Voorzichtige groei van Amsterdamse hotelsector

De gemiddelde inkomsten per beschikbare Amsterdamse hotelkamer (RevPAR, revenue per average room) stijgen in 2014 licht met 0,6%. Dat blijkt uit een rapport van PwC over de hotelmarkt in 18 grote Europese steden. Erg overtuigend is het nog niet. ‘Amsterdam steekt dit jaar wat schril af bij steden als Londen, Parijs en Dublin waar het RevPAR stijgingen zal laten zien van 3,8% tot 5,2%’, stelt Bart Kruijssen, bij PwC verantwoordelijk voor de hotelsector.

Vorig jaar bleek uiteindelijk een redelijk jaar. De gemiddelde inkomsten per beschikbare kamer stegen in 2013 met 2,9%. Dat was boven verwachting. Hotels pikten een graantje mee van de opening van het Rijksmuseum, de inhuldiging van koning Willem-Alexander en drie grote conferenties. Maar dit jaar is de Amsterdamse evenementenkalender minder goed gevuld. ‘Bovendien openen nieuwe hotels hun deuren, waardoor de hotelmarkt nog competitiever wordt’, aldus Kruijssen.  Amsterdam bevindt zich hiermee Europees gezien in de onderste regionen. Alleen Brussel (0,2%) en Madrid (-2,8%) laten matigere inkomstenprognoses zien. Bovendien daalt de gemiddelde bezettingsgraad in Amsterdam in 2014 met 0,3%, zo verwacht PwC.

Amsterdam kende vorig jaar met 75,4% een goede/gezonde bezettingsgraad. Alleen Londen (82,4%), Parijs (81,2), Edinburgh (79,6) en Dublin (78,7%) scoorden beter. Madrid had met 61,4% de laagste bezettingsgraad van alle onderzochte steden. Voor 2014 voorspelt PwC een lichte daling (0,3) van de bezettingsgraad in Amsterdam. ‘In 2007 is Amsterdam gestart met het voeren van een actief beleid om de toenmalige krapte op de lokale hotelmarkt tegen te gaan. Inmiddels is de aangroei van nieuwe hotels op volle snelheid gekomen. Het succes van het toen ingezette hotelbeleid dient nu zelfs zo snel mogelijk beteugeld te worden, om op korte termijn een overvolle markt te voorkomen’, aldus Kruijssen.

Het onderzoek van PwC spitst zich ook toe op de gemiddelde dagprijs. Deze zogenoemde ADR (average daily price) is de uitkomst van de totale omzet uit kamers gedeeld door het aantal verkochte kamers. Zwitserse hotels weten hun kamers tegen de hoogste prijzen te verkopen. In 2013 bedroeg de gemiddelde dagprijs van een hotelkamer in Geneve € 232 en in Zurich € 194 . Londen complementeert de top-3 met een gemiddelde dagprijs van € 159. Amsterdam is met een gemiddelde dagprijs van € 119 een middenmoter. Praagse hotels kregen met € 71 gemiddeld de laagste dagprijs.

RevPAR growth rates by year (local currency)Volgens het rapport hebben in de komende jaren vijf megatrends een significante impact op de verdienmodellen van Europese hotels:

1. Verschuiving van de economische macht: met het verschuiven van de economische macht van het westen naar oosten, neemt het aantal reizigers uit opkomende economieën een vlucht. De hedendaagse reiziger is niet meer in één hokje te plaatsen.
  2. Demografische veranderingen: De wereld wordt tegelijkertijd ouder en jonger, afhankelijk naar welke regio je kijkt. De vergrijzing in het westen leidt tot meer ouderen die meer gaan reizen. De toename van eenpersoonshuishoudens betekent dat hotels zich beter moeten instellen op solo-reizigers. En in de opkomende economieën krijgen jongeren meer te besteden.
  3. Technologische doorbraken: hotels moeten inspelen op de mogelijkheden die social media, mobiele en cloud diensten en big data analyse hun biedt.
  4. Urbanisatie: Steeds meer mensen trekken naar de stad. Deze urbanisatie jaagt op haar beurt de economie aan, waardoor meer mensen de middelen krijgen om naar het buitenland te gaan. Dit vraagt flexibiliteit van de hotellerie, omdat interesses van deze nieuwe reizigers afwijken van de stereotype reiziger.
  5. Klimaatverandering en grondstofschaarste: reizigers hechten steeds meer waarde aan een duurzame bedrijfsvoering. Een duurzaam karakter werkt enerzijds onderscheidend en kan anderzijds leiden tot kostenbesparingen (energiezuinig, waterbesparend).