Customers Take Control

De PwC sectorgroep Retail & Consumer Goods heeft onlangs de publicatie “Customer Take Control” gelanceerd. Een rapport gericht op Multi-Channel Retail. Dit onderzoek is gehouden om de gewoonten en voorkeuren van online consumenten in verschillende landen in kaart te brengen: Nederland, U.S., China, Hong Kong, Duitsland, Frankrijk, UK en Zwitserland.

Op dit moment vinden ingrijpende veranderingen plaats in het retail landschap door de snelle ontwikkelingen in het (online) koopgedrag van consumenten. Een belangrijke algemene conclusie die uit het onderzoek naar voren komt is dat consumenten voorop lopen op het gebied van Multi-Channel winkelen en dat veel retailers hen volgen. Daarnaast blijkt dat consumenten zeer verschillend online en offline winkelen afhankelijk van het retailsegment. Ook zijn belangrijke verschillen in online koopgedrag tussen landen zichtbaar. Zo wordt in Nederland aanzienlijk minder direct van producenten gekocht dan in het buitenland.

Ook komen verschillende inzichten uit het onderzoek aan bod waarmee aangeven wordt hoe retailers hun online consumenten beter kunnen bedienen en nieuwe kopers kunnen aantrekken.