Amsterdamse hotelsector ook in 2013 negatief

15 januari 2013 - In 2013 houdt de negatieve trend die het afgelopen jaar is ingezet voor de Amsterdamse hotelmarkt aan. De staat van de economie is daar debet aan. Dat blijkt uit een rapport van PwC over de hotelmarkt in 19 grote Europese steden. In Amsterdam zullen de gemiddelde inkomsten per beschikbare hotelkamer dit jaar zelfs met ruim 3% dalen. Alleen Madrid (- 5,8%) en Londen (- 6,8%)1 laten een nog grotere inkomstendaling per kamer zien, zo verwacht PwC. Parijs voert de ranglijst aan als het gaat om zowel de verwachte bezetting als de hoogste gemiddelde prijs per kamer.

De zogenaamde RevPar (revenue per available room) is een belangrijke indicator voor de performance in de hotelsector. Ondanks de crisis stegen vorig jaar de gemiddelde inkomsten per beschikbare hotelkamer in de meeste steden nog fors. Maar in 2013 normaliseert de inkomstengroei per kamer. In zeven steden zullen de inkomsten zelfs dalen. Zo valt Londen na het Olympische jaar ver terug en raakt de economische crisis in Spanje nu ook de Madrileense hotelmarkt fors. Geneve, Rome, Brussel, Zurich en Amsterdam zijn de overige vijf steden waar de inkomsten per kamer naar verwachting dalen.

“Niet alleen de financiële malaise trekt een wissel op het Amsterdamse hotelklimaat”, stelt Bart Kruijssen, verantwoordelijk voor de hotelsector bij PwC. “Er is een significante groei van het aantal kamers. De hotels die niet op locatie of ambiance drijven, zijn zeer afhankelijk van loyaliteitprogramma’s en een slimme prijszettingstrategie. Samen met de verhoogde concurrentie zorgen dagelijks variërende prijzen voor extra prijsdruk, dynamiek en onzekerheid.”

Een aantal Europese steden ontrekt zich aan het negatieve sentiment. Dat geldt bijvoorbeeld voor Sint Petersburg en Edinburgh. De gemiddelde inkomsten per beschikbare kamer stijgt in deze steden naar verwachting met respectievelijk 4,8% en 4%. Samen met Parijs (5%) voeren zij de top-3 van stijgers aan. Toch loopt ook de groei in deze steden achter op die van vorig jaar. De overige steden met groei zijn Frankfurt, Berlijn, Dublin, Moskou, Barcelona, Milaan, Lissabon, Wenen en Praag. De inkomstengroei per kamer bevindt zich in deze steden naar verwachting tussen de 0,2 en 3,5 procent.

Competitieve Amsterdamse hotelmarkt
Het rapport laat zien dat Amsterdam ook al in 2012 achter bleef bij de verwachtingen. In de eerste negen maanden van 2012 daalde de bezetting met 1,2 % en de gemiddelde hotelkamerprijs met 0,4%. Deze neerwaartse trend gaat sneller dan voorspeld. Het rapport rept verder over het risico van overaanbod als gevolg van de realisatie van hotels in leegstaande kantoorpanden aan de rand van Amsterdam in combinatie met nieuwe hotels in de binnenstad, waaronder de pasgeopende hotels Andaz en Park Inn by Radisson Amsterdam Airport en het nog te realiseren Waldorf Astoria.

Maar het rapport ziet ook kansen voor Amsterdam. De stad is goed gepositioneerd in de zakelijke markt en kan profiteren van grote congressen die er dit jaar zullen plaatsvinden, zoals een medische congres in de RAI met 27.000 bezoekers uit 150 landen. Bovendien is 2013 een lustrum jaar: dit jaar bestaan de Amsterdamse grachten 400 jaar, zal het hoofdgebouw van het Rijksmuseum worden heropend en vieren het Koninklijk Concertgebouworkest en het Concertgebouw hun 125e verjaardag.

“Er zijn duidelijk goede mogelijkheden voor hotels die focussen op wat hun klanten belangrijk vinden, nog los van een juiste prijs. Het gaat dan bijvoorbeeld om extra aandacht van een conciërge, moderne faciliteiten en een efficiënte afhandeling van het administratieve proces. Amsterdam is zichzelf zeer sterk aan het marketen voor dit jaar en heeft veel aandacht van buitenlandse media, zoals onlangs de New York Times. Cultureel toerisme blijft toenemen. Als toeristen een goede ervaring mee naar huis nemen, heeft dat ook weer een positieve invloed op de zakelijke markt. En vice versa uiteraard.”

Meer reizigers
Het aantal Europese reizigers dat een Europese stad bezocht nam in 2012 toe met 2,4%. Het aantal wereldwijde reizigers dat een Europese stad bezocht steeg met 3,7%. Vooral Russen bezoeken steeds vaker een Europese stad. Duitsers en Nederlanders kiezen net als Amerikanen steeds vaker voor een Oost-Europese bestemming. Dit jaar trekken Europese bestemmingen naar verwachting vooral meer reizigers uit China en Japan.

Parijs duur, Amsterdam gemiddeld
De gemiddelde kamerprijs in Europa ligt in 2013 op ruim 130 euro. Reizigers naar Parijs zijn in 2013 het duurst uit: de gemiddelde kamerprijs in de Franse hoofdstad is met 267 euro veruit het hoogst. De Franse hoofdstad wordt gevolgd door de Zwitserse steden Geneve (254 euro) en Zürich (224 euro). Hotelgasten in Praag zijn het goedkoopst uit: zij betalen dit jaar gemiddeld 74 euro. Amsterdam ligt met een gemiddelde kamerprijs van 120 euro net onder het Europese gemiddelde. Parijs voert met 79% ook de ranglijst aan als het gaat om de bezettingsgraad. Sint Petersburg kent met 58% de laagste bezettingsgraad.

1Percentages gebaseerd op locale valuta (zie tabel pagina 9 van het rapport).