‘3D-printen is de voorloper in de digitale revolutie’

Start adding items to your reading lists:
or
Save this item to:
This item has been saved to your reading list.

3d-printen wordt inmiddels gezien als een technologie die van grote invloed zal zijn op bestaande businessmodellen. Maar veel bedrijven vinden het nog moeilijk om er echt mee aan de slag te gaan. Wolter Kersbergen van PwC praat daarover met Willem-Jan van Loon van Beamler, dat bedrijven helpt om te beginnen met 3D-printen. Wolter Kersbergen is vanuit PwC betrokken bij het multimaterial 3D printing fieldlab van het landelijke Smart Industry-initiatief.

Het moment dat Willem-Jan van Loon voor het eerst een 3D-printer in actie zag, herinnert hij zich nog goed. ‘Het was een verbluffende ervaring voor me. Ik besefte meteen dat ik getuige was van een revolutie in het productieproces.’ Op dat moment besloot hij dat hij van daarvan onderdeel wilde zijn. Dat is inmiddels ruim zeven jaar geleden. Sindsdien heeft hij op verschillende manieren meegewerkt aan deze revolutie.

Wat doet Beamler om zijn klanten te helpen?

Van Loon: ‘Beamler is een serviceprovider die bedrijven helpt bij het implementeren van 3D-printen. De kern van ons bedrijf is een database van industriële 3D-printers met gegevens van meer dan zeshonderd materialen, 640 soorten printers en meer dan vierhonderd servicelocaties. Met deze database bieden we een platform aan bedrijven die 3D-printen willen gebruiken en geven ze toegang tot een wereldwijde infrastructuur. Wij voorzien ingenieurs van een actueel overzicht van wat mogelijk is in 3D-printen. Gezien de snelheid waarmee de technologie zich ontwikkelt, kunnen ingenieurs het aanbod van nieuwe printers, materialen en technieken simpelweg niet bijhouden.’

Veel bedrijven realiseren zich dat ze 'iets' moeten doen met 3D-printen, maar ze vinden het moeilijk om echt aan de slag te gaan en te bepalen welke van hun producten en toepassingen het meest geschikt zijn voor 3D-printen.

‘Inderdaad, veel bedrijven zien het potentieel van 3D-printen voor hun bedrijf en staan ​​te popelen om aan de slag te gaan met een pilotproject, maar vaak vinden ze het moeilijk om concrete eerste stappen te zetten. We kunnen dergelijke bedrijven helpen. In ons meest eenvoudige serviceaanbod uploadt een klant een 3D-model van het onderdeel dat hij wil laten printen. Vervolgens selecteert hij het materiaal, het printertype en de afdruklocatie uit onze database en, als de opgegeven prijs acceptabel is, drukt hij op enter. Hiermee start de klant het printproces. Dat kan op elke locatie ter wereld zijn. Bijvoorbeeld op een plek dicht bij een klant die dringend een reserveonderdeel voor uitverkocht exemplaar nodig heeft.’

Betekent dat niet dat klanten al enige ervaring moeten hebben met 3D-printen?

‘Dat klopt, vaak moeten klanten een aantal voorbereidende stappen nemen om hierop te kunnen inspelen. Bij Beamler beginnen we meestal met een workshop voor de klant, waarin we een quickscan uitvoeren op de onderdelen die geschikt zijn voor 3D-printen. Vervolgens doen we een meer gedetailleerde technische haalbaarheidscheck, gevolgd door een check op bedrijfsmatige haalbaarheid. Daarin vergelijken we de huidige supplychain met een nieuw model waarvan 3D-printen een onderdeel is. Het traject wordt afgerond met een implementatieplan voor 3D-printen. Al met al duurt dit traject acht tot twaalf weken.’

Naar ons idee gaat 3D-printen over veel meer dan alleen technologie. Hoe ondersteunen jullie je klanten met de niet-technische aspecten?

‘We adviseren bedrijven ook over managementvraagstukken die verband houden met de implementatie van 3D-printen. We zien bijvoorbeeld vaak hoe ingenieurs en ontwerpers - onbewust - de beperkingen die samenhangen met bestaande productietechnologieën als een gegeven aanvaarden. Hierdoor zijn ze niet goed in staat om de mogelijkheden van 3D-printen te benutten. Om dergelijke beperkingen om te buigen, zouden bedrijven de diversiteit van hun werknemers kunnen vergroten en een cultuur creëren die open staat voor nieuwe ideeën en waarin innovatie wordt gestimuleerd. Om de implementatie van 3D-printen te versnellen, adviseren we klanten soms speciale teams op te zetten, los van de huidige organisatie.’

Ik denk dat fabrikanten 3D-printen vanuit een strategisch perspectief moeten overwegen, omdat dit impact kan hebben op een hele organisatie en kan leiden tot nieuwe supplychains, bedrijfsmodellen en markten. Hoe zie jij dit?

‘Ik ben ervan overtuigd dat de huidige fabrikanten uiteindelijk digitale organisaties worden. Ik geloof oprecht in een wereld waarin ideeën, schetsen, concepten ergens om de hoek binnen een paar uur kunnen worden geprint. 3D-printen zal niet de enige digitale technologie zijn die wordt gebruikt binnen de maakindustrie, maar is wel de technologie die momenteel de voorloper is binnen de revolutie die gaande is.’

De foto's van Willem Jan van Loon kwamen tot stand door de  medewerking van Damen Shipyards.

Contact

Wolter Kersbergen
Manager
Tel: +31 (0)88 792 28 59
E-mailadres

Volg ons