Waarom uw kerstdiner verandert en blijft veranderen

Wat staat er dit jaar tijdens het kerstdiner bij u op tafel? Hertenbiefstuk? Hazenpeper? Of gaat u toch maar gourmetten? Velen van ons zijn al druk bezig met de voorbereidingen. Tot zover niets nieuws. Maar als het gaat om het kopen van voedsel zijn we als consument wel steeds meer geïnteresseerd in de herkomst, productiewijze en samenstelling.

We willen niet alleen lekker eten, maar ook eten dat veilig en gezond is. Hierbij speelt ons vertrouwen in voedselproducenten een cruciale rol. Onderzoek van PwC wijst uit dat consumenten vandaag de dag de meest disruptieve kracht vormen in de voedingsmiddelensector. Hun stem, normenkader en het vertrouwen dat zij hebben in merken van voedselproducenten, zijn belangrijker dan ooit.

Hans Schoolderman – expert voedselintegriteit PwC

Belang van vertrouwen

Ook CEO’s zien het grote belang van vertrouwen. In de jaarlijkse Global CEO Survey van PwC geeft meer dan de helft van de ondervraagden aan zich hierover zorgen te maken. Voedselproducenten realiseren zich dat het vertrouwen van consumenten de bepalende factor is - of zou moeten zijn - voor hun strategie, bedrijfscultuur en bedrijfsexploitatie. Logisch, want consumenten blijven loyaal aan merken en producenten die zij vertrouwen en zijn bereid voor die producten meer te betalen.

Voedselfraude komt regelmatig voor

Toch hoeven we het nieuws maar een beetje te volgen om te weten dat voedselfraude regelmatig voorkomt. Toeleveringsketens zijn steeds langer en complexer geworden en daardoor gevoelig voor verstoringen. Als het fout gaat, worden producten teruggehaald en krijgt het vertrouwen van consumenten een knauw.

Transparantie in keten

Wat is nu het recept voor een oplossing? De uitdaging is om de traceerbaarheid van voedsel en de transparantie in de keten die loopt van boerderij tot bord, te verbeteren. We zien dat bedrijven als reactie een reeks innovatieve oplossingen hebben bedacht. Deze oplossingen moeten zorgen voor veerkracht en integriteit in de sector en bijdragen aan meer vertrouwen in voedselaanbod en -merken. 


Hieronder vindt u tien redenen waarom de voedselsector verandert en zal blijven veranderen in de toekomst:

  1. De disruptieve kracht vanuit consumenten is groter dan die vanuit concurrenten in de sector. Veranderende voorkeuren en verwachtingen van consumenten bepalen het lot van bedrijven in de voedselsector. Als bedrijven geen passend antwoord hebben, raken zij uit de gunst van de consument.

  2. Connectiviteit maakt consumenten steeds mondiger. Consumenten willen steeds meer een directe link met de telers en producenten van hun voedsel. Bedrijven verzamelen op hun beurt steeds meer data die zij gebruiken om consumenten te voeden met de informatie waaraan ze behoefte hebben.

  3. Schandalen, nauwkeuriger toezicht en de beschadiging van merken kosten geld en beschadigen het vertrouwen. Denk aan namaakproducten, voedselvervuiling, slechte voedselveiligheid en -kwaliteit, en issues rond ethiek en milieu. Mede door sociale media kunnen voedselschandalen in korte tijd onder de aandacht komen van zeer veel consumenten.

  4. Millennials en mobiele toepassingen hebben het speelveld in de voedselsector veranderd. Er is steeds meer vraag naar biologisch en gezond voedsel van duurzame oorsprong dat op een ethische manier wordt verhandeld. Millennials en andere bewuste consumenten stimuleren deze groei en maken daarbij gebruik van de mogelijkheden van mobiele apparaten.

  5. Als gevolg van een toenemend aantal voedselschandalen maken overheden en brancheorganisaties wereldwijd steeds meer wetten en regels. Maar om vertrouwen te winnen in de markt gaan bedrijven vaak verder dan deze wetten en regels vereisen.

  6. De veiligheid van ons voedsel staat onder druk. Prijsstijgingen, de beschikbaarheid van voedsel en betrouwbaarheid van het aanbod zijn een bron van zorg bij een groeiende voedselvraag. Oplossingen zijn te vinden op het gebied van handel, regulering, infrastructuur en meer publiek-private samenwerking.

  7. Slimmere technologie maakt de toeleveringsketen van ons voedsel meer inzichtelijk. Betere traceerbaarheid en transparantie in de keten zijn cruciaal bij het ontstaan van meer vertrouwen in ons voedsel. Het creëren van ecosystemen van ‘boerderij tot bord’, met gebruikmaking van digitale oplossingen, kan hierbij helpen.

  8. Het opkopen van een hele toeleveringsketen. Grote spelers in de voedselindustrie geven miljoenen uit aan de integratie van hun toeleveringsketen. Op deze manier verbeteren en bevorderen zij het toezicht, de controle en de voedselintegriteit.

  9. Globalisering veroorzaakt een transformatie. Wereldwijde trends, zoals klimaatverandering, urbanisatie, digitalisering en demografische veranderingen, transformeren de samenleving en de manier waarop we zaken doen. We leven in een wereld zonder grenzen. Als we ons bewust zijn van deze issues, kunnen we ons sneller aanpassen.

  10. De verschuiving van economische macht verandert de klantenbasis van bedrijven. De groei van opkomende economieën creëert een grote groep nieuwe consumenten. Steeds meer economieën stijgen in de waardeketen en worden belangrijke consumentenmarkten.

 

Ondanks de ingrijpende veranderingen in de voedselsector zal Kerstmis en alles wat daarbij hoort niet echt veranderen. Een kerstboom met lichtjes, een versierd huis en een uitgebreid kerstdiner met wildgerechten, stoofpeertjes en cranberrysaus horen er gewoon bij. Sommige tradities veranderen niet!

Ik wens u fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Wilt u meer informatie over de inrichting van de voedselketen of over voedselintegriteit? Klik dan hier.

Contact us

Hans Schoolderman
Partner
Tel: +31 (0) 88 792 76 58
E-mailadres

Volg ons