20/11/18
Op 15 november 2018 heeft de Tweede Kamer gestemd over de wetsvoorstellen pakket Belastingplan 2019 en ATAD 1. Deze wetsvoorstellen zijn aangenomen, inclusief de wijzigingen uit de diverse Nota’s van Wijziging. Als gevolg van het debat met de Tweede Kamer zijn deze wetsvoorstellen op een paar punten door amendementen aangepast.
Opvallend is het amendement dat bij wetsvoorstel ATAD 1 is aangenomen. Hiermee zal de CFC-maatregel worden aangepast door een laagbelastende staat te definiëren als een land met een statutair Vpb-tarief dat lager ligt dan 9% in plaats van 7%.
Het Pakket Belastingplan 2019 is een omvangrijk pakket dat bestaat uit de volgende zeven wetsvoorstellen: Pakket Belastingplan 2019; Overige fiscale maatregelen; Wet bedrijfsleven 2019 (voorheen Wet bronbelasting 2020); Fiscale vergroeningsmaatregelen; Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen; Wet implementatie artikel 1 richtlijn elektronische handel; Wet modernisering kleineondernemersregeling.
Met het aannemen van het wetsvoorstel ATAD 1 wordt de EU-richtlijn ter voorkoming van belastingontwijking, de Anti Tax Avoidance Directive (‘ATAD 1’) geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dit brengt wijzigingen met zich mee in de Wet op de Vennootschapsbelasting 1969 en de Invorderingswet 1990.
Belangrijke maatregelen in ATAD 1 zijn de earningsstrippingregeling, die de aftrekbaarheid van rente beperkt, en maatregelen voor controlled foreign companies (‘CFC’s’). Door het aangenomen amendement wordt deze laatste maatregel aangepast. Landen zullen nu als een laagbelast land worden gezien als zij een belastingtarief hebben van minder dan 9 procent (voorstel was 7 procent).
In december bespreekt de Eerste Kamer de wetsvoorstellen. De geplande stemming in de Eerste Kamer over het gehele pakket Belastingplan 2019 en ATAD 1, inclusief wijzigingen, is voorzien voor dinsdag 18 december. De Eerste Kamer kan het dan alleen nog aannemen of verwerpen. Wijzigingen of verbeteringen via amendementen kunnen niet meer worden voorgesteld. Naar alle waarschijnlijkheid zal de Eerste Kamer de wetsvoorstellen aannemen en zijn zij daarmee definitief.
Zowel het Pakket Belastingplan 2019 als ATAD 1 zullen voor veel bedrijven fiscale impact hebben. Onze Belastingplan-pagina geeft u van alle maatregelen de laatste stand van zaken. Aan de hand van deze informatie kunt u bepalen wat de nieuwe plannen voor u of uw bedrijf betekenen.
Naast het pakket Belastingplan 2019 is ook het nog lopende wetsvoorstel Wet spoedreparatie fiscale eenheid van belang voor het bedrijfsleven. Op dit moment is er nog geen concrete datum bekend voor de behandeling van dit wetsvoorstel door de Tweede Kamer. De staatssecretaris heeft aangegeven dat dit te maken heeft met de complexiteit van het onderwerp. De staatssecretaris hoopt dat de parlementaire behandeling kan worden afgerond voor 1 januari 2019, maar het kan ook het eerste kwartaal van 2019 worden. Dit betekent overigens niks voor de terugwerkende kracht van het wetsvoorstel, namelijk naar 1 januari 2018.
Belastingplan 2024. Bekijk de belangrijkste fiscale maatregelen en belastingtarieven of lees de kernpunten uit de Miljoenennota.
Wij hebben de belangrijkste gevolgen van de maatregelen uit het Belastingpakket 2019 op de jaarrekening (Dutch GAAP) voor u op een rij gezet.
Fiscaliteit binnen organisaties ondergaat een transformatie die vraagt om moderne processen en een herdefiniëring van de rol van tax binnen uw bedrijf.