Entertainment & Media Outlook voor Nederland 2017 - 2021

Gebruikerservaring gedreven door data staat centraal

De Nederlandse Entertainment & Media Outlook

De snelheid waarmee dingen in de Entertainment & Media-sector veranderen vertraagt niet, integendeel zelfs. Naast de aspecten content en distributie is gebruiksvriendelijkheid, user experience, een belangrijk thema geworden voor de sector. Om de consument de optimale beleving en ervaring te geven, is goede content in combinatie met de juiste distributie, technologie en beschikbaarheid van gegevens nodig.  

In de Outlook beschrijven we de ontwikkeling van de verschillende industry segmenten aangevuld met interviews met media experts uit de branche en artikelen en columns geschreven door experts van PwC en Strategy&. 

loading-player

Playback of this video is not currently available

Artikelen

Marktoverzicht

Content? Distributie? Gebruikerservaring telt!

We horen zo vaak dat content de cruciale factor is voor mediaondernemingen in de digitale wereld, maar in werkelijkheid ligt dat niet zo eenvoudig. Snelle veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen creëren een kloof tussen enerzijds wat consumenten verwachten van en willen betalen voor entertainment en media en anderzijds de manier waarop bedrijven hun aanbod ontwikkelen en distribueren. Om die kloof te overbruggen, moeten bedrijven twee onderling samenhangende strategieën nastreven: (1) focussen op het opzetten van bedrijven en merken die aansluiten bij een actieve, hoogwaardige fanbase en (2) profiteren van opkomende technologieën die de consument op nieuwe manieren verrassen en zo voor een superieure gebruikerservaring zorgen. 

Lees het artikel

View more

Het dilemma van operators

Behoefte aan meer netwerkcapaciteit blijft groeien, maar omzet staat onder druk

Consumenten gebruiken steeds meer data en dat vereist steeds hogere bandbreedtes. Dit is voornamelijk te wijten aan het gebruik van niet-lineaire televisiediensten en OTT-applicaties (‘over the top’) in combinatie met de hogere resolutie waarin de content wordt geleverd. Tegelijkertijd staan de prijzen voor zowel mobiele als vaste verbindingen onder druk, vooral nu de recente joint venture van Vodafone en Ziggo een nieuwe quad play-concurrent op de markt brengt (tv, internet en vaste en mobiele telefonie). Dit stelt netwerkoperators voor belangrijke uitdagingen: de vraag naar hogere netwerkcapaciteit blijft groeien en vergt aanzienlijke investeringen, maar tegelijkertijd staat de omzet onder druk. Dit dilemma dwingt operators tot een aantal weloverwogen investeringsbeslissingen. 

Lees het artikel

View more

Adverteren: combineren is de boodschap

Adverteren via het internet en via andere kanalen kan en zal naast elkaar bestaan

De Nederlandse advertentiemarkt bereikte in 2016 de mijlpaal van €3,5 miljard en werkt momenteel naar de volgende financiële mijlpaal toe: €4 miljard. In 2017 zullen de inkomsten uit internetadvertenties de gecombineerde inkomsten uit advertenties via alle andere kanalen overschrijden. Specifiek geldt dat de uitgaven aan internetadvertenties aan het eind van het jaar €1,86 miljard zullen bedragen tegenover €3,66 miljard voor de gehele Nederlandse advertentiemarkt.

Lees het artikel

View more

Gebruiker van persoonsgegevens

E&M is een van de sectoren die het meest wordt getroffen door de AVG/ General Data Protection Regulation (GDPR)

De Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG)/ General Data Protection Regulation (GDPR), wordt van kracht op 25 mei 2018 en zal grote gevolgen hebben voor het beleid inzake gegevensbescherming van organisaties en voor de manier waarop zij persoonsgegevens verwerken. Entertainment- en mediabedrijven behoren tot de sectoren die het meest zullen worden getroffen. In deze sector baseren bedrijven hun bedrijfsmodel steeds meer op het verzamelen van persoonlijke gegevens van consumenten om vervolgens hun aanbod daarop af te stemmen en concurrentievoordelen te behalen. De AVG heeft als voornaamste doel de gegevensbescherming in en buiten de EU te verbeteren en voor een betere juridische afstemming van regelgeving inzake gegevensbescherming binnen deze regio te zorgen. Dit moet het voor consumenten gemakkelijker maken om te begrijpen hoe hun gegevens worden gebruikt en om een klacht in te dienen, zelfs als zij zich niet bevinden in het land waar de gegevens worden opgeslagen.

Lees het artikel

View more

Video killed the radio star... maar de tv krijgen ze niet

Drie manieren om het video-spel mee te spelen

De manier waarop consumenten video's bekijken is aan het veranderen. Het aantal consumenten dat live tv kijkt, neemt snel af en er wordt steeds meer gekozen voor on-demand-diensten. Dit roept dilemma's op voor omroepen die hun inkomsten uit advertenties moeten beschermen en telecombedrijven die moeten onderzoeken welke nieuwe mogelijkheden zich voordoen. In dit artikel bespreken we drie manieren om het video-spel mee te spelen.

Lees het artikel

View more

Gerichte televisie-advertenties

Vernieuwing van een miljardenindustrie

Consumenten worden tegenwoordig overspoeld met advertenties. Dit maakt het voor adverteerders moeilijk om op te vallen. De sleutel naar succes in deze wirwar van spam en multiscreening is relevantie. Maar hoe zorg je ervoor dat je boodschap relevant is? Door middel van targeting en personalisatie.

Lees het artikel

View more

Spring in het oog

Een spel van vier miljard

Het is moeilijk om te bedenken hoe de wereld eruit zag toen de televisie het enige scherm in huis was, of zelfs in ons hele dagelijks leven. De alomtegenwoordigheid van schermen heeft ons leven voorgoed veranderd en bovendien staan deze schermen nooit uit. Consumenten zijn 24/7 online en kunnen er bijna zeker van zijn dat elke keer dat ze online gaan er wel iets nieuws is. Dit wordt mogelijk gemaakt door technologische ontwikkelingen. Veel marktspelers maken graag gebruik van deze nieuwe kansen en nieuwe ‘disruptors’ (zoals Netflix) komen op, terwijl de meer traditionele spelers (zoals televisieomroepen) zich ongemakkelijk voelen. Het gaat om de tijd van de consument: jouw content of jouw advertentie moet in het oog van het publiek springen. In dit stuk duiken we in de wereld van video-entertainment.

Lees het artikel

View more

Columns

Innovatie laat op zich wachten door gebrek aan verbeelding

Er wordt veel gesproken over ontwrichtende technologieën, maar wat net zo opmerkelijk is, is dat er vaak wordt vastgehouden aan eerdere technologische ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan de eerste auto. Die leek meer op een rijtuig met een verbrandingsmotor dan op het voertuig dat we nu kennen als auto. Voor een industrie die het altijd heeft gehad van haar creativiteit, rijden er nog veel te veel ‘paardloze rijtuigen’ rond in de Entertainment & Media-sector.

Lees meer

Uitgevers: kom uit die sleur en transformeer de sector!

Boeken staan standaard op de inpaklijstjes voor de zomervakantie. Maar tegenwoordig staan er ook iPads en laptops op die lijst, zodat we spelletjes kunnen spelen en onze favoriete Netflix-series of YouTube-video's kunnen kijken. Hierdoor moeten uitgevers de concurrentie aangaan met een veel grotere groep binnen de Entertainment & Media-sector. Om ervoor te zorgen dat boeken, in welke vorm dan ook, op de inpaklijst van toekomstige vakantiegangers staan, moeten uitgevers uit hun comfort zone stappen.

Lees meer

E-mailmarketing is springlevend

Voor de ontvanger is het niet altijd even duidelijk, maar marketeers besteden veel tijd en energie aan het ontwikkelen van strategieën om advertentieopbrengsten en andere KPI's te verbeteren. Je zou verwachten dat bedrijven ondertussen wel zouden weten hoe ze e-mail effectief kunnen inzetten voor een advertentiecampagne. We hebben dit jaar 4,7 miljard e-mails geanalyseerd en kwamen erachter dat het aantal mensen dat een e-mail daadwerkelijk opent, gedeeld door het aantal succesvol ontvangen e-mails (COR - Confirmed Open Rate) is gestegen van 35,2% naar 37,5%. Dat is goed nieuws. Het slechte nieuws is dat het nog steeds niet goed lukt om mensen daadwerkelijk op een link te laten klikken.

Lees meer


Interviews

Victor Knaap, MediaMonks

Gegevens als uitgangspunt voor verhalen en een geoptimaliseerde gebruikerservaring

Lees het interview

Mark Dijksman, oneUp.company

Hoe blockchain de advertentiewereld op zijn kop kan zetten

Lees het interview

Sabine Mutsaerts and Jeffrey Duyvesteijn, G-Star

RAW-ervaring in het digitale tijdperk

Lees het interview

Mark van de Crommert, MediaSynced

Bruggen bouwen naar Programmatic TV

Lees het interview

Contact

Ennèl van Eeden
Entertainment & Media Industry Leader
Tel: +31 (0)88 792 45 40
E-mailadres

Casper Scheffer
Entertainment & Media Specialist
Tel: +31 (0)88 792 65 20
E-mailadres

Volg ons