Online leerplatform Squla vond met succes gat op educatieve markt

21/09/18

Op (basis)scholen neemt het gebruik van digitaal lesmateriaal toe. Maar daarbij valt op dat dit materiaal zich nog steeds nauwelijks focust op de betrokkenheid van leerlingen. 'De meeste digitale leermaterialen zijn gebaseerd op het principe van een leraar die een klas leerlingen begeleidt door het verplichte curriculum', zegt Serge Bueters, CEO van Squla, een online leerplatform voor de basisschool.

'Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en door een interessant product aan te bieden gaan ze leren eerder leuk vinden. Squla maakt een product dat zowel boeiend als leerzaam is. We combineren de leerstof uit het curriculum met game-technieken en een aantrekkelijk ontwerp.'

Investeren in ontwikkeling van digitale content

Voor de Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2018-2022 ging Serge Bueters in op de ins en outs van het digitale platform van Squla en de interne en externe factoren die de activiteiten van zijn bedrijf beïnvloeden. In 2009, het jaar waarin Squla werd opgericht, maakten basisscholen nog nauwelijks gebruik van de beschikbare technologie. Laptops waren al te vinden in Nederlandse huishoudens, maar nog niet op Nederlandse scholen. Educatieve uitgevers hadden daardoor weinig reden om te investeren in de ontwikkeling van digitale content. Squla sprong in dat gat en bouwde een succesvol en groeiend online leerplatform.

De educatieve ontwikkeling van kinderen

Tegenwoordig oefenen meer dan 130.000 Nederlandse kinderen thuis met Squla en meer dan 605.000 kinderen spelen en leren met Squla op school, individueel of in de klas op een digibord. Het leerplatform vergemakkelijkt de educatieve ontwikkeling van kinderen door middel van quizzen, games en video's, die het hele schoolcurriculum beslaan en meer. Squla is beschikbaar via desktop, laptop, tablet en smartphone en wordt dagelijks verder bijgewerkt.

Toenemend gebruik digitale producten in klas

'Ongeveer vier tot vijf jaar geleden zagen we dat scholen meer gingen digitaliseren', vertelt Bueters. ‘Het gebruik van digitale apparaten nam toen en kinderen begonnen hun eigen tablets en smartphones mee naar school te nemen. Hoewel er wat betreft hardware en connectiviteit ruimte is voor verbetering, deels als gevolg van een gebrek aan financiering, benaderen de meeste leraren de digitalisering in hun klas op een constructieve manier. In tegenstelling tot basisscholen in de meeste andere Europese landen is het overgrote deel van de Nederlandse basisscholen online te vinden. De acceptatie van digitale producten door leraren is de afgelopen jaren gestegen, mede vanwege de brede acceptatie van digitale schoolborden.’

Vooral ouders stimuleren gebruik digitale middelen

In Nederland domineren een handjevol uitgevers de markt van educatieve materialen. Bueters: 'Om deze markt te betreden, moet je een sterk verkoopteam opbouwen en moet je een zeer lange verkoopcyclus ingaan om je producten op scholen te kunnen verkopen. De verschuiving naar digitale leermiddelen werd echter vooral gestimuleerd door ouders, en minder door leraren en scholen. Daarom richten we ons ook op de ouders door een abonnementsmodel aan te bieden dat toegang biedt tot het aanvullende leerplatform voor meerdere kinderen.'

Gebruikers moeten profiteren van digitale oplossingen

'Digitale oplossingen moeten altijd sneller en eenvoudiger zijn dan de traditionele manier van werken met pen en papier, anders is de acceptatie van een product laag. Mensen moeten ervan profiteren, omdat ze niet innoveren omwille van innovatie. De toegang moet ook snel en eenvoudig zijn. Denk aan een klas vol met kinderen die moeten inloggen op hetzelfde systeem om aan de slag te gaan. Kinderen hebben gemakkelijk toegang tot Squla en vinden intuïtief hun weg via de inhoud.'

Lees hier het hele interview met Serge Bueters (in het Engels).

 

Contact

Casper Scheffer
Partner, PwC Netherlands
Tel: +31 (0)88 792 65 20
E-mailadres

Volg ons