Wat is de ruimte voor privacy in een transparante wereld?

Bekijk deze pagina in: English

Bekijk en download

Wat is de ruimte voor privacy in een transparante wereld?

Vervolgonderzoek naar de impact van het UBO-register 

Wat is de impact van de toenemende transparantie op vermogende families en familiebedrijven?

De maatschappelijke drang naar transparantie neemt verder toe. Ook de Europese Unie werkt aan meer transparantie, waarbij het Ultimate Beneficial Owner (UBO)-register één van de middelen is die daarvoor wordt ingezet - maar wel een middel dat zonder een goede balans mogelijk zijn doel voorbij schiet. Privacy is in het geding.

Uiterlijk vóór 27 juni 2017 dienen alle EU-lidstaten een Ultimate Beneficial Owner (UBO)-register in te voeren. Nog voor de invoering van het UBO-register, heeft de Europese Commissie echter al voorgesteld om de invoering van het UBO-register te vervroegen naar 1 januari 2017 en het verplicht openbaar te maken. In dit geval moet grotere transparantie misstanden en excessen voorkomen. Daar kan niemand tegen zijn. Het recht op privacy van UBO's is echter bij de vormgeving van het register tot nu toe en nu ook weer in het wijzigingsvoorstel sterk onderbelicht. Het risico bestaat dat het middel van het openbare UBO-register in de huidige vorm zijn doel voorbij schiet.

U leest alles over deze ontwikkelingen en de impact van het UBO-register op familiebedrijven in het rapport: "Wat is de ruimte voor privacy in een transparante wereld?" U krijgt daarin een update van de vordering van de invoering van het UBO-register in vijftien Europese landen. Ook vindt u in het rapport onze visie op de impact van het UBO-register op trusts en de wijze waarop bijvoorbeeld de Verenigde Staten met transparantie en privacy omgaat.