologieën. In Amerika is dat een kwart en in Europa zelfs maar vijftien procent.

Kansen omzetten in strategisch voordeel

'Nederland loopt al jaren achter als je kijkt naar de snelheid waarmee de kansen die Industrie 4.0 biedt, worden omgezet in strategisch voordeel', aldus Mulders. 'Terwijl we door onder andere onze hoogwaardige ICT-infrastructuur en topsectoren van wereldniveau een uitstekende uitgangspositie hebben.’

Wilt u weten hoe uw bedrijf een digitale kampioen wordt? Lees dan onze publicatie met de wereldwijde uitkomsten.

Contact

Michel Mulders

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)88 792 31 65

Volg ons