Stichting Nelis begeleidt jongeren met een ‘krasje’ naar werk

Participatiewet en social return

Een op de vijfentwintig medewerkers in een bedrijf moet iemand zijn die onder de Participatiewet valt. Social cleaning kan dan een logische keuze zijn. Stichting Nelis helpt gemeenten, jongereninstanties en bedrijven als het gaat om de werving en selectie van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.

‘We richten ons op jongeren tussen de 17 en 27 jaar met een “krasje” of met soms zelfs een hele “plunjezak” aan problemen’, zegt Richard van Eeden Petersman, operationeel manager bij Stichting Nelis.

Ruim een jaar nadat sociaal ondernemer Ian Smeyers Stichting Nelis oprichtte, haakte Richard van Eeden Petersman aan; hij bracht zijn jarenlange ervaring in de jeugdhulpverlening mee. ‘De jongeren die wij helpen, hebben bijvoorbeeld te maken met psychische problemen, een onstabiele thuissituatie, re-integratie na detentie of schuldenproblematiek, of een combinatie daarvan’, zegt Van Eeden Petersman.
‘We proberen ze te helpen op de arbeidsmarkt door ze een korte vakopleiding te geven en een stageplaats in de schoonmaak- en glazenwassersbranche, maar vooral ook door ze een positief gevoel te geven. We geven de jongeren niet alleen die spreekwoordelijke schop onder de kont, maar ook die aai over de bol.’

‘We kiezen voor deze doelgroep omdat we vinden dat deze jongeren een kans verdienen en niet aan de kant mogen blijven staan.’

Coaching

Een vakopleiding en een stageplaats kunnen de jongeren uit een neerwaartse spiraal halen en het doet ze vaak beseffen dat ze meer kunnen dan ze zelf denken. Maar om ze op de langere termijn echt verder te helpen, besteedt Stichting Nelis veel tijd aan coaching.
Van Eeden Petersman: ‘We laten onze jongeren samenwerken met iemand die wat ouder is en die met veel geduld het vak wil overbrengen. Daarnaast is het bijvoorbeeld belangrijk dat zij zich deel voelen van een team en een vast aanspreekpunt hebben. Bovendien gaat Stichting Nelis voor een duurzame uitstroom, dus we blijven onze jongeren volgen, zodat de kans groter wordt dat ze uit de uitkering blijven.’

Participatiewet en social return

‘Met mijn achtergrond in de jeugdhulpverlening kan ik de jongeren met veel zaken helpen, maar we zoeken ook altijd samenwerking met hulpverleningsinstanties en gemeenten. Gemeenten zijn bovendien verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, die als doel heeft om bijvoorbeeld jonge mensen met een arbeidsbeperking die onder de Wet sociale werkvoorziening vallen of een Wajonguitkering hebben, zo veel mogelijk aan betaald werk te helpen.’
Daarnaast noemt hij het opnemen van social return als contractvoorwaarde bij overheidsinkopen en -aanbestedingen als belangrijk instrument om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen.

Social cleaning

‘Als je bedenkt dat ee op de vijfentwintig fulltimemedewerkers in een bedrijf iemand uit de Participatiewet moet zijn, is social cleaning een logische keuze. HydraGroup en Stichting Nelis kunnen het schoonmaakwerk uitvoeren met de inzet van kandidaten met dat “krasje” of die “plunjezak” aan problemen. We sluiten contracten af met bedrijven die social return on investment willen invullen of willen inkopen.’

Coaching on the job

Gemeenten, jongereninstanties en bedrijven kunnen profiteren van de connecties en de ervaring die Stichting Nelis heeft als het gaat om de werving en selectie van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en de uiteindelijke matching met een werkgever. Ook levert Nelis advies over bijvoorbeeld coaching on the job of de manier waarop bedrijven aan de vereisten kunnen voldoen die voortvloeien uit de Participatiewet en social return-afspraken.

Sociaal

Als goede sociaal ondernemer wil Stichting Nelis met social cleaning uiteindelijk winst draaien en deze laten terugvloeien in de organisatie. ‘Met die winst willen we nog meer projecten opzetten waarmee we jaarlijks een groep jongeren naar werk kunnen begeleiden. Maar zover is het nog niet en tot die tijd zijn we afhankelijk van donaties, subsidies en sponsoring. Speciale acties om Nelis te steunenzijn altijd welkom en ik kom graag bij bedrijven langs om meer te vertellen over social cleaning’, besluit Van Eeden Petersman.

Meer informatie

www.stichtingnelis.nl

Stichting Nelis

Stichting Nelis werd in 2010 opgericht door HydraGroup, het bedrijf van Ian Smeyers dat zich bezighoudt met schoonmaak, glasbewassing en gevelreiniging. Sociaal ondernemer Smeyers komt uit een echte glazenwassersfamilie en zijn opa Nelis stond in Den Haag bekend als de zingende glazenwasser. Opa Nelis spoorde altijd jongeren aan, ook zijn kleinzoon, om van de bank te komen en een ambacht te leren.

De positieve levensinstelling van zijn opa is voor Smeyers een grote inspiratiebron. Stichting Nelis heeft als doel jongeren met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt via een korte opleiding en een werkervaringsplaats te begeleiden bij het vinden van een werkgever. De jongeren gaan aan de slag bij collega-bedrijven van HydraGroup, maar ook bij HydraGroup zelf. Inmiddels is Stichting Nelis actief in vijftien gemeenten.

Laddertjesdag bij PwC

Op het Amsterdamse hoofdkantoor van PwC vond dit jaar voor de tweede keer een zogenoemde Laddertjesdag plaats. Stichting Nelis organiseert Laddertjes- en Zwabbertjesdagen, zodat jongeren kunnen kennismaken met het glazenwassers- en schoonmaakambacht en kunnen besluiten of het werk iets voor hen is. Werkgevers in de branche maken op zo’n dag kennis met Stichting Nelis en kunnen jongeren mogelijk een stageplek aanbieden. In de toekomst wil Stichting Nelis ook gevelreinigingsprojecten starten om zo weer een ander specialisme onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Arbeidsmarkt

Laagopgeleiden hebben het moeilijk op de arbeidsmarkt en het risico op werkloosheid is voor hen ongeveer anderhalf keer zo hoog als gemiddeld. ‘De arbeidsmarkt in Nederland is in 2015 iets verbeterd, maar is nog lang niet op het niveau van vóór de crisis’, zegt Richard van Eeden Petersman van Stichting Nelis. ‘In Rotterdam staan bijvoorbeeld 7.500 jongeren als werkloze geregistreerd en in Den Haag gaat het om 5.000 werkloze jongeren. Maar het is lastig om exacte cijfers van jeugdwerkloosheid te geven, want als een jongere geen uitkering heeft en niet bekend is op een school, staat hij of zij niet geregistreerd als werkloze.’

In de afgelopen vier jaar hebben ruim driehonderd jongeren het traject van Stichting Nelis doorlopen en zestig procent van hen stroomde door naar een werkgever. Van Eeden Petersman: ‘De schoonmaak- en glazenwassersbranche is een sterk fysiek beroep en dat maakt dat jongeren erg in trek zijn. Bovendien vinden werkgevers in de branche die een vergrijst werknemersbestand hebben het prettig om een goede mix van jongere en oudere werknemers in dienst te hebben.’

Versterken van de social-enterprisesector in Nederland

Als onderdeel van de maatschappij levert PwC een bijdrage aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. Daarom zetten we onze kennis en kunde in om sociaal ondernemerschap in Nederland op de kaart te zetten. Dit doet wij onder meer door masterclasses te organiseren voor social enterprises, het organiseren van brainshakes en het inzetten van kennis voor en het adviseren van individuele social enterprises. Maar ook via onderzoek, bijvoorbeeld naar de financieringsmogelijkheden van dit soort ondernemingen.

Verder heeft PwC in 2014 het Social Impact Lab opgericht met als doel startende ondernemingen verder te helpen. Bestaande social enterprises kunnen voor advies terecht bij het PwC Social Enterprises Center. Ook is PwC een van de foundingpartners van Social Enterprise NL, een platform dat social enterprises verenigt en hun belangen behartigt. En we hebben ons verbonden aan Ashoka Nederland, een mondiaal opererende netwerkorganisatie die werkt aan een samenleving waarin mensen en organisaties hardnekkige sociale problemen helpen oplossen.

Meer informatie

Bekijk de pdf Versterken van de social-enterprisesector in Nederland

Contact

Eric de Bie

Eric de Bie

Hoofdredactie Inzake, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)64 613 60 38

Volg ons