Financiële sector onderschat upskilling en omscholing

Personeel heeft niet de hoogste prioriteit

De toenemende digitalisering in de samenleving, zeker in de financiële sector, vraagt om omscholing en bijscholing van personeel. Op deze manier is men of in staat om relevant te blijven voor de huidige werkgever, of om elders ander werk te kunnen vinden. Dit is een verantwoordelijkheid van zowel werknemer als werkgever. Financial Services (FS) zoals verzekeraars, banken, kapitaalmarkten en vermogensbeheerders, automatiseren en gebruiken meer en meer moderne technieken. Maar hoe zit het met personeel werkzaam in deze sector? ‘Uit de Financial services talent trends 2020 blijkt dat op het gebied van het verbeteren van digitale skills de sector licht achterloopt’, zegt Bas van de Pas, partner People and Organisation en Financial Services bij PwC. 

Digital upskilling

FinTech en Big Tech

‘FinTech en Big Tech zullen de komende jaren een steeds belangrijker onderdeel gaan uitmaken van het FS-landschap. De verwachting is dan ook dat zeker binnen nu en vijftien jaar de FS-sector er qua werkzaamheden en dus ook qua banen anders uitziet dan nu’, zegt Vanessa van de Wiel, director People en Organisation en Financial Services bij PwC. ‘Uit de resultaten van onze survey onder vierhonderd respondenten blijkt dat 64 procent verwacht dat tegen 2030 Artificial Intelligence (AI) en big data steeds meer de basis van dagelijkse beslissingen gaan worden. Met andere woorden: er gaat heel veel gebeuren de komende jaren’, aldus Van de Wiel.

Uit het rapport Financial services talent trends 2020 blijkt ook dat 61 procent van de respondenten denkt dat over een aantal jaar banken zijn omgevormd tot IT-bedrijven terwijl de vraag naar softskills alleen maar gaat toenemen. ‘De mens blijft een cruciale rol spelen in de toepassing van technologie maar vooral ook in de connectie tussen collega’s en met klanten.’ 

Hoge verwachtingen

‘De lat voor bedrijven binnen de FS-sector ligt hoog. De samenleving verwacht dat deze bedrijven meebewegen - en het liefst nog voorop lopen - in met name digitale trends. Daarnaast is er een sterke druk vanuit de financiële markten om te winstgevendheid op peil te houden of te verbeteren’, vult Van de Pas aan. Dit betekent dat personeel beter digitaal onderlegd moet worden en dat de focus komt te liggen op andere vaardigheden. Ook zullen er de komende jaren zowel banen verdwijnen, als nieuwe rollen en taken gecreëerd worden, zoals we ook de afgelopen jaren hebben zien gebeuren. 

Uit de survey blijkt dat 94 procent van de ondervraagden verwacht dat upskilling nodig is om in de sector werkzaam te blijven. ‘Upskilling om personeel mee te nemen in deze trend of om te scholen zodat mensen worden klaargestoomd voor een andere sector. Zowel vanuit zorg voor de mensen als vanuit een financiële overweging.’  

Financial services talent trends 2020

Alle resultaten uit de survey en de huidige trends binnen FS zijn na te lezen in de Financial services talent trends 2020.

Contact

Bas van de Pas

Bas van de Pas

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 263 83 99

Vanessa van de Wiel

Vanessa van de Wiel

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)65 559 52 38

Volg ons