PwC's Global Family Business Survey 2021

18/05/21

Blijvend succes vereist nieuwe aanpak bij familiebedrijven

Familiebedrijven staan door de onverwachte en turbulente gebeurtenissen van het afgelopen jaar voor enorme uitdagingen. Hoewel veel bedrijven zich tijdens de crisis bijzonder veerkrachtig hebben getoond, heeft de snel veranderende toestand in de wereld de familiebedrijven wakker geschud met het oog op de toekomst.

De tiende editie van PwC’s Global Family Business Survey laat zien hoe 2801 familiebedrijven uit 87 verschillende landen tegen de uitdagingen van vandaag en morgen aankijken. ‘Onze bevindingen tonen aan dat het familiebedrijf van de toekomst een nieuwe aanpak nodig heeft voor blijvend succes’, stellen Niels Govers en Philip Vossenberg, beiden expert familiebedrijven bij PwC. ‘Een aanpak waarvan versnelde digitale transformatie, prioriteit voor duurzaamheidsdoelstellingen en professioneel (familie)bestuur de pijlers zijn.’

Financiële prestaties

Nederlandse familiebedrijven – waarvan er 75 de survey hebben ingevuld – hebben het afgelopen boekjaar (pre-Covid-19) wisselende prestaties laten zien. Zo’n 49 procent heeft groei ervaren, tegenover twaalf procent met een omzetdaling. Een jaar eerder was dit nog 76 procent groei en elf procent omzetdaling. ‘De Nederlandse situatie is vergelijkbaar met het wereldwijde beeld’, schetst Govers de verhoudingen. ‘Zo’n 32 procent van de Nederlandse familiebedrijven verwacht dat Covid-19 zal leiden tot een daling van de omzet. Wereldwijd ligt deze verwachting op 46 procent. De groeidoelstellingen van de Nederlandse familiebedrijven voor 2022 zijn ambitieus, maar voorzichtiger dan voor 2021. 73 procent verwacht groei in 2021 (vergeleken met 65 procent wereldwijd), en 92 procent verwacht groei in 2022 – vergeleken met 86 procent wereldwijd.’

Digitale capaciteiten

De belangrijkste prioriteiten voor Nederlandse familiebedrijven voor de komende twee jaar zijn het verbeteren van hun digitale capaciteiten, uitbreiding naar nieuwe markten en klantsegmenten, introductie van nieuwe producten en diensten, toenemend gebruik van nieuwe technologieën en het verkleinen van de ecologische footprint van de organisatie. Vossenberg: ‘Hoewel kwesties die verband houden met duurzaamheid voor Nederlandse familiebedrijven lager op de prioriteitenlijst staan, hebben Nederlandse familiebedrijven in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde veel vaker ten minste één kwestie die verband houdt met duurzaamheid of de lokale gemeenschap als hoofdprioriteit.’

Leiderschap van het familiebedrijf

De meeste Nederlandse familiebedrijven zijn positief over de duidelijkheid van de rollen en de kracht van het leiderschap binnen het bedrijf. Ook vinden zij dat ze veranderingen omarmen in plaats van zich ertegen te verzetten. ‘Het niveau van vertrouwen, transparantie en communicatie wordt als vrij hoog ervaren’, duidt Govers. ‘Zo’n 57 procent zegt dat er binnen de familie afstemming is over de koers van het bedrijf. Bijna driekwart van de Nederlandse familiebedrijven vindt dat zij een duidelijk gevoel heeft van bedrijfs- en/of familiewaarden. Een duidelijke meerderheid heeft met deze waarden de coronapandemie kunnen doorstaan. Van alle familiebedrijven heeft 59 procent zijn waarden en bedrijfsmissie op papier staan. Hoewel dat aantal meer is dan het wereldwijde gemiddelde heeft slechts 33 procent van de Nederlandse familiebedrijven een robuust, gedocumenteerd en gecommuniceerd opvolgingsplan.’

Meer dan de helft van de Nederlandse familiebedrijven vindt dat zij een verantwoordelijkheid heeft om klimaatverandering en de gevolgen daarvan tegen te gaan.

PwC's Global Family Business Survey 2021

Duurzaamheid

Van de Nederlandse familiebedrijven ontplooit 88 procent een of andere vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ‘Meestal gaat het daarbij om bijdragen aan de lokale gemeenschap of traditionele vormen van filantropie’, weet Vossenberg. ‘Meer dan de helft van de Nederlandse familiebedrijven vindt dat zij een verantwoordelijkheid heeft om klimaatverandering en de gevolgen daarvan tegen te gaan. Zestig procent zorgt ervoor dat duurzaamheid centraal staat in alles wat zij doet – tegenover 49 procent wereldwijd. Slechts 45 procent van de Nederlandse familiebedrijven heeft echter een ontwikkelde en gecommuniceerde duurzaamheidsstrategie. Wat toekomstplannen betreft, zegt 51 procent van de Nederlandse familiebedrijven dat ‘familiebedrijven zoals het onze’ de kans hebben om het voortouw te nemen op het gebied van duurzaam ondernemen.’

Webinar

Benieuwd naar de belangrijkste resultaten uit de survey? Meld u dan aan voor het webinar! Op 25 mei tussen 16.00 en 17.00 uur zullen Niels Govers (partner family business) en Philip Vossenberg (tax partner) samen met Albert Jan Thomassen (directeur FBNed) tijdens een webinar de belangrijkste bevindingen en conclusies van de Survey bespreken. Aanmelden voor één of meer vervolgsessies kan via deze webpagina.

Contact

Marloes Griffioen

Marloes Griffioen

Single Family Office Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 003 49 88

Philip Vossenberg

Philip Vossenberg

Tax partner en Family Business Leader, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 295 34 75

Volg ons