Ook als het om technologie gaat zijn familiebedrijven niet ‘stoffig’

Op weg naar het zuiden valt bij Eindhoven mijn oog altijd op de kantoren en gebouwen van de VDL Groep. Even verderop, bij het Limburgse Born, prijkt nu ook hun logo bij autofabriek Nedcar. En dan voel ik toch de nodige trots voor deze parel van de Nederlandse economie, die een fraai voorbeeld is van een modern en door technologie gedreven familiebedrijf.

Renate de Lange – PwC-expert familiebedrijven

Het succes van VDL geeft aan dat het imago van familiebedrijven het afgelopen decennium flink is veranderd. In het verleden werden ze gezien als traditioneel, stoffig en weinig vernieuwend. Innovatie vond plaats bij beursgenoteerde bedrijven, die met geleend geld op zoek gingen naar snelle overnames en snelle technologie.

Gedreven management

De economische crisis heeft dit beeld in feite omgedraaid. Op de beurzen daalden de koersen en opeens waren de familiebedrijven interessant: onder het ‘stof’ bleek dat ze over voldoende eigen kapitaal beschikken en een gedreven management hebben dat verder kijkt dan vandaag en morgen en aan langetermijnplanning doet.

Onderzoek en ontwikkeling

Ook in het huidige tijdperk van digitalisering staan familiebedrijven hun mannetje. In mijn vorige blog schreef ik al dat ze bewust investeren in onderzoek en ontwikkeling en daarmee een belangrijke positieve invloed op het Nederlandse innovatieklimaat uitoefenen. Dat bleek onder meer uit een recent innovatie-onderzoek van PwC.

Nieuwe technologieën

Als follow-up van dat onderzoek hebben we familiebedrijven gevraagd naar hun gebruik van nieuwe technologieën. Het bleek dat ze vooral gebruikmaken van clouddiensten en robots. De nieuwe technologie met de meeste groeipotentie is het internet of things. Dertig procent van de respondenten verwacht dit netwerk binnen vijf jaar te gaan gebruiken. Op dit moment past slechts zestien procent internet of things toe in de bedrijfsvoering.

Oud is niet ouderwets

Ons vervolgonderzoek maakt op nog meer punten duidelijk dat familiebedrijven niet ‘stoffig’ zijn. Kijkend naar de leeftijd van bedrijven die meer dan vier verschillende technologieën toepassen, valt op dat de meerderheid van hen (ongeveer 54 procent) al meer dan vijftig jaar in bedrijf is. Vooral oudere, meer gevestigde familiebedrijven omarmen dus de nieuwe technologieën. Oud betekent in dit geval dus zeker niet ouderwets.

Specialistische ervaring

Maar voor familiebedrijven is er op het gebied van technologie ook nog het nodige te winnen. Om weerbaar te worden voor het groeiend aantal bedreigingen en kansen te blijven herkennen, is een goede kennis van nieuwe technologieën essentieel. Bedrijven kunnen natuurlijk hun werknemers omscholen, maar ook in hun keuze voor nieuwe medewerkers meer selecteren op specialistische ervaring. 

Nieuwe ideeën

Verder kan samenwerken met technologiepartners en start-ups resulteren in nieuwe ideeën voor technologische toepassingen. Nu is het zo dat vooral de creativiteit van de eigen medewerkers tot een ‘innovatie-spark’ leidt. Daarnaast zoeken familiebedrijven hun partners voor samenwerking veelal in hun eigen ‘ecosysteem’: dus met klanten of leveranciers. Niet-familiebedrijven werken daarentegen ook veel samen met start-ups, hetgeen vaak voor een versnelling in het innovatieproces zorgt. 

Interne samenwerking

Een goed innovatieproces begint echter met een goede interne samenwerking. Ook bij familiebedrijven gebeurt het nog te vaak dat er te weinig kennis tussen afdelingen wordt gedeeld. Door simpele toepassingen als cloud computing, waardoor documenten online voor iedere medewerker beschikbaar worden, is dit te voorkomen. Online fora, discussiegroepen en prikborden zorgen ervoor dat ideeën niet blijven steken in e-mailboxen, maar hun weg naar de juiste werknemers vinden over de traditionele organisatiestructuur heen. Het bijeenbrengen van mensen met verschillende capaciteiten en ervaringen kan vervolgens uitmonden in een innovatief idee, dat door meerdere lagen van de organisatie wordt ondersteund.

Een duidelijke innovatiestrategie is dus ook voor familiebedrijven van groot belang. Een gestructureerd innovatieproces leidt tot een hogere winstbijdrage. Hoe groter de focus op innovatie, hoe meer het oplevert.

Contact

Renate de Lange-Snijders
Tax Partner
Tel: +31 (0)88 792 39 58
E-mailadres

Volg ons