Met data sturen op de impact van voetbal

Data-analisten van PwC brachten voor het eerst duidelijk in kaart op welke manier voetbal een maatschappelijke en economische bijdrage levert.

Wat was het probleem?

De Nederlandse voetbalbond KNVB, de stichting Meer dan Voetbal, de Eredivisie CV en de Coöperatie Eerste Divisie (CED) wilden inzicht krijgen in de economische en maatschappelijke impact die voetbal heeft en kan hebben. Net als in het bedrijfsleven bestaat namelijk ook in de voetbalsport de behoefte aan een grondige onderbouwing van het effect van maatschappelijke maatregelen en projecten op het gebied van onder meer duurzaamheid.

Voetbal is immers meer dan alleen een spel. Voetbal is het grootste sociale netwerk van ons land en levert een wezenlijke bijdrage aan onze samenleving: op gebied van gezondheid, verbinding, vorming en economie. Voetbal heeft het vermogen om mensen te betrekken en samen te brengen. De genoemde organisaties beseffen dat we daar meer mee kunnen dan we ons vaak realiseren.

De kracht van voetbal

Wat was de oplossing?

Data-analisten van PwC ontwikkelden naast een meetinstrument ook een sturingsinstrument. Naast de behoefte aan inzicht in de kracht van voetbal in de breedste zin, wilden de organisaties ook weten hoe de kracht van voetbal op regionaal niveau kan worden vergroot.

Vanuit deze doelstellingen hebben we een nieuw meetinstrument ontwikkeld dat de impact van voetbal in vier delen opsplitst:

  • bijdrage aan de economie,
  • bijdrage aan verbinding,
  • bijdrage aan gezondheid, en
  • bijdrage aan vorming en ontwikkeling.

De in dit project ontwikkelde meetmethode bouwt voort op bestaande onderzoeken en methoden, waaronder die van de Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP). Om de kracht van voetbal te kwantificeren hebben we de bekende elementen gecompileerd en uitgebreid tot een instrument dat voor het eerst de financiële en niet-financiële waarde gezamenlijk in kaart brengt.

Voor het regionale onderdeel van het onderzoek hebben we bestuurders van vier betaaldvoetbalorganisaties geïnterviewd: Feyenoord, Heracles Almelo, FC Eindhoven en sc Telstar.

Wat was het resultaat?

Het onderzoek bracht voor het eerst duidelijk in kaart op welke manier voetbal een maatschappelijke en economische bijdrage levert. Daarnaast biedt het vooral betaaldvoetbalorganisaties (BVO’s) inzicht in hoe zij de bijdrage van voetbal aan de samenleving verder kunnen vergroten. De economische kracht van voetbal wordt namelijk vooral teweeggebracht door het betaald voetbal, terwijl de kracht van voetbal op de andere drie thema’s (verbinding, gezondheid en vorming) vooral in het amateurvoetbal wordt gegenereerd.

Daarmee maakte het onderzoek ook duidelijk dat door de intrinsieke waarden van het voetbal BVO’s meer als platform kunnen worden ingezet om maatschappelijke projecten uit te voeren. Daarbij ligt een samenwerking met amateurverenigingen voor de hand. Welk maatschappelijk rendement zij halen op deze investering, kunnen zij aflezen uit het ontwikkelde sturingsinstrument.

Contact

Jacques de Swart

Jacques de Swart

Partner, PwC Netherlands

Tel: +31 (0)62 652 60 58

Volg ons